„Pojedeš na skútru, nebo na vespě?“ Pro nezasvěcené zdánlivě nelogická otázka. Vždyť vespa je přece také skútr, může někdo namítnout. Není to tak ale doslova pravda. Vespa je něco víc. Kdo nerozumí, měl by si pustit film Quadrophenia a pochopí.

Kdo se chce na chatě jen občas dovézt na ryby nebo si ráno zajet pro čerstvé rohlíky, ten si vespu pravděpodobně nepořídí. Ta úplně nejlevnější stojí bezmála 70 tisíc korun a to je dvakrát tolik, co skútry jiných značek a přitom stejných parametrů. Kdo si tedy dobrovolně pořídí něco, co se jinému může zdát zbytečně drahé? Zpravidla ten, kdo propadl jejímu kouzlu, a to většinou hned na první pohled.

To je například můj případ. Jakmile jsem ji před 15 lety letmo zahlédl z pojízdných schodů v obchodním domě Kotva v Praze, vrátil jsem se ji koupit. Dnes máme v rodině vespy čtyři, ale tenkrát to byla láska na první pohled.

vespa ilustrace 2 done

Podobně to má spousta dalších takzvaných vespařů, vespistů či vespistek kolem celého světa. A je jedno, jestli jste automechanik, ředitel firmy, ajťák, účetní, herec nebo právník. Zjednodušeně se dá říct, že kdo má cit pro design, obdiv k tradici a cení si spolehlivosti, ten už vespu má nebo o ní vážně uvažuje.

Sembra una vespa!

Aneb „To bzučí jako vosa!“ zvolal na jaře roku 1946 Enrico Piaggio, majitel stejnojmené italské továrny na výrobu vlaků a letadel, když uslyšel zvuk motoru právě vyrobeného prototypu.

A tím to všechno začalo. Skútr dostal jméno vespa (italsky vosa) a ikona designu byla na světě. I přes vývojové změny obsahu a výkonu motoru, tvaru karoserie, použitých materiálů a barev si vespa stále uchovává své charakteristické rysy rozpoznatelné na první pohled. To potvrdí každý, kdo se někdy zúčastnil nějakého vespa srazu. Každoročně jich na nejrůznějších místech světa probíhají stovky.

vespa ilustrace 3 done

Ten poslední právě zrovna před pár dny skončil v chorvatském Biogradu na Moru. „Podle mého odhadu jich tu bylo jistě víc jak pět tisíc,“ tvrdí Achille Bucci, viceprezident Vespa Clubu Czech Republic a jeden z účastníků monstr srazu pořádaného pod hlavičkou Vespa World Clubu. „A přijeli dohromady z 32 zemí,“ doplňuje Martin Stift, prezident této organizace sdružující všechny vespa kluby světa.

Že je vespa pro každého svého majitele víc než jen dopravní prostředek, dokládá fakt, že i v takovém množství dvě stejné nenajdete. Na každé můžete najít něco vymazleného, čím se liší od všech ostatních.

Vespa se nekupuje, vespa se dědí

Tak tohle tvrzení zatím v Česku neplatí. Ačkoliv se u nás vespa běžně prodává už od roku 1992, poptávka a prodej začaly zajímavě růst teprve v posledních několika letech. A to je na generační obměnu málo. „Jestliže v roce 2013 vzrostl oproti předchozímu roku prodej vesp o 24 procent, pak v následujícím roce to bylo už o 28 procent,“ upřesňuje statistiky Jaroslav Pištěk, předseda představenstva firmy A Spirit, která motocykly značky Piaggio, a tedy i vespy, do Čech výhradně dováží.

Kdo tedy po vespě zatouží, může si ji bez problémů koupit u některého z oficiálních dealerů značky Piaggio. Vespa se dá také tu a tam koupit v bazaru, ale to je potřeba si raději dobře ověřit její pravý původ.

vespa s zenskou done

Kdo má touhu si vespu koupit, ale má strach, že by na ní neuměl, nemusí mít žádné obavy. Když to běžně zvládají cirkusoví medvědi, půjde to i vám. Stačí přidávat plyn a brzdí se na řidítkách jako na kole. To ovšem platí, mluvíme-li o novodobých, moderních vespách, vybavených automatickou převodovkou. Kdo si ale pořídí některý ze starších modelů, kde se pracuje se spojkou a řadí otáčením rukojeti, ten by měl mít s jízdou na motorkách přeci jen větší zkušenosti.

Stačí mít papíry na auto

K řízení vespy, jejíž obsah motoru je do 125 kubických centimetrů, vám v Česku stačí řidičák na automobil. „Díky této skutečnosti v Česku, a zejména v Praze, v prodejích jednoznačně převládá model Primavera 125. O slabší vespy s obsahem motoru 50 ccm zájem postupně upadá,“ uvádí Pištěk z A Spiritu. Pro silnější kubatury, jako jsou 150, 200, 250 a 300 ccm, už je nutné mít řidičský průkaz rozšířený o možnost řídit „velké“ motorky.

vespa ilustrace done

„Tady je pak nejžádanějším modelem Vespa GTS 300,“ doplňuje Pištěk. „Zvýšený zájem o prodeje a následný servis mohu jenom potvrdit,“ říká Radek Pokorný z firmy Engine Prague, která vespy prodává. Pomalu, ale jistě si své místo na trhu hledají modely vybavené protiblokovacím brzdným systémem ABS, který bude od roku 2016 u nových strojů nad 125 ccm povinný.

Autem po městě – děkuji, nechci

Vespa, ostatně stejně jako každý jiný skútr, je jasná odpověď na dnešní dopravu po velkých a ještě větších městech. Koho už nebaví ztrácet čas, peníze a nervy v nekonečných zácpách, ten by měl o přesednutí na jednostopé vozidlo vážně uvažovat. A pokud to bude zrovna vespa, pak máte jistotu, že se po vás budou ostatní ohlížet. Díky ladnosti svých tvarů vespa zaujme každého a také každému sluší. U žen to platí dvojnásob.

„Volný prostor před koleny a snadné ovládání mi umožňují jezdit klidně i v sukni a v podpatcích. Tak proč ne?“ libuje si Gabriela Chasáková, členka Vespa Clubu Brno. Díky nejrůznějším vychytaným doplňkům, které lze k vespě dokoupit, můžete jezdit ochráněni před deštěm i zimou téměř celoročně. Nevím, jak Brad Pitt nebo Emma Watson, kteří taky vespy mají, ale třeba já jezdím do prvního sněhu.

Nezanedbatelný je i fakt, že vespa se jen tak nerozbíjí a umí jet třeba i jenom za tři litry na sto kilometrů. Náklady na provoz a údržbu jsou tedy v porovnání s autem směšné. Co se ale nedá penězi vyčíslit, je dobrá nálada, kterou si vespaři předávají, kdykoliv se na silnici potkají, tím, že se vzájemně pozdraví, a to i kdyby se měli přerazit.

Autor článku je vášnivý vespař a o vespách napsal také knihu Skútr ve městě.