Procházet se o Vánocích po Páté avenue je jako korzovat filmovými kulisami – jen čekáte, odkud do vás vrazí Kevin ze Sám doma 2 nebo Carrie Bradshaw se svými parťačkami.

A obchodníci se mezitím jako každý rok předhánějí, čí výloha bude barevnější, šmrncovnější a vkusnější zároveň. Vybrali jsme pro vás několik obchodů, u jejichž výloh se člověk zastaví nejenom proto, aby si upravil šálu.

Obchodní dům Saks

Foto Andrew Dallos

Velmi velkolepě pojal svoji vánoční „fasádu“ Saks, tradiční obchodní dům zasvěcený luxusnějším značkám. Vedle něj vypadá tak trochu chudě i protější nazdobený vánoční strom, který se tradičně rozsvěcuje před Rockefellerovým centrem.

Ikona amerických department housů se letos spojila s Disneym a jeho animovaným trhákem Ledové království 2.

Foto Matt Kieffer

Několik pater obchodu se zahalilo do světelného kabátu, který vytváří dojem fialového zámku z pohádky, jíž kraluje princezna Elsa a její kamarádi Olaf nebo Kryštof. Ty ostatně najdete i mezi ikonami ve výzdobě. 

Louis Vuitton

Větší a barevnější než všechny ostatní vyšel z vánoční přeměny obchod slavné francouzské módní značky, jejíž image a výlohy má už pár let na starosti skotská umělkyně Faye Mcleod.

Foto Andrew Dallos

Louis Vuitton si pohrál s celým rohovým domem, kde mu patří několik pater, a překreslil přes přízemí a další patra jakousi věž posetou svým ikonickým logem, monogramy a dalšími symboly ve 3D podobě.

Celé to přitom vypadá, jako by se vše zmíněné chrlilo ven obchodem po explozi. 

Bergdorf Goodman

Další legendární department store z „Páté“, který má podle všeho velkou šanci nabrat vítr do plachet poté, co jeho konkurent Barneys nedávno vyhlásil bankrot.

Leitmotivem jejich výloh a vitrín je heslo „Dobré časy s Bergdorfem“. Jak to vypadá? Kostýmy, které se nesou na vlně nostalgie a okázalých výstředních party. Ve světle výloh se lesknou neony i pestré italské mozaiky doslova prošité krásnými výšivkami. Umělecké dílo!

Foto Phil Roeder

Bergdorf, kde najdete vše od sbírky bot od Prady až po stylové náušnice od Oscara de la Renty, si od nové tváře slibuje, že přiláká nové a mladší zákazníky.

Hudson Yards

Další z výstavních obchodních center, u něhož ústí pěší trasa High Line, linoucí se mezi mrakodrapy. V Hudson Yards vsadili na minimalismus, ústředním motivem vánoční kampaně je „Shine On“. Nad piazzettou před nákupním centrem visí obří světelná síť ve tvaru šesticípé hvězdy, která osvětluje prostor.

Foto Hudson Yards

Celá nádhera se navíc zrcadlí v nedaleké pozlacené rozhledně Vessel ve tvaru obráceného úlu, a optický efekt se tak násobí, až z něj přecházejí oči.

Bloomingdale’s

Vidět New York prý znamená vidět taky Bloomingdale’s. I tomuhle obchodnímu centru vládnou skvělí kreativci. Ti nevsadili na žádnou pohádku, ale pohráli si s motivem letošního, 50. výročí přistání na Měsíci.

Výslednou kombinací art deca a kosmického futurismu by se rozhodně mohli inspirovat i návrháři sci-fi filmů!