Česko zažívá velký technologický exit. Socialbakers v rámci čerstvého obchodu kupuje americká firma Astute, která vytváří platformu v oblasti péče o zákazníky. Společně se chtějí stát předním světovým hráčem ve správě marketingu na sociálních sítích a řízení zákaznické spokojenosti, a to pomocí jediné unifikované platformy.

Bližší podrobnosti akvizice nebyly zveřejněny, každopádně prodávají všichni současní akcionáři – tedy včetně zakladatele Jana Řežába, který dosud držel dvacetiprocentní podíl. Podle informací Forbesu jde o transakci v řádu stovek milionů dolarů, tedy bezpečně jednotek miliard korun.

„Jsme nadšení ze spojení s Astute, díky kterému budeme schopni společně poskytnout našim klientům integrovanou engagement platformu umožňující jim nabízet co nejlepší zkušenost v rámci celého nákupního procesu,“ říká ke spojení CEO Socialbakers Yuval Ben-Itzhak.

Astute se na trhu pohybuje už 25 let a kromě Socialbakers letos koupila také společnost Iperceptions, která se zabývá analýzou zákaznických očekávání a preferencí pomocí metody VoC (voice of customer neboli hlas zákazníka).

„Hranice mezi péčí o zákazníky, zákaznickou zkušeností a marketingem se čím dál více prolínají, a stávají se tak výzvou pro všechny firmy,“ říká šéf Astute v souvislosti s akvizicí a dodává, že spojení se Socialbakers by mělo vyústit v jedno univerzální řešení.

Marketingovou platformu na sociální sítě od Socialbakers využívá přes 2500 velkých a středních firem a jsou to právě velké korporace, kde podnik spatřuje značný potenciál. „Jedním z hlavních rozhodnutí, které společnost učinila pro obchodní rok 2019, bylo investovat více do svých prodejních kanálů, a rozšířit se tak do segmentu enterprise, známého svou vyšší průměrnou prodejní cenou a delší retencí zákazníků,“ uvádí se v aktuální výroční zprávě.

Bavíme se o řízené ztrátě.

Firma Socialbakers loni poprvé v tržbách přesáhla metu jedné miliardy korun. Opět hospodařila zhruba se stomilionovou ztrátou a ztráta kumulovaná se vyšplhala na více než 911 milionů korun. I to byl jeden z důvodů, proč se možná společnost, na informace tradičně skoupá, během let ne vždy jevila jako úspěch.

„Bavíme se tady ale o řízené ztrátě, která je pro technologické firmy našeho ražení typická,“ komentuje finanční zdraví člen představenstva Nikola Pantovič. Zároveň dodává, že se zčásti jedná i o rozdíly mezi americkým a českým způsobem účetnictví.

„Rozhodně máme světlo na konci tunelu a nástroje, jak to v případě potřeby otočit,“ říká Pantovič, který je v Socialbakers už od roku 2011 a dnes zodpovídá za globální prodeje a expanzi.

Největším milníkem posledních let prý bylo léto 2017, kdy vedení Socialbakers převzal zkušený manažer Yuval Ben-Itzhak. „Při jeho nástupu jsme meziročně rostli zhruba o devět procent, díky němu jsme to ovšem nakopli a už meziročně rosteme téměř třicetiprocentním tempem. Byl to přechod ze zakladatelské fáze do fáze profesionálního managementu,“ přemítá Pantovič.

Partnera hledala společnost Socialbakers zhruba poslední rok. Druhou variantou bylo raisování dalšího kapitálu, ale nakonec bylo rozhodnuto o prodeji podobně velké zainvestované firmě Astute, s níž se technologicky komplementárně doplňují.

Socialbakers jsou globální firmou, zatímco v Astute mířili na Severní Ameriku. Zároveň však prodávají téměř výhradně velkým enterprise klientům, kam se v Socialbakers snažili a snaží dostat též.

„Věřím, že příležitosti se nám nyní zdvojnásobily. Jsme opravdu ‚super excited‘ z toho, co je před námi,“ uzavírá Pantovič, jenž své devítileté jubileum ve firmě oslavil téměř na den přesně během minulého víkendu, kdy v sobotu ve tři ráno podepisoval poslední dokumenty k prodeji.