skip to main content

Válka o triko s Nirvanou. Co stojí za největším sporem módního a hudebního světa?

2 minuty čtení

Návrhář Marc Jacobs má rád grunge. A protože má rád grunge, inspiroval jím loni v listopadu i svou novou kolekci. A co je nejvíc grunge? Přece Nirvana. A tak vzal Marc Jacobs Nirvanu, motiv jejich slavného smajlíka s přeškrtnutýma očima a  „jazykem na vestě“, dal ho na svá trička, přidal vlastní iniciály… a skandál je na světě.

Skandál, který bude mít soudní dohru.

A ve světě módy a hudebního byznysu rozjel vášnivé debaty, co je ještě veřejný majetek a běžně sdílená a všeobecně srozumitelná součást popkultury, a na co už se vztahují autorská a licenční práva.

Na levé straně je původní smajlík Nirvany, na pravé pak místo Nirvana stojí napsáno Heaven a místo křížů má smajlík jako oči iniciály Marca Jacobse.

Nejde totiž jen o jednoho smajlíka. Tohle je byznys v řádech desítek miliard dolarů.

Módní tvůrci totiž rádi své couture kolekce inspirují popkulturou. Hudbou. Filmem. Hollywoodskými ikonami. Na luxusních tričkách se objevují stylizované tváře Marylin Monroe nebo Johna Lennona, designéry inspiruje Elvis Presley stejně jako třeba Michael Jackson.

Jenže kde je hranice inspirace – a nedovoleného porušení autorských práv?

Marc Jacobs teď tvrdě narazil. S kolekcí Redux Grunge Collection se vrací do 90. let, které byly i počátkem jeho kariéry, jejíž součástí prý „vždy byla i Nirvana“. Kolekce obsahuje hned několik položek, které pracují s nirvanovským logem smajlíka, nejvýraznější je pak na tričku s Jacobsovými iniciálami, ve kterém se Marc Jacobs vyfotil i do kampaně. K tomu všemu obsahovala marketingová kampaň propagující Jacobsovu grunge kolekci i sekvence písňových textů Nirvany.

Právní zástupci zbývajících členů kapely Davea Grohla a a Krista Novoselica se ohradili okamžitě.

Nejenže s nimi Jacobsova značka použití loga nijak nekonzultovala, ale podle nich vytváří i mylný dojem, že členové Nirvany jednotlivé produkty odsouhlasili a jsou jejich společným dílem. Slavný smajlík byl přitom autorským výtvorem Kurta Cobaina, který obrázek nakreslil v roce 1991. Kapela jej podle svých vyjádření „jako návrh chráněný autorskými právy používá trvale od roku 1992 k identifikaci své hudby“. Spolu s Jacobsem se právní kroky zástupců Nirvany obrátily i proti obchodním domům Saks Fifth Avenue a Neiman Marcus, které zboží z Jacobsovy grunge kolekce prodávaly.

Pikantní je i fakt, že Marc Jacobs je oblíbeným designérem vdovy po Kurtu Cobainovi, herečky Courtney Love, a jejich dcery Frances Bean. A odjakživa tvrdí, že byla tvorba Nirvany určujícím podnětem, který inspiroval počátky jeho kariéry. Jacobs bere zkrátka Nirvanu za svou. Jenže možná až moc.

„Podstatou problému sporu je prostě zcela rozdílný způsob, jakým k problematice autorských práv přistupuje módní průmysl a jak ho řeší hudební průmysl nebo zábavní průmysl jako takový,“ upozornila pro Vogue Business, newsletter známého světového módního časopisu, jeho analytička Adrienne Gaffney.

Právníci koncern LVMH miliardáře Bernarda Arnaulta, pod nějž značka Marc Jacobs spadá, se totiž snažili bránit tvrzením, že jsou „zásadní rozdíly mezi podobou Cobainova smajlíka a obličeje, které vytvořil Marc Jacobs“, a také námitkou, že „zbývající členové kapely Nirvana přesvědčivě nedoložili, že vlastní platná autorská práva na tento všeobecně známý obrázek“.

Z posledních vyjádření federálního soudu v Kalifornii, který spor řeší, to vypadá, že námitky LVMH budou zamítnuty. Obě strany se proto budou muset připravit na soud. Soud, jehož závěrečný výrok může být důležitým precedentem pro celý módní a zábavní průmysl.