skip to main content
Luxus

Proč mají nejbohatší lidé rádi Gucciho a New York?

3 minuty čtení

Jak se daří nejbohatším lidem, když téměř každý ekonom straší krizí? Která města je přitahují a u jaké z luxusních značek utrácejí nejvíce peněz? Nejen to odhalují tradiční studie Frank Knight Wealth Report, Deloitte Global Power of Luxury GoodsWealth Report z dílny J&T.

Zastavte proto na chvíli běhání po obchodních centrech a posílání vánočních péefek, která nikdo nečte, a zabilancujte s nejmajetnějšími obyvateli světa.

Tohle je výběr pěti faktů, které výše zmíněné studie ze světa majetných přinášejí.

Bohatých je víc

V roce 2012 bylo na světě přes 2 100 000 jedinců, kteří disponovai majetkem v hodnotě minimálně pěti milionů dolarů. Za pět let jich přibylo 400 tisíc a projekce na rok 2022 počítá s milionovým nárůstem.

Skupina lidí spadající do kategorie „ultra-wealthy“ (majetek přes 50 milionů dolarů) zaznamenala co do počtu jednotlivců desetiprocentní nárůst jen za rok 2017. Za předchozích pět let to přitom v součtu bylo „jen“ 18 procent.

Více než 38 tisíc jich žije ve Spojených státech a následuje, možná trochu překvapivě, Japonsko s necelými 10 tisíci.

New York, New York

Velké jablko je domovem největšího počtu domácností, jejichž roční příjem přesahuje 250 tisíc dolarů. Následujících osm míst patří výhradně americkým metropolím a jediným evropským zástupcem v první desítce je Londýn, kde se přes výše zmíněnou hranici dostane pětkrát méně domácností než v New Yorku.

Evropský peloton v projekcích HDP táhnou Londýn a Paříž.

V New Yorku se také investuje nejvíce soukromých peněz do nemovitostí, další čtyři roky se tu očekává nejsilnější růst HDP a létá přes něj největší množství soukromých letů.

Víno a umění

Podle Knight Frank zažívají z alternativních investic nejpříznivější dobu víno a umělecké kousky. V posledním mapovaném období, což je Q4 2017, vzrostla jejich hodnota o 11, respektive 21 procent.

Pokud si časové období natáhneme na 10 let, vedou raritní automobily – ty zaznamenaly růst přesahující 300 procent. Jedinou ztrátovou investicí je v celkovém pojetí nábytek, jenž za sledované období ztratil procento hodnoty.

Umění táhnou dopředu také obří aukce. Pomyslný vítězný prapor drží aučkní dům Christie’s, který loni za rekordních 400 milionů dolarů vydražil obraz Salvator Mundi od Leonarda da Vinci.

Kuriózní je, že v rámci alternativních, či luxusních, investic zůstává primární motivací k jejich koupi radost z vlastnictví. Následuje vidina zhodnocení kapitálu a uložení peněz do něčeho, co je považované za bezpečné. A že prý jde o status!

Gucci letí

Ikonické italské značce loni vzrostly online tržby o 86 procent a za téměř polovinou útrat stojí mileniálové. Ty přitahuje módní styl „geek chic“, do něhož Gucci v poslední době šlape. Značce velmi pomohlo i spuštění e-shopů na velkých trzích v Číně a na Blízkém východě.

Styl geek chic se podle všeho trefuje do chuti miléniálů. Celkové prodeje značky Gucci loni meziročně vzrostly o 42 procent na 6,2 miliardy eur, což ji co do růstu drží v popředí luxusního segmentu.

Firma jednou nohou vstupuje i do světa technologií a například v rámci kolekce jaro/léto 2018 se napříč jejími butiky objevila kampaň s rozšířenou realitou.

Monacký metr

Jestli máte tendenci stěžovat si na pražské ceny nemovitostí, při pohledu níže vás to přejde. Seznam uvádí, kolik čtverečních metrů si v prémiové lokalitě v daném městě koupíte za milion dolarů.

  • Monako – 16
  • Hongkong – 22
  • New York – 25
  • Londýn – 28
  • Singapur – 39
  • Ženeva – 41
  • Paříž – 46
  • Sydney – 48
  • Šanghaj – 54
  • Los Angeles – 58
  • Praha 114 (!)

A jak to vypadá u nás?

J&T každoročně mapuje svět českých a slovenských dolarových milionářů a z aktuálních dat vyplývá, že většina tuzemských boháčů si největší zhodnocení peněz slibuje od stavebních pozemků, rezidenčních nemovitostí a startupů. Slovenští kolegové naopak nejvíce věří korporátním dluhopisům a akciím zahraničních firem.

Téměř tři čtvrtiny československých dolarových milionářů k růstu majetku motivuje dobrý pocit z vydělaných peněz, zatímco v celosvětovém kontextu je to primární drajv pouze pro 42 procent majetných.

V našich končinách je průměrnému dolarovému milionáři 53, respektive 51 let a nejčastěji (95 a 91 procent) je to muž.