Frankfurtský autosalon je tradičním kolbištěm těch nejtěžších vah v oblasti automobilového průmyslu. Jde o jeden z největších světových autosalonů, kde se pravidelně odhalují novinky, koncepty i strategie na mnoho let dopředu. Z Frankfurtu od automobilek znělo, ostatně stejně jako z jarní Ženevy, dokonalé unisono: „V elektřině je budoucnost a investujeme ohromné peníze, abychom byli v elektromobilitě co nejlepší.“

Podle toho také vypadaly ty nejzajímavější koncepty a novinky, kterými nás automobilky lákají na již velmi blízkou budoucnost.

Čtěte také: Výstava „divných“ elektrovozů: Škoda do zásuvky i trabant se startérem z MiG 21

Mercedes EQA

Elektrický Mercedes třídy B už skončil svůj životní cyklus a Mercedes se se svými elektrickými modely kompletně přesune pod divizi EQ. Ve Frankfurtu ukázal koncept, který má elektrické béčko nahradit. Jmenuje se Mercedes EQA.

V útrobách se ukrývá baterie o kapacitě 60 kWh, která má zaručit dojezd až 400 kilometrů. Výkon má hodnotu 270 koní. Zajímavé jsou jak přední, tak zadní světlomety, které připomínají spirálu. I Mercedes EQA, podobně jako autonomní smart, má přední masku, která komunikuje. Konkrétně mění barvy dle jízdního režimu. V produkční verzi maska jistě najde i větší využití.

Audi Aicon

Je delší než prodloužená Audi A8, dojezd má oproti tesle dvojnásobný a jedinou chybou je, že jde stále pouze o koncept. Audi Aicon má nabídnout dojezd až 800 kilometrů a čistě elektrický pohon několika elektromotorů, které celkově produkují 350 koní.

Audi u svého konceptu nepoužívá klasické světlomety. Jejich místo zaujímají digitální displeje tvořené stovkami trojúhelníkových pixelů, které trojrozměrně napodobují symbol Audi AI. Přes tyto displeje umí také komunikovat s okolím a upozorní tak skrze ně například chodce, cyklistu nebo reaguje na stav dopravní situace.

V interiéru je místo pro čtyři osoby. Sedadla se dají natáčet o 15 stupňů. Nehledejte žádný volant ani pedály. Naopak displeje najdete, kam se podíváte – na boku dveří, v palubní desce a nechybí ani tablet pro pohodlnější ovládání.

Škoda Vision E

Opomenout nemůžeme ani Škodu Vision E, tedy premiérový elektromobil tuzemského výrobce. Přesněji jeho koncept. Premiéru si sice odbyl už na šanghajském autosalonu, i tak se ale ve Frankfurtu stal terčem zájmu velkého počtu novinářů. Škoda koncept mírně přepracovala, vylepšila, a my tak nyní víme, co konkrétně si na nás chystá.

Dojezd má být až 500 kilometrů a cena má být vyšší pouze o 10 procent oproti naftové Škodě Superb. Konkrétnější však zatím zástupci automobilky nebyli. Výkon činí vysokých 300 elektrických koní a koncept splňuje i předpoklady pro autonomní řízení úrovně 3 a auto na povel zvládne samo zaparkovat na parkovišti před nákupním domem. Sériové výroby se dočkáme v roce 2020.

Volkswagen I.D. Crozz II

Po neslavné aféře s dieslovými motory se chce koncern Volkswagen stát králem elektromobilů. Modelová ofenziva, kterou Volkswagen zabaluje pod divizi I.D., se začala prezentovat už minulý rok na autosalonu v Paříži. Letos ve Frankfurtu se ukázal model I.D. Crozz II, který na silnice dorazí už v roce 2020.

Pohon všech kol, výkon 301 koní a dojezd až 500 kilometrů. To jsou parametry elektromobilu od Volkswagenu. Ani on se neubránil jasnému trendu a tím je spojování světlometů. Zatímco takový Mercedes EQA má spojené zadní světlomety, Volkswagen I.D. Crozz II má spojené ty přední.

Z technologických vychytávek nabídne tento vůz hlasovou asistentku, která vám umožní otevírat a zavírat dveře pomocí hlasu. Na autě nenajdete ani zpětná zrcátka, ale kamery, které Volkswagen nazývá e-Mirror. Jde o stejné řešení, jako využívá například Volkswagen XL1.

Mercedes AMG Project One

Letošní frankfurtský autosalon pojal Mercedes opravdu velkolepě. Hned jednu celou halu si nechal po sebe a moc dobře věděl proč. Letošní rok slaví sportovní divize AMG 50leté výročí, a tak si Mercedes mimo jiné do Frankfurtu schoval bonbonek v podobě Mercedesu-AMG Project One.

Mercedes svému modelu říká Formule 1 pro dva lidi. A aby také ne, spousta komponentů a samotné testování probíhalo na okruzích formule 1, a dokonce i na představení do Frankfurtu přijel samotný Lewis Hamilton.

Srdcem tohoto hybridního supersportu je benzinový šestiválec o obsahu, který má možná i vaše soukromé auto větší. Šestnáctistovce pomáhá čtveřice elektromotorů. Jde o stejný motor, jaký využívají monoposty formule 1, a ten se rád nechá vytáčet až na hranici 11 tisíc otáček za minutu. Formule 1 snese ještě více, ale Mercedes šel touto cestou z důvodu vyšší životnosti motoru.

Vyrobeno bude 275 kusů a cena se má pohybovat okolo 70 milionů korun. I do kategorie hypersportů tak velmi zřetelně promlouvá elektřina.

BMW X7

Popularita rodinných aut neustává. BMW to ví, a tak ukázalo koncept X7. V sériovém provedení tento rodinný tank nabídne místo pro sedm cestujících. Zákazníky si X7, která má mimochodem na trh dorazit už příští rok, bude hledat především v Americe a Asii. Na americkém trhu na ni čekají konkurenti v podobě Cadillacu Escalade či Lincolnu Navigator.

Pod kapotou se má zabydlet široká paleta motorů. Chybět nemá 4,4litrový osmiválec nebo plug-in hybridní pohon, který bude s velkou pravděpodobností pocházet z BMW 740e. Tedy benzinový dvoulitrový čtyřválec v kombinaci s elektromotorem a baterií o kapacitě 9,2 kWh.

S přispěním Patrika Svatoše. Autoři jsou redaktory serveru fