„Prostě jsme vzali dva vodíkové vozy Mirai, rozebrali je a integrovali jejich komponenty do tahače Kenworth. Šlo o velmi rychlý proces – nádrže jsou větší, baterie je větší, motory jsou ale nakonec zcela jiné než u vozů Mirai. Ale palivové články jsou přímo z produkce Mirai. Hlavním účelem je prokázat škálovatelnost tohoto systému, který při nepatrných změnách můžete rozšířit do všech částí tahačů. Náš systém dokáže i do kopce utáhnout přes 36 tun nákladu,“ říká Chris Rovik, který je technickým manažerem tzv. „Portal project“ automobilky Toyota Motor North America.

Čtěte také: Laserem naváděná světla a algoritmus na kafe. To je hi-tech Range Rover Velar

V tomto projektu se japonský výrobce vozů snaží vyvinout tahače s nulovými emisemi, které převážejí kontejnery z lodí na vlaky mezi dvěma nejvytíženějšími světovými přístavy v americké Long Beach a v Los Angeles.

Dálničnímu koridoru, kudy se kontejnery převážejí, se kvůli vysokým emisím, které už několik dekád zahalují tuto oblast, přezdívá „rakovinová cesta“. A přístavy se kvůli vysokým hodnotám škodlivých emisí nemohou více rozvíjet.

Ve vodíkových systémech prochází tento prvek palivovými články a při reakci se vzdušným kyslíkem vzniká elektřina. Dva elektrické motory umístěné pod kabinou tahače generují elektrickou energii rovnající se síle 670 koní, což je srovnatelné s 10,8litrovým dieselovým motorem běžně umístěným v „čumáku“ kamionů Kenworth. Během naší projížďky nemáme plně naložený návěs, jsme spíše v takovém závodním módu.

Pedál na podlahu a velký modrý kenworth dosahuje rychlosti z nuly na 100 km/h za něco kolem sedmi sekund, přičemž ale nevytváří žádné emise. Těmi je u něj jen proud vody.

„Snažíme se udržet baterii co nejmenších rozměrů. Chceme tím předvést vlastní škálovatelnost palivových článků,“ říká Rovik. „Motory jsou zapojeny sériově. Zadní část tahače je identická s modelem Kenworth PACCAR (dieselový tahač). Lidé, kteří mají zkušenosti s nákladní dopravou, jsou pak ohromeni, jak rychlé jsou, zejména když jsou plně naloženy,“ dodává.

„Zde se nacházejí dvě vodíkové nádrže. Jsou vytvořeny z nádrží na plyn CNG. Každá z nich je dvakrát větší než jedna nádrž vozu Mirai,“ říká Rovikův kolega Giorgio Zoia a ukazuje do prostoru, ve kterém by mohla být klidně spací kabina pro řidiče.

Natankování trvá celkem 30 minut, protože do kamionu nebyl nainstalovaný dodatečný chladicí systém pro vodíkové pohony kvůli jeho vysokým nákladům. „Pokud tam ale budete mít takový chladič, pak se čas tankování samozřejmě zkrátí,“ říká Zoia.