skip to main content
Forbes Woman

V hudbě už dokázala vše, co mohla. Teď si Beyoncé jde pro status miliardářky

4 minuty čtení

Na to, že jde vlastně „jen“ o koncert, se na hudební dokument Homecoming, který měl v půlce dubna premiéru na Netflixu, snáší až neobvyklé množství chvály filmových kritiků, hudebních publicistů a pochopitelně fanoušků.

Dvouhodinový film o loňském vystoupení Beyoncé na festivalu Coachella totiž není jen záznamem hudební show. Homecoming je protkaný zákulisními záběry z osmiměsíčních příprav už teď legendární performance (živý přenos na YouTube se stal tím nejstreamovanějším v historii festivalu), na které se podílel tým čítající více než 200 hudebníků, tanečníků, zvukařů a kreativních producentů.

Zpěvačku nevidíme jen na pódiu, ale i v režisérském křesle. Držitelka 23 cen Grammy rozvíjí a řídí celou koncepci své show, zapojuje do ní odkazy na feminismus i výroky černošských intelektuálů a lidskoprávních aktivistů a zároveň podstupuje náročný fyzický trénink po těžkém porodu dvojčat jen pár měsíců předtím.

„Aby to šlo zpátky do formy rychleji, přestala jsem jíst chleba, sacharidy, cukr, mléčné výrobky, maso, ryby, pít alkohol. Do koncertu zbývá 100 dní a já při zkouškách stěží popadám dech, stýská se mi po dětech, stýská se mi po mém starém těle. Jsou dny, kdy si říkám, že fyzicky a výkonnostně už na tom nikdy nebudu jako dřív,“ popisuje nezvykle otevřeně zpěvačka a dodává, že už se nikdy nebude takhle hnát.

V závěrečných titulcích se třikrát objeví její jméno. Hudba, scénář, režie: Beyoncé Knowles-Carter. Úspěšnou premiéru na Netflixu podpořila vzápětí i vydáním stejnojmenného alba se záznamem na všech hudebních službách od Spotify po Tidal, ve kterém drží podíl.

Beychella, jak vystoupení fanoušci překřtili ještě před jeho premiérou na kalifornském festivalu, byla životním tvůrčím výkonem, který v takovém měřítku zpěvačka už pravděpodobně nepřekoná – a ani se o to nemusí pokoušet. Z divy je definitivně šéfka, která se teď může v klidu zaměřit na svůj byznys, jenž si už několik let řídí od A do Z.

Americký Forbes podle čísel z července 2018 odhaduje jmění 37leté rodačky z Texasu na 350 milionů dolarů. Společně se svým mužem, raperem Jayem-Z, už tvoří miliardový power couple, jehož jmění loni v létě přesahovalo 1,2 miliardy dolarů (teď už to bude víc, minimálně díky poslednímu společnému turné On The Run II, za které pár utržil 253 milionů dolarů). Beyoncé by to ale postupně mohla do klubu dolarových selfmade miliardářek dotáhnout sama. Ostatně rapuje o tom ve skladbě Formation, když se přirovnává k Billu Gatesovi.

Oba manželé ke svým multimilionovým majetkům přistupují zatím velmi odlišně. Jay-Z, jinak vítěz 22 cen Grammy a autor 13 alb vedoucích hitparádu Billboard 200, své jmění množí prostřednictvím zábavního holdingu Roc Nation i díky rozličným investicím. Shawn Carter (jak zní raperovo občanské jméno) v posledních letech vložil peníze do luxusních značek alkoholu Armand de Brignac a D’Ussé, streamovací služby Tidal, aplikace JetSmarter, která cestujícím dohazuje soukromé tryskáče, nebo do obchodovací platformy Robinhood. Forbes jeho majetek odhaduje na 900 milionů dolarů, což z Jaye-Z dělá aktuálně nejbohatšího muže světového hip hopu.

Zpátky k Beyoncé. Ta má rovněž podíl ve zmíněné službě Tidal, ale jinak se dosud spoléhala zejména na příjmy z prodeje své hudby a z celosvětových obřích turné, při kterých pravidelně přiláká na koncerty víc platících návštěvníků než její manžel. Vystoupení a tantiémy jí dosud průměrně vynášely 100 milionů dolarů ročně. Skladba příjmů Queen Bey by se ale měla brzy diverzifikovat – Netflix, kde se koncertní dokument Homecoming objevil, si podle časopisu Variety u zpěvačky objednal dohromady tři pořady celkem za 60 milionů dolarů. Pro Beyoncé, která od roku 2010 šéfuje vlastní kreativní agentuře Parkwood Entertainment, jejímž prostřednictvím produkuje své desky, videa, hollywoodské snímky i hudební dokumenty, by to neměl mít problém.

Navíc se brzo opře do segmentu, který zajišťuje stabilní a velmi slušný příjem jejím kolegům z showbyznysu – athleisure. Tento výraz definuje módní sportovní oblečení, které vypadá stejně dobře v tělocvičně jako na ulici. Beyoncé už svůj módní label má. Značka Ivy Park vznikla původně ve spolupráci s britským řetězcem módy Topshop před třemi lety a dosud nabízela hlavně sportovní mikiny, trička a legíny. Téměř rok přitom její existenci ohrožovaly neshody se zástupci Arcadia, mateřské společnosti Topshopu. V listopadu loňského roku Beyoncé podíl Britů za nezveřejněnou částku konečně odkoupila (zda to bylo v souvislosti s obviněním většinového vlastníka módního řetězce Philipa Greena ze sexuálního obtěžování, nikdy nepotvrdila) a minulý týden oznámila, že Ivy Park začne spolupracovat s Adidasem.

Značku čeká globální relaunch a rozšíření sortimentu o další athleisure kousky, zejména o boty. Právě sneakers by mohly být klíčem k růstu impéria Queen Bey směrem k miliardové metě – konkurenční Puma si vylepšila prodeje spoluprací s Rihannou na značce Fenty, sám Adidas už jednu veleúspěšnou teniskovou spolupráci nastartoval s raperem Kanyem Westem v podobě labelu Yeezy. Jeho valuaci sportovní gigant nikdy nepotvrdil, sám West vykřikoval jeden čas na Twitteru něco o dekajednorožcích (to by znamenalo, že hodnota Yeezy přesahuje 10 miliard dolarů), pravda by se mohla pohybovat někde nad miliardou dolarů. Pokud by se to alespoň částečně podařilo Beyoncé, která zůstává i v rámci dealu s Adidasem stoprocentní majitelkou Ivy Parku, bude svému miliardářskému snu zase o pořádný krok blíž.

Potřebné renomé značka Beyoncé zřejmě má. Pařížský Louvre, jinak nejnavštěvovanější instituce světa, loni zaznamenal rekordní zájem v podobě 10,2 milionu návštěvníků, tedy víc než 25procentní meziroční nárůst: samotné muzeum to částečně přičítá videoklipu ke společnému tracku Beyoncé a Jaye-Z Apeshit, který se celý odehrává právě v kulisách renesančních sbírek a na YouTube zaznamenal více než 168 milionů zhlédnutí.

Pokud se paní Carterová opravdu stane selfmade miliardářkou, nebude ovšem první Afroameričankou, která této mety dosáhne – tou byla v roce 2003 moderátorka Oprah Winfrey. Nebude ale rozhodně na škodu, když jí bude někdo dělat společnost. Na světě je podle Forbesu aktuálně pouze 13 černošských miliardářů.