skip to main content
Byznys

Vláda schválila podporu 25 tisíc pro živnostníky. Proč je to dobrý krok?

1 minuta čtení

Jednorázová podpora podnikatelů a živnostníků postižených dopady pandemie koronaviru částkou 25 tisíc korun je správný krok, který celé řadě dotčených pomůže výpadek v příjmech překonat.

Podmínka čerpání podpory je stanovena poměrně velkoryse. Tou je totiž meziroční pokles tržeb dané OSVČ během letošního prvního čtvrtletí alespoň o deset procent. Poměrně velkorysá je tato podmínka i přesto, že opravdu intenzivní zásah do tržeb živnostníků nastal převážně jen v období druhé poloviny března, kdy platil nouzový stav, zatímco podmínka je vztažena k celému období prvního čtvrtletí, tj. od začátku ledna do konce března. OSVČ v oblastech cestovního ruchu, například průvodci, pociťovaly závažný výpadek tržeb už od přelomu ledna a února, nejprve kvůli výpadku tržeb realizovaných čínskými turisty.

Z údajů společnosti O2, resp. řešení EET této společnosti (O2 eKasa), plyne, že první týden po zavedení nouzového stavu, ve dnech od 14. března do 19. března, došlo k poklesu provedených transakcí o sto procent v případě maloobchodníků s hodinami, hodinkami a klenoty a v případě prodejců obuvi.

Reklama

V oblasti kulturní, zábavní a rekreační činnosti nastal pokles o 98 procent, v případě maloobchodu s oděvy pokles čítá 96 procent, stejně jako ve sféře ubytování, stravování a pohostinství. Výroba pekařských a cukrářských výrobků vykázala pokles transakcí o 93 procent, maloobchod s tabákovými výrobky o 84 procent, výroba vína z vinných hroznů o 87 procent, doprava a skladování o 89 procent.

Tato čísla rámcově indikují rozsah poklesu tržeb OSVČ v příslušných i dalších dotčených oborech. Pokud daná OSVČ vykazovala od zavedení nouzového režimu dne 12. března do konce března meziroční pokles tržeb o 90 procent, zatímco ve zbytku letošního roku její tržby dosahovaly loňské úrovně, tj. meziroční změna byla nulová, pak taková OSVČ splňuje podmínku alespoň desetiprocentního meziročního poklesu v letošním prvním čtvrtletí. 

Reklama
Reklama
Reklama