S nástupem Airbnb se interiérový design téměř unifikoval. Hosté i majitelé bytů preferovali jednoduchý styl a vlivem inspirací na Pinterestu i Instagramu většina bytů postupně začala vypadat stejně – šedá sedačka, béžový koberec, černá tabule s křídou a pokojovka v rohu.

Hotovo, pronajmuto.

Minulý rok ale svět designu zaznamenal změnu. Do interiéru se začaly vracet výrazné barvy, opulentní dekorace, přeplácanost, ale hlavně – osobitost. Maximalismus přišel jako přirozená reakce na minimalismus a skandinávskou jednoduchost.

Paradoxně přímo ze Skandinávie přišlo největší a nejmainstreamovější potvrzení, že maximalismus je tu, když Ikea představila kolekci Föremål, plnou keramických sošek, kovových svícnů ve tvaru pudlů nebo hliněných lebek s korunou suplující květináč.

Maximalismus je oproti minimalismu, jako byste jednoduše tak trochu chtěli vyměnit šatník Steva Jobse za ten Dana Nekonečného. Je přehnaný, trošku divný, ale ze všeho nejvíc osobitý. Všechno, co uděláte, je správně. A právě to je na něm tak lákavé. Jste to totiž vy.

„Je dobré mít vlastní názor a nápad. Jestli se vám něco líbí, jděte do toho,“ píše na svém instagramovém účtu influencer maximalismu Luke Edward Hall, který má 68 tisíc followerů a v poslední době si ho pro jeho unikátní pohled na interiérový design najaly značky jako Christie’s a Burberry a americká Vogue o něm píše jako o zázračném dítěti.

Právě jeho úspěch dokazuje, že módní i designové značky jsou vyhládlé po svěžím pohledu na věc.

Stejně jako minimalismus ani maximalismus ale není nic nového. Na počátku 80. let ho začala prosazovat umělecká skupina Memphis, kterou v italském Miláně založil architekt Ettore Sottsass.

Unikátní nábytek, materiály, keramika a dekorativní prvky v postmoderním duchu, a hlavně nápadné barvy, asymetrické tvary, divoké barevné kombinace sice ze začátku vzbudily spíš šok než potlesk, ale postupně definovaly popkulturu 80. let (a tehdy nově vzniklou televizní stanici MTV), a tím i styl celé jedné dekády.

Ale pozor. I když je svět maximalismu plný dekorací, stejně jako minimalismus se vymezuje proti nadměrné spotřebě.

Stát se maximalistou tedy neznamená automaticky nakupovat kvantum nových věcí a podléhat trendům. Jde o investici do kousků (z cest, dražeb na eBayi nebo z aukcí), které vás budou těšit celý život, a o postupné pomalé budování vlastní unikátní sbírky.