Černobílé logo s nápisem a fialovým flakonem si vybaví zejména lyžaři mířící v zimě směr Špindlerův Mlýn – při průjezdu Novou Pakou a okolím totiž výrazné billboardy nelze přehlédnout. Ne každý už ví, že za parfumerií z podhůří Krkonoš se skrývá historie delší, než jakou mají známé e-shopy Notino a Vivantis.

Obrat přes tři miliardy, zisk přesahující 200 milionů, desítky značek parfémů a byznys po celé Evropě. Takové jsou obrysy příběhu dvou podnikatelů z Nové Paky, Ondřeje Bařiny a Luboše Polívky, kteří vlastní nenápadnou, ale významnou velkoobchodní skupinu a e-shop s parfémy El Nino.

Značka není mezi koncovými zákazníky tolik známá i proto, že na rozdíl od Notina 80 procent jejího byznysu tvoří velkoobchod.

Bařina s Polívkou teď po téměř 20 letech budování firmy vyhlížejí nové obzory. Rozhodli se totiž společnost nebo její část prodat. Vyplývá to z informací Forbesu, které přicházejí z tuzemských investičních kruhů, a z dokumentů, do kterých měl Forbes možnost nahlédnout. Očekávaná prodejní cena se má pohybovat kolem 1,5 miliardy korun.

El Nino dodává zboží všem menším českým online parfumeriím, kterých jsou stovky. Díky své široké nabídce vůní z celého světa a také nízkým cenám novopacká firma sehrála významnou roli v přesunu českého byznysu s parfémy z kamenných obchodů na síť. Celá obchodní skupina pracuje s celkovými tržbami přes 3,1 miliardy korun a provozním ziskem EBITDA 220 milionů. Se svým velkoobchodem a maloobchodem El Nino působí v Česku, na Slovensku, v Polsku, Švýcarsku, Chorvatsku, Itálii a Bulharsku, jako velkoobchodník ale prodává i do dalších evropských zemí.

Prodejní proces startuje mezinárodní poradenská společnost IMAP (International M&A Partners) a zájemce vyhlíží zejména za hranicemi. V souvislosti s prodejem se sice často skloňují i domácí hráči, jako Mall Group či Alza.cz, lidé z okolí těchto firem ale očekávají případného kupce spíše mimo domácí scénu. 

„Vím, že podobné myšlenky měli majitelé už zhruba před šesti lety, jenže tehdy byla požadovaná cena příliš vysoká pro všechny zájemce. Teď to zjevně zkoušejí znovu a vzhledem k najatým poradcům je vidět, že se obracejí spíše na zahraniční investory,“ říká dobře informovaný manažer a investor z české e-commerce scény. 

Úspěch firmy podle něj spočívá zejména v dlouholetých vazbách obou podnikatelů na neoficiální distributory parfémů po celém světě. „Pohybují se na šedém trhu, ostatně na něm vyrostli v Česku všichni obchodníci s parfémy na internetu. Oficiální distribuce tu byla a vlastně dodnes je hodně rigidní. Některé zboží nebylo vůbec dostupné, ceny byly vysoké. Kdo se uměl zorientovat na neoficiálních kanálech ve světě, měl zásadní výhodu,“ popisuje nejmenovaný expert voňavý byznys na internetu. 

„Pozor, to není nelegální. Takové dodavatelské zdroje ale s sebou samozřejmě nesou riziko, že ze dne na den mohou o přísun zboží přijít,“ dodává.

Outsider
Vydání Forbesu Outsider

Novopačtí podnikatelé Ondřej Bařina a Luboš Polívka to v tomto ohledu dotáhli nejdál. Jejich firma dnes stojí kromě velkého množství obchodních vztahů po celém světě také na velkém objemu prodejů a významné zákaznické bázi. Firma vybudovala v Nové Pace svou centrálu a moderní sklad.  

Podle některých investorů ale může přílišná závislost byznysu firmy na jejích dvou zakladatelích představovat problém i pro případného kupce. Stejně jako klesající marže na trhu, které do hlubokých ztrát táhnou zejména kamenné řetězce parfumerií. Forbes se oba muže snažil oslovit, dotazy ale Bařina s Polívkou nechali bez odpovědí. 

Oba východočeští podnikatelé začínali před více než 20 lety s prodejem mobilů, později přeskočili na vůně. Nedávno se jejich jména objevila v souvislosti s rekonstrukcí velkého hotelu Start v Jičíně, když zašlý věžák před několika lety koupili od města a za několik milionů korun kompletně zmodernizovali. Ten od loňska funguje jako čtyřhvězdičkový hotel reStart.