Aktuální vydání magazínu Forbes

V Kladně postavili supersport Bugatti Chiron. Z milionu dílků lega

Pošli to dál

Na ten telefonát Lukáš Horák nikdy nezapomene. Loni v červnu mu zazvonil mobil, na druhé lince byli jako obvykle kolegové z Dánska, nic mimořádného nečekal. Třiatřicetiletý absolvent VŠE pracuje v kladenské továrně Lega jako projektový manažer v týmu, který staví z kostiček velké sochy a objekty většinou pro firemní prodejny nebo zábavní parky.

„Dokázali byste postavit z techniku model Bugatti Chiron ve skutečné velikosti? Ale nesměli byste to lepit a museli to stihnout za 10 měsíců,“ zeptal se hlas na druhé straně linky.

„Zbláznili jste se?“ hlesl kladenský rodák. Jenže zároveň ho coby nadšeného automobilového fanouška taková výzva lákala. A tak neochotně souhlasil a ihned začal dávat dohromady partu kolegů, kteří by mu s projektem pomohli pohnout. Možnost postavit repliku nejdražšího a nejrychlejšího sériově vyráběného auta na světě byla až moc velké lákadlo.

Bugatti Chiron postavený z Lega

Bugatti Chiron z lega je funkční model, který může jet, svítit i blikat…

Veškerý design dostal na starost Lubor Zelinka, který před příchodem do Lega pracoval jako filmový animátor, podílel se třeba na Lichožroutech. Konstrukci zase vymýšlel Jakub Mašek, který měl jako jediný zkušenosti z automobilového průmyslu.

Výsledek jejich snažení je ode dneška k vidění na veřejnosti a je impozantní – jeden a půl tuny těžký kolos, který díky nasazení 2304 mikromotorků Lego dokáže vyvinout až 30kilometrovou rychlost. Forbes.cz si model mohl exkluzivně prohlédnout ještě před světovou premiérou přímo v kladenské fabrice.

Celý vývoj vozu probíhal výhradně v Česku, pracovalo na něm bez přestání až 16 lidí. Po celou dobu byli ve spojení s centrálou Bugatti ve francouzském Molsheimu, jejich nápady jim připomínkoval přímo šéfdesignér exkluzivní sportovní značky.

„Byla to extrémně náročná práce, nic takového jsme tu nikdy nedělali. Zaprvé jsme nikdy nic tak velkého nestavěli z techniku, zadruhé se to nelepilo. Ale byla to ohromná zkušenost. Jako fanoušky aut nás to samozřejmě pohltilo, přece jen na bugatti neděláte každý den,“ směje se Jakub Mašek.

Bugatti Chiron postavený z Lega

Lubor Zelinka, Jakub Mašek a Lukáš Horák (zleva)

Kladenský chiron, který bude nyní cestovat po evropských metropolích a do konce roku by se měl ukázat i v Praze, na sobě má několik originálních Bugatti dílů. Jde třeba o logo na přídi, které se jinak prodává za 600 eur, nebo disky kol, jejichž cena by se na trhu pohybovala v řádu hodně vysokých stovek tisíc korun. Na kolik model sestávající z více než milionu dílků lega vyšel, ale nikdo z jeho tvůrců nechtěl prozradit.

Samozřejmě ne všechno v bugatce, která se při testech na okruhu ve Wolfsburgu utkala se svým skutečným sourozencem, je z lega. Základem je ocelový rám, v autě jsou reálné bezpečnostní pásy nebo převodovka. Ikonické stříbrné B na zádi vozu je sice sestavené z technikových dílků, ale jelikož je hračkářský gigant nevyrábí v požadované barvě, nechávaly se stříbřit v továrně Preciosa.

Mezi skutečným chironem a tím z lega je asi největší rozdíl v pohonné jednotce – supersport z volkswagenové stáje pohání osmilitrový šestnáctiválec s výkonem 1500 koňských sil. Elektromotorky do kladenského bouráku napumpují koní o něco méně – je jich přesně 5,2.

Ti, které nadchne představa, že si někdo bezmála rok hrál a skládal z techniku vůz, který jinak stojí 60 milionů korun, mají sami šanci – mohou si koupit stavebnici, která ovšem sestává nikoli z milionu dílků, ale jen z 3600. A vyjde je také o poznání levněji…

A co trojice inženýrů, kterým už chironovské období skončilo? „Je pravda, že tohle bylo opravdu specifické z mnoha ohledů, takže ano, chvíli jsme si museli na normální režim a náplň práce zvykat,“ loučí se designér Zelinka.

Bugatti Chiron postavený z Lega

Posezení v interiéru tohoto bugatti je přece jen trochu tvrdší.

Bugatti Chiron postavený z Lega

Zadní křídlo, pomocí kterého Bugatti Chiron brzdí a vylepšuje aerodynamiku, je i u legového sourozence pohyblivé.

Bugatti Chiron postavený z Lega

Chiron z lega je osazen disky kol z pravého bugatti.

Bugatti Chiron postavený z Lega

Technologie sestávající z trojúhelníkových dílců, které dohromady tvoří karoserii modelu, je unikátní. 

Bugatti Chiron postavený z Lega

Pravé logo Bugatti, které do Kladna přišlo z Molsheimu, má cenu zhruba 15 tisíc korun.

Bugatti Chiron postavený z Lega

Celkový pohled na model 1 : 1, který bude nyní k vidění každý týden v jiném evropském městě.

Autorem fotografií je Jan Schejbal.

Čtěte také