skip to main content

Víc je víc. První Čech na newyorském týdnu módy Jiří Kalfař slaví historický úspěch

5 minut čtení

Sedí ve svém ateliéru v suterénu činžovního domu v pražské Vojtěšské ulici a hlavní pocit, který momentálně má, je únava. Je to 24 hodin, co se vrátil z New Yorku.

Jen před pár dny na nejsledovanější módní akci roku, prestižním newyorském fashion weeku, předvedl svou nejnovější kolekci. Třicetiletý Jiří Kalfař je vůbec prvním Čechem v historii, jemuž se povedlo na prestižní akci prosadit.

Kolekci inspirovanou příběhem Taťány a Oněgina někdejší špičkový tanečník a jeden z našich loňských 30 pod 30 ukázal nejvlivnějším lidem v módní branži. Nákupčím od Bergdorfu. Spolumajiteli Revlonu. Editorům americké Vogue. Zakladatelce newyorského týdne módy Fern Mallis. Po přehlídce s ním dělala rozhovor stanice CNN.

Kalfařova přehlídka se konala v rámci hlavního programu NYFW. Kolekci, která ukázala pozoruhodné historizující střihy, nápadité kombinace a precizní zpracování špičkových materiálů, romantické nabírané rukávy, kápě i pláště ozdobené složitými výšivkami, vynesly na molo kromě amerických modelek taky dvě velmi úspěšné české rodačky, Linda Vojtová a Pavlína Pořízková. Díky její účasti si Kalfařovy přehlídky všiml i jeden z nejprestižnějších amerických oborových portálů CFDA.

Když jsme s Jiřím Kalfařem loni na podzim dělali rozhovor pro nové číslo magazínu Forbes Life, na newyorský fashion week se teprve chystal. A věděl, že dostane jen jednu šanci. Prosadit se na akci, která představuje novinářům, kritikům, nákupčím i klientům na 50 přehlídek denně, je totiž extrémně náročné.

„Pro člověka jako já je to strašně drahé a je to skoro nemožné, když nemáte v Americe žádné jméno,“ vypráví. Pro představu – jedna taková módní prezentace v New Yorku může stát desítky, ale spíš stovky tisíc dolarů.

V branži přitom není žádný začátečník. Po skončení taneční kariéry se úspěšně živil jako model (mimo jiné právě i v New Yorku), před šesti lety založil vlastní značku. Když s ním mluvíte, je na něm sympatický jeho optimismus. Jeho přesný odhad. Jeho ambiciózní plány.

Zatímco na londýnském týdnu módy máte perfektní servis, v New Yorku nedostanete nic. Jen zcela prázdný prostor. This is it.

Kalfař už ví, jaké to je, vidět své jméno tři sezony po sobě v hlavním programu fashion weeku v Londýně a pak číst pozitivní recenze v britské Vogue. Taky ví, kolik musíte mít kuráže, abyste napsali mail jedné z nejvlivnějších PR agentek módní branže v New Yorku, že chcete využít její služby, ačkoli víte, že i nejslavnější designéři světa na ni stojí frontu. A tahle Kelly Cutrone, žena, se kterou spolupracuje i obávaný head editor Vogue André Leon Talley, vám během jednoho dne odpoví, sjedná si s vámi Skype a během telefonátu si s vámi prostě plácne.

„Najal jsem si nejžádanější ženskou v oboru. Doteď se z toho nemůžu vzpamatovat,“ vyprávěl mi Kalfař loni na podzim. „Věděl jsem, že chci do New Yorku. A věděl jsem, že potřebuju profesionála, který mi může v americké kariéře pomoct. Věděl jsem, že to bude něco stát. Jenže tenhle byznys, to je prostě všecko, nebo nic.“

Jak se k extrémně vybíravé Kelly Cutrone vůbec dostane Čech z Prahy?

„Kdysi jsme se s Kelly potkali na jednom workshopu v Itálii, kam mě pozvali mezi pětadvacítkou nejslibnějších mladých oděvních designérů. Bavili jsme se pět nebo deset minut, dala mi na sebe e-mail, pak se několik let nic nedělo. Když jsem cítil, že jsem se dostatečně posunul, napsal jsem jí, že dělám tohle a tohle, chtěl bych se dostat do New Yorku a mít přehlídku v hlavním programu. Že asi nemám budget jako její klienti Jeremy Scott, Valentino a Vivienne Westwood, ale chci to zkusit. Taky jsem napsal, že myslím a doufám, že mám talent, a to kdysi byla nějaká měna. No a klaplo to. Tenhle byznys není o malých věcech. Nemá smysl být jen dobrý. Musíte do své práce dát víc než ostatní, jen tak máte šanci uspět, a to ještě jen možná. Ale já jsem docela nebojácnej. Věřím tomu, že když to nezkusím ve velkém, budu litovat,“ krčí rameny.

