V Los Angeles se minulý týden uskutečnil historicky první veganský týden módy, o kterém psala média po celém světě. Jak velká událost to skutečně byla a jak je na tom vegan móda u nás?

V našich podmínkách si událost obdobnou kalifornskému Vegan Fashion Weeku můžete představit tak, že by místní akce zaměřené na etickou módu typu Slou nebo Le Marketu vynechaly značky pracující s živočišnými produkty.

Tedy ty, které používají pravou kůži, pravé hedvábí nebo přírodní vlnu, a ty, které své produkty na zvířatech testují. A vedle veřejně přístupného trhu, doprovodných diskusí, setkání a přednášek by do programu přidaly pár módních přehlídek.

První přehlídka by byla na slavnostním zahájení, třeba v Národním muzeu, a šlo by o jednu show s mixem více různých značek. Dalších několik přehlídek by se konalo druhý den večer, řekněme třeba v Kotvě, kam se letos v březnu po čase vrací i náš Mercedes-Benz Prague Fashion Week. Pak ještě poslední den zaměřený na fundraising a bylo by to hotové.

Právě tak nějak to bylo na Vegan Fashion Weeku v LA. Start se odehrál v působivém prostředí Natural History Museum. Řečnil na něm laureát Nobelovy ceny Robert Lempert a proběhla módní přehlídka poskládaná z mixu různých veganských značek.

Druhý den se akce přesunula do obchodního domu California Market Center, kde se přes den networkovalo a večer bylo na programu několik módních přehlídek. Poslední den patřil fundraisingové události na témže místě. V první řadě seděl mimo jiné hudebník Moby a novináři z New York Times nebo Nylon Magazinu.

Hudebník Moby je dlouholetým bojovníkem za práva zvířat.

Nezní to rozhodně špatně. A možná si řeknete, proč vůbec americkou akci porovnávám s českým prostředím. Je to proto, že jsem na základě velké mediální vlny kolem Vegan Fashion Weeku čekala mnohem víc.

Když si projdete sociální sítě značek zastoupených na Vegan Fashion Weeku v Los Angeles, zjistíte že jsou v drtivé většině mnohem menší než například česká konopná značka Bohempia. A že dosahem na sítích nejčastěji odpovídají třeba K. Bana, místní značce zaměřené na oblečení ze lnu. Velikost amerického a našeho trhu se přitom vůbec nedá srovnávat.

Ačkoli se kalifornský Vegan Fashion Week odvolával k étosu a myšlenkám značek jako Stella McCartney nebo Rei Kawakubo, žádné ze skutečně velkých jmen sympatizujících s vegetariánskou nebo veganskou módou se v programu neobjevilo. K největším brandům na Vegan Fashion Weeku patřily značky jako Dr. Martens, New Rock nebo Chloe Trujillo.

Co se týče designu, převládal nomádský boho styl. Zajímavou výjimkou byla značka kombinující streetwearovou estetiku s upcyklací WastedLA. Představily se také vegan verze kůže a kožešin od inovátorů jako Ecopel nebo Pinatex. Celkem se na Vegan Fashion Weeku uvedlo 18 módních značek.

Akce i přes svůj skromný program vyvolala silný mediální ohlas a její zakladatelka Emmanuelle Rienda se netají velkými ambicemi. Ráda by Vegan Fashion Week uskutečnila v některé z velkých světových módních destinací. Bude zajímavé sledovat, jestli to bude New York, Paříž, nebo Londýn a jestli se podaří do programu dostat skutečně velká jména světové veganské módy.

„Pokud vím, u nás žádná čistě vegan módní akce není. Pokud nepočítáme události typu Veganfestu nebo Veggie náplavky, kde najdete třeba basic trička s vegan tematikou. Myslím si, že v případě Vegan Fashion Weeku v LA měla samostatná prezentace vegan módy smysl, protože to k tématu přitáhlo velkou pozornost. V našich podmínkách bych si dopadem takové akce nebyla úplně jistá,“ říká Eliška Knotková, česká vegan designérka a konzultantka materiálové knihovny matériO Prague.

Větší smysl by podle autorky veganských bot a doplňků mělo, kdyby toto téma více rezonovalo v rámci klasických fashion weeků a veletrhů.

Zájem o vegansku módu podle Elišky roste po celém světě: „Nedá se říct, že by některá země byla nejsilnější líhní úspěšných vegan brandů. Pokud bych ale jednu měla vybrat, byla by to Kanada. Úspěšné jsou podle mě totiž ty veganské značky, které si kupují i nevegani. Z Kanady pocházejí oblíbené kabelky Mat a Natt anebo třeba Native shoes – obě značky se prodávají i v Česku.“

Z českého prostředí designérka doporučuje Bohempii, ale také brandy, které nejsou striktně veganské: „Například Luciela Taschen nebo Playbag do své produkce zařazují linie cruelty-free produků z alternativních materiálů jako pinatex,“ vyjmenovává Eliška Knotková. A dodává, že veganství se zatím v Česku ujalo spíš v kuchyních než v šatnících.