Nejnovějšími členy pomyslné Síně slávy pro investory by se měli stát nenápadní manželé z kanadského Toronta. Díky penězům, které před 13 lety investovali do vývoje softwarové platformy pro e-shopy malých a středně velkých firem Shopify, aktuálně disponují jměním v hodnotě dvou miliard dolarů.

Osmašedesátiletý bývalý právník John Phillips a jeho žena Cathy, která se jako psycholožka specializovala na pomoc lidem s onkologickým onemocněním, investovali 750 tisíc dolarů a díky trpělivosti mají dnes jejich akcie hodnotu zmiňovaných dvou miliard.

Připojili se tak k dalším miliardářům s podílem v Shopify v čele s výkonným šéfem Tobiasem Lütkem (se jměním ve výši 4,2 miliardy dolarů) a jeho tchánem Brucem McKeanem (1,4 miliardy dolarů). Spoluzakladatel Shopify Scott Lake by dnes měl být rovněž miliardářem, tedy pokud si od uvedení Shopify na burzu udržel alespoň polovinu svých akcií.

Naproti tomu třetí spoluzakladatel Daniel Weinand, který se k výše jmenovaným připojil o něco později, nejspíš nevlastní tolik cenných papírů, aby jej to katapulovalo do světa devíti nul.

Všichni bez rozdílu těží ze snového zhodnocení akcií, jejichž cena se od uvedení na burzu v roce 2015 ztřicetinásobila. Tržní hodnota Shopify je dnes 60 miliard dolarů, což z něj dělá sedmou nejhodnotnější firmu v Kanadě, kde předstihlo takové giganty, jako jsou Canadian Pacific Railway či Thomson Reuters.

Stejně tak lukrativní je Shopify i pro svých zhruba pět tisíc zaměstnanců, jejichž zaměstnanecké akcie mají aktuálně hodnotu 2,2 miliardy dolarů. Ostatně růst cen akcií je v samotné firmě natolik sledovaný a diskutovaný, že nabourává pracovní morálku: každý, kdo se mu věnuje v pracovní době a je při tom přistižen, musí všem ze svého týmu koupit oblíbené donuty Tim Hortons.

Historie Shopify se začala psát v roce 2002, kdy si Lütke zajel do horského střediska Whistler zadovádět na snowboardu. Bylo mu tehdy něco málo přes dvacet a seznámil se tam se svou ženou Fionou McKean.

O rok později se za ní přestěhoval z rodného Německa do Ottawy. Zároveň se rozhodl rozjet vlastní obchod se snowboardy, tehdy společně se Scottem Lakem, jedním z rodinných přátel McKeanových.

Hned na začátku ale narazili na nedostatek softwarových nástrojů, s jejichž pomocí by vybudovali vlastní webové stránky. Lütke přišel na to, že to samé řeší i jiné malé obchody. V roce 2004 proto spustil službu Shopify, která poskytla softwarovou platformu všem, kdo chtěli začít rychle a spolehlivě prodávat online.

Tobias Lütke | Foto Shopify

V té době si mohly firmy zaplatit a nabízet své věci přes weby jako eBay nebo Amazon, které si ale strhly poplatek za každý prodaný artikl. Prodávat napřímo tehdy nebylo nejsnazší. Lütke se rozhodl vybudovat platformu, v níž si přišly na své jak existující podniky, tak rodící se generace podnikatelů sázející na sociální sítě.

Nabídl pestrou škálu nástrojů, s jejichž pomocí bylo možné rychle vystavět vlastní web, realizovat platby, evidovat objednávky i sklad a v neposlední řadě i inzerovat. Za své služby účtovalo Shopify měsíční poplatky od 29 do 299 dolarů.

Se svým plánem se obrátil na investora Johna Phillipse, právníka, který většinu svého profesního života strávil prací pro velké korporáty. Ten přišel se Shopify poprvé do styku v roce 2007, kdy mu službu vychválil jeden z jeho podřízených. Phillips investoval 250 tisíc dolarů.

„Nejvíc se mi líbilo, že to vycházelo z praktických potřeb reálného obchodu, konkrétně Snow Devil,“ říká dnes Phillips. Tím obchodem mínil Lütkeův shop se snowboardy. Lütke byl podle vlastních slov po první schůzce „ohromen jeho úsudkem, hloubkou pohledu i rozhodností“.

V roce 2009 investoval Phillips dalších 500 tisíc dolarů a rok poté se stal členem dozorčí rady firmy. Tehdy rovněž Lütkeho přesvědčil, aby zůstal ve funkci výkonného šéfa. Od jeho první investice až do vstupu na burzu v roce 2015 vzrostla hodnota firmy ze tří milionů na 1,3 miliardy dolarů.

Philips a jeho manželka už prodali zhruba milion akcií, které jim vynesly pěkných 70 milionů dolarů před zdaněním. Stále ještě však ve firmě drží nějaké čtyři miliony akcií, které dnes mají hodnotu dvou miliard dolarů.

John Phillips podpořil zhruba 50 nových firem a pověsil investování na hřebík.

Manželský pár Phillipsových dnes dělí svůj čas mezi Toronto a Flatrock, malé městečko na pobřeží Newfoundlandu. John coby investor podpořil zhruba 50 nových firem a pak pověsil investování na hřebík. Cathy dál pracuje jako psycholožka a pomáhá lidem s onkologickým onemocněním.

Vydělali i další lidé, kteří kdysi Shopify podpořili. Lütkeův tchán, jinak bývalý diplomat, je dnes aktivním filantropem a pracuje pro celou řadu neziskových organizací. Spoluzakladatelé firmy Scott Lake a Daniel Weinand odešli ze Shopify už před několika lety. Lake řídí vlastní firmu s rizikovým kapitálem Hello Ventures, zatímco Weinand tráví většinu svého času hraním pokeru nebo skládáním muziky.

Vydělali i drobní investoři. Kdo z nich před lety při vstupu Shopify na burzu investoval tisíc dolarů, má dnes 28 tisíc. Potenciální zájemce o akcie ale musíme varovat: momentálně jde o jedny z nejdražších cenných papírů na trhu.

Na Shopify dnes „frčí“ více než milion e-shopů, mezi nimi například Kylie Cosmetics nejmladší dolarové miliardářky na světě Kylie Jenner. Služby serveru však využívají i giganty jako Heineken, General Mills nebo KitchenAid.

V loňském roce všechny e-shopy pod Shopify prodaly zboží úhrnem za 61 miliard dolarů, což společnosti vygenerovalo příjmy 1,6 miliardy dolarů.