Je to oficiální: Japonsko má v současné době k dispozici víc nabíječek než benzinových stanic. Řeč je pochopitelně o automobilových nabíječkách pro elektrifikovaná vozidla.

Zas až tak velké překvapení to ovšem není, píše server Transport Evolved. Japonsko bylo totiž jedno z prvních, které myšlenku elektromobilů přijalo za svou, a to už v době, kdy o ní jiné země ještě nechtěly ani slyšet. Teď může být právem považováno za ukázkový příklad toho, jak dokážou vozidla na elektřinu měnit infrastrukturu.

Když se podíváte na mapu níže, zjistíte, že země je kompletně obsypaná elektrickými dobíjecími stanicemi (ve světě známými pod zkratkou CHAdeMO – z anglického CHArge de MOve), od severu k jihu i z východu na západ, u každé větší silnice v zemi.

mapa

Ještě předloni Japonci hlásili, že disponují zhruba 40 tisíci stanicemi, přičemž nová data udávají další dvoutisícový přírůstek. To je o šest tisíc elektrických stanic víc, než kolik je nyní v Japonsku benzinek, a mnohem víc, než kolik jich mají k dispozici Evropané, nebo dokonce celé Spojené státy.

„Kontinuální zvyšování počtu elektrických dobíjecích stanic hraje pochopitelně v přerodu japonského vozového parku zásadní roli,“ tvrdí Joseph G. Peter, ekonomický ředitel japonské motoristické chlouby Nissanu. Trh země vycházejícího slunce momentálně nabízí dva plně elektrické modely – hatchback LEAF a minivan e-NV200. „Čím více stanic bude stát, tím více aut se prodá.“

Všechno vypadá růžově, jenže to není tak docela pravda.

Existují totiž dva druhy CHAdeMO. První je veřejný, dostupný pro všechny, a druhý soukromý, v držení fyzických osob nebo soukromníků. Těch je momentálně větší část z oněch 40 tisíc, což je pochopitelně problém. Běžní Japonci se k nim totiž nemají šanci dostat.

Buď jsou zamčené v privátních garážích, nebo ve dvorech firem, a i když někteří majitelé nabízejí své stanice volně k dispozici pro všechny řidiče, kterým se zrovna po cestě vybije baterie, převážná skupina vlastníků takovým altruismem rozhodně „netrpí“. Možnost dobití vozidla sice také rádi poskytnou, ale za částku, jež často převyšuje paradoxně i současné ceny benzinu.

Čtěte také: Čínský „Musk“ představil rychlý elektromobil. Bude zdarma?

Systém tím pádem logicky sklízí kritiku ze strany veřejnosti. „Samozřejmě je to pochopitelné,“ uznává Joseph G. Peter a vzápětí dodává, že je to mimochodem jeden z důvodů, proč se Nissan a další automobilové koncerny na ostrově snaží zavést do povědomí aplikace typu PlugShare.com, což je americký server, na kterém si může každý uživatel snadno zjistit, jak daleko je nejbližší CHAdeMO a kolik ho bude dobití stát.

Společnosti připouštějí, že to asi nevyřeší všechny problémy, ale síť bude podle nich aspoň mnohem lépe kontrolovatelná a pod větším dohledem. I tak jsou lidé jako Joseph G. Peter optimisté a věří, že současné překážky jsou jen porodními bolestmi systému, který revolučně změní dopravu v zemi. Nutno podotknout, že asi právem. Protože nebyli by to Japonci, aby už neměli v rukávu další trumf.

Toyota, Honda a samozřejmě také Nissan údajně připravují nový typ aut na bázi vodíkových palivových článků, jež mají být ještě efektivnější a ekologičtější než elektrické verze. Projekt je zatím sice v plenkách, ale i tak si od něj automobilky slibují, že se rovněž promítne do podoby infrastruktury.

Že to v Japonsku i přes nesnáze jde, koneckonců elektromobily ukázaly víc než dobře. Otázkou tím pádem spíš zůstává, jestli se japonskou vizi podaří v podobné míře přenést i do dalších velkých zemí, které jsou v tomto ohledu zatím pozadu.