Související vydání

Kalfař udělal dobře. Cutrone mu pomohla nejen s ohromnou administrativou, která přihlášky na newyorský týden módy provází, ale připravila ho i na další specifika tohoto velkolepého módního divadla. „Zatímco v Londýně máte na fashion weeku perfektní servis, můžete při přehlídce využít třeba zdejší kadeřníky a make-up artisty a je tam veškeré zázemí, v New Yorku nedostanete nic. Jen zcela prázdný prostor. This is it. O všechno se musíte sám postarat. Musel jsem najmout dokonce kamion, abych dokázal půl hodiny po konci své show rychle vyklidit prostor dalšímu návrháři a všechno včas odvézt,“ popisuje Jiří.

Díky spolupráci s Cutrone má už teď Jiří Kalfař v New Yorku slušnou publicitu, přehlídky neznámého Čecha se v publiku zúčastnila známá jména z módní branže a na jeho debut jsou prozatím výborné reakce. A to se na hlavní recenze teprve čeká, protože týden módy v New Yorku končí teprve tento pátek.

„Ukázal jsem něco trochu jiného, než na co jsou v New Yorku momentálně zvyklí. Nechtěl jsem ale, aby moje přehlídka působila, jako že jsem kostýmní výtvarník. Chtěl jsem ukázat evropskou estetiku a evropskou kvalitu. Myslím, že to se povedlo,“ věří Kalfař.

I proto si také na svůj newyorský debut přizval dvě další významné české firmy. Komponenty na jeho vyšívané korzety a pláště vytvořila Preciosa, modely doplnily klobouky Tonak.

„Když už jsem tam chtěl ukázat, co v Česku umíme, byla to skvělá příležitost přizvat k tomu i další špičkové české firmy. Myslím, že se to vyplatilo, spolupráce na kolekci byla skvělá,“ dodává Kalfař. Preciosa se postarala i o vytvoření impozantních závěrečných looků přehlídky – včetně pláště s vázáním na mašli, na který Kalfař prostřednictvím křišťálů z Preciosy složitou technikou otiskl svou vlastní tvář.

Kolekce ale po přehlídce zůstala v New Yorku: „Najal jsem si okamžitě i amerického sales agenta a hlavní modely mé kolekce jsou tam nyní k vidění v showroomu, kde si je mohou dodatečně prohlédnout nákupčí i další potenciální klienti. Musím kout železo, dokud je žhavé. Vaše věci musí být vidět, protože konkurence je obrovská.“

Zda se debut na newyorském fashion weeku přetaví i v obchodní úspěch, se teprve ukáže. Kalfařův byznys každopádně i tak funguje už nějakou dobu velmi dobře. První dva roky sice provoz i výrobu kolekcí dotoval z předchozích výdělků v modelingu, za poslední rok ale prodeje na e-shopu jirikalfar.com vzrostly o 300 procent. Momentálně má prý měsíční obrat v desítkách tisíc eur. „Možná se to někomu zdá slušné a docela dost, ale víte, v módě nic není dost. Hlavně mi nekoukejte na účet, tam totiž člověk nic nenajde. Čím větší je obrat, tím víc jdu do hardcoru, co se týče investic. Jsem takovej. Vždycky vím, za co utratit.“

Jiří Kalfař. Foto: Jiří Turek

Za co tedy utrácí? Za lepší a dražší materiály, lepší propagaci a lepší spolupracovníky. Někdy třeba ty úplně nejlepší, jako v případě Kelly Cutrone. I v tom se Kalfař liší od ostatních – jako jeden z mála českých designérů neváhá cestovat do zahraničí pravidelně.

Prostředky vložené do propagace se ale začínají vyplácet. „Rozhodně už svůj byznys nedotuju. První dva roky jsem si říkal, jestli to má smysl. Třetí rok jsme byli plus minus na nule. Ale lidi se naučili. A taky se změnila doba. Lidi jsou dnes zvyklí najít si dobrý jídlo nebo jet na dovolenou bez cestovky, najdou si hotel, zabookují si let. Stejně tak si najdou malýho návrháře,“ říká muž, jehož modely stojí dvě stě, ale i tři tisíce eur.

Kalfařův přístup k práci, inovativní střihy, originální siluety a také precizní práce s detaily v pánských i dámských kolekcích už dávno zaujaly i mezinárodní odborné publikum: v roce 2016 jeho plavky předváděla americká topmodelka Chrissy Teigen v plavkovém vydání Sports Illustrated, jeho kolekce se objevila v britské mutaci Vogue, prestižní francouzský magazín L’Officiel Kalfaře zařadil mezi 16 nejzajímavějších nových světových návrhářů a americký Nylon zase do sledovaného výběru Eight Emerging to Watch.