skip to main content
Dobrá karma

Vážné nemoci navzdory rozjela byznys. A chce s ním do světa

4 minuty čtení

Prodělala na čtyři desítky zákroků s anestezií. Leckdo s jejími zdravotními potížemi by na práci ani nepomyslel nebo by na ni prostě nenašel sílu. Tereza Nagyová ale rozjíždí byznys, kterým chce navíc pomáhat lidem s podobnou diagnózou.

Pod značkou MyPouch se dvaatřicetiletá podnikatelka snaží dostat na trh speciální spodní prádlo pro lidi s umělým vývodem, tedy stomií. A přestože s podnikáním teprve začíná, cítí, že Česko je pro ni malé, a hledá příležitost ve světě.

Nemoc ji nezastavila

Trvalo dlouho, než si Tereza Nagyová uvědomila, že její život potřebuje změnu. V osmnácti jí lékaři diagnostikovali Crohnovu chorobu, pár let nato jí odebrali celé tlusté střevo a vyšili stomii. Jenže ona odešla z nemocnice po pár dnech a rozhodla se, že na sobě nic nenechá znát. Vrátila se do práce, přidala další aktivity ve snaze zachovat si životní styl mladé ženy: kamarádi, sport, zábava…

V jednu chvíli ale její tělo řeklo dost. „Přišel úplný kolaps, během pár měsíců jsem zhubla asi 20 kilo, měla jsem bolesti a nebyla jsem schopná pracovat. Věděla jsem, že takhle to dál nepůjde,“ vzpomíná.

Skončila ve třetím stupni invalidity. Spousta lidí v téhle fázi zařadí zpátečku, zavře se doma, nechá o sebe pečovat, končí se všemi sportovními aktivitami, někteří dokonce přestanou hledat životního partnera… Jenže tohle není její případ: Tereza Nagyová se v těžké životní etapě naopak vrhla do podnikání.

Tereza Nagyová v prádle MyPouch. Foto: Jan Hrdý

Nápad nepřišel ze dne na den, spíš postupně zrál. Nejdřív se přihlásila jako dobrovolnice k pacientům se stomií, zjišťovala, jaké mají problémy a s čím bojují. Ukázalo se, že potíže spojené s intimitou či sportem nemá sama, intenzivně je řeší téměř každý stomik.

Proto se rozhodla odstartovat projekt NejsemTabu, který prostřednictvím webových stránek slouží jako průvodce lidem se stomií. Nagyová se nebojí otevřeně psát o partnerských problémech, které se u stomiků mohou objevit. O nelehkých duševních stavech, o komplikovaném sexuálním životě… Prostě o všem, na co se pacienti doktorů většinou bojí zeptat.

Změna pro všechny

A všimla si ještě jednoho problému, tentokrát už velmi prozaického: pro stomiky neexistuje žádné hezké a praktické spodní prádlo. Co s tím? Mohla si ho ušít sama, ale rozhodla se změnu nabídnout i ostatním.

Od tety, která celý život pracuje ve výrobě spodního prádla, si nechala doporučit švadleny. S těmi pak pilovaly a zkoušely tak dlouho, až vznikly první kalhotky a plavky MyPouch.

V čem jsou speciální? Mají zvýšený pas a kryjí jizvy na břiše stomiků, uvnitř je všitá kapsa na stomický sáček, neškrtí, a přesto kopírují siluetu těla, takže stomie není pod oblečením na první pohled patrná.

Všechny prototypy nejdřív zkouší sama Nagyová. Pozoruje, jestli jsou dostatečně pohodlné pro lidi s Crohnovou nemocí, které oblečení často tlačí. Teprve po jejím odsouhlasení začnou švadleny chystat nabídku v různých rozměrech.

Aby její podnikání už během procesu výroby pomáhalo handicapovaným, přesouvá se v současnosti do chráněné dílny, kde prádlo začnou vyrábět pracovnice s různým postižením.

Stomie je dočasné nebo trvalé vyvedení střeva či močovodu (méně často i dýchacích cest) mimo tělo. Stomici tak musí nosit speciální stomický sáček. Stomie ovlivňuje duševní zdraví i normální život, řada pacientů přechází do invalidního důchodu.
Třetí stupeň invalidity dostávají ti, kterým se výrazně snížila pracovní schopnost, zároveň jim ale zákon nezakazuje pracovat.

Tereza Nagyová je stále ještě na začátku – prodeje speciálního prádla zatím dosahují k pěti stovkám. Má ale větší ambice. Ví, že český trh je pro její zboží malý a cena 490 korun za kus pro některé pacienty příliš vysoká.

Proto se chce zaměřit na zahraniční klientelu. „Nabídka v Americe či Evropě je velmi nedostatečná. Vím to, sama jsem se snažila si něco objednat,“ vysvětluje. „A tohle je celá pointa toho, proč jsem začala podnikat – chci se s MyPouch dostat do světa.“

Je přesvědčená, že její nápad má podnikatelský potenciál. Vždyť o její spodní prádlo už projevili zájem stomici z Německa, Švédska i Zimbabwe, kteří Nagyovou viděli na konferencích.

Mladá začínající podnikatelka tak znovu dokazuje, že ani náročná životní situace nemusí být překážkou, pokud máte dobrý nápad a pořádný zápal.