Když manželé Květa Vostrá a Šimon Vostrý za víc než miliardu korun prodali gigantu ze Silicon Valley svůj startup Ytica, vzbudilo to všeobecnou pozornost. Na podzim to budou dva roky. A teď o tom mluví ve velkém rozhovoru pro červnový Forbes.

Tenhle příběh totiž v sobě nese nejméně jedno zásadní poučení: miliardovou firmu lze vybudovat i ve velmi skromných podmínkách. Pražský startup Ytica, který Květa a Šimon Vostří založili, existoval jen rok a půl, v médiích o něm nebyla ani zmínka, měl pouhých 15 zaměstnanců a sídlil v Karlíně v podnájmu u jiné technologické firmy. Dokonce používal její zasedačku a toalety.

A přesto přišel gigant ze Silicon Valley a dal za tuhle českou partu, která monitorovala a analyzovala komunikaci firem se zákazníky v kontaktních centrech, více než miliardu korun – byla to sanfranciská firma Twilio, kotovaná na Wall Street, bez jejíchž služeb se neobejde Uber nebo Walmart. A jak se ukázalo, Twilio se nemohlo obejít bez Yticy.

Vydání Forbesu Zázrak

Dnes, necelé dva roky po transakci, sedí manželé Vostří na zahrádce jednoho karlínského bistra a popisují život po životním dealu. On srká jedno macchiato za druhým a střílí věty v rychlé kadenci. Ona decentně upíjí vodu s citronem a mluví o poznání rozvážněji.

Když je chvíli posloucháte, je však jasné, že jim to spolu klape. Znají se 20 let, už od vysoké. Mají spolu dvě děti a také společného zaměstnavatele. Twilio je v rámci transakce „spolklo“ s celou Yticou.

Z majitelů jsou tak zaměstnanci, ale oni to neberou jako krok zpět – spíš jako šanci se v americkém obrovi něco naučit, nabrat know-how fungování špičkové globální firmy a třeba to někdy v budoucnu využít v novém byznysovém dobrodružství. Ještě prý neřekli poslední slovo. Není divu. V jeho 41 a jejích 38 letech jim ještě zbývá dost energie i elánu.

O tom všem nám Květa a Šimon vyprávějí ve velkém cover rozhovoru pro červnový Forbes, který právě vychází.

Je to nejobsáhlejší rozhovor, který spolu kdy poskytli, a je to strhující čtení. O byznysu, splněných snech, které ale něco stojí, jednom dobrém nápadu a jeho realizaci, za kterou není nic jiného než stará dobrá poctivá dřina, a také o současné české startupové scéně, jejích triumfech i o jejích problémech. A rovněž o partnerství v byznysu i v životě.

Z rozhovoru přinášíme krátkou ukázku.

Přišel někdy moment, kdy jste si řekli, že byla chyba prodávat už po 18 měsících?
Květa: Nepřišel.
Šimon: Rozhodně ne. Naopak jsme si už párkrát řekli: Ty kráááso, to bylo ale sakra štěstí, že to přišlo, když to přišlo. Byla to klika. Timing is everything.

Co uměla Ytica tak skvělého, že ji tenhle gigant, který má na Wall Street tržní kapitalizaci přes 650 miliard korun, koupil?
K: Byli jsme fakt ve správnou dobu na správném místě.

Dobře, ale to nestačí.
K: Postavili jsme systém, který pro jiné firmy přepisuje hovory z call center, analyzuje je, a protože vše běží v cloudu, umožňuje z těchto dat sestavovat v podstatě kdekoli a kdykoli různé reporty a statistiky, které pak pomáhají zefektivnit komunikaci se zákazníky.

Š: Twilio zrovna šlo na trh s produktem Flex, od kterého mělo obrovská očekávání – jde o plně programovatelnou platformu pro zákaznická centra. A my jsme přišli s analytikou – datovou i řečovou – a nabídli jim přesně to, co oni potřebovali. Věděli, že každý jejich zákazník si rovnou kupuje i řešení od nás. Ti větší jim dokonce říkali, že je to jinak těžko prodejné.

Zkuste lidem mimo vaši branži vysvětlit, o co konkrétně šlo.
Š: Dobře, dám příměr. Představte si Twilio jako automobilku, která prodává vymazlená auta, ale tam, kde má být přístrojová deska, jen trčí dráty. Jeden je od blinkru, jeden od handsfree, jeden od tempomatu, pak nějaká datová sběrnice… A vy říkáte klientům: Všechny drátky fungují, jen si zajděte za nějakým výrobcem přístrojových desek, to není nic těžkého, kupte si jednu a zapojte si ji. Anebo si udělejte svou vlastní. A k tomu připočtěte, že ty dráty nejsou standardizované, nemají stejné konektory a každý zákazník chce něco trochu jiného. Klient si pochopitelně řekne: Proč to auto rovnou neprodávají i s tou deskou od Yticy?

K: Twilio šlo do nového trhu a Ytica byla první, co mohli zákazníkům ukazovat. V podstatě nemohli demo svého produktu ukázat bez nás. My měli od začátku pár extrémně spokojených zákazníků, a tak se Twilio rozhodlo, že chtějí Yticu.

Ale vy jste Twiliu napoprvé řekli ne, že?
K: Ano. Pamatuju si to jako dneska – byli jsme zrovna v New Yorku ve WeWorku, byl pátek večer, ležela jsem tam na gauči strašně unavená. Šíma měl sluchátka a najednou koukám, že mi něco píše na mobil, že nás chtějí koupit.

Š: Řekli nám nějakou částku, která už byla vysoká. A my odpověděli: Hele, je to super, ale my chceme budovat firmu, teď je ještě moc brzy. Zvlášť když jsme viděli, jaká plánují čísla a že se na ně můžeme nalepit jako jejich partner.

Nebáli jste se, že si to postaví sami? Že si tu přístrojovou desku prostě vyrobí?
K: To spíš, že koupí někoho jiného. Nikdy nevíte, co konkurence přesně má, každý se trochu nafukuje.

Š: Řekli jsme jim: Děkujeme, strašně si vážíme toho, že za námi devět měsíců po založení přicházíte s takovou nabídkou. Ale my chceme dál budovat. Pojďme pokračovat dál jako partneři. A taky jsem jim řekl, že jsem to pochopitelně probral s akcionáři a boardem, a že kdyby nabídka byla krát dvě, tak bychom o tom vážně uvažovali.

A to se stalo za dalších devět měsíců.
Š: Ano. Načež se oni na dva měsíce odmlčeli. Tak jsem si říkal, ty jo, tak jsem to zazdil. To jsem přepálil, to jsem neodhadl. K: Věděli jsme, že Twilio chce svůj Flex představit v březnu 2018. A měli jsme staženej zadek, že najdou někoho dalšího. Takže když pak znovu zavolali, dost se nám ulevilo.

Š: Ten dotyčný manažer Twilia, který měl naši akvizici na starosti, mi pak řekl, že jsme mu na dva měsíce udělali ze života peklo.

Proč?
Š: Protože mu v Twiliu řekli, že jestli chce dát za Yticu dvojnásobek původní nabídky, tak ale opravdu chtějí vidět, že neexistuje alternativa. Takže si chudák nechával prezentovat nekonečné množství konkurenčních řešení a byl z toho na pokraji zoufalství. Byli jsme pro ně jediná reálná varianta.

A vy jste kývli.
Š: To už by byl hřích, říct ne.

Co je po příchodu do struktur Twilia nejvíc šokovalo? Co nejvíc překvapilo jejich tým poté, co byl deal uzavřen? Co si myslí o nejmodernějších technologiích? Proč si člověk má dávat pozor na to, co si přeje? A co Květa Vostrá, která patří i do našeho žebříčku 135 nejvlivnějších žen Česka, vzkazuje ostatním ženám a dívkám na české startupové scéně?

Čtěte červnový Forbes s příběhem Vostré dvojky na obálce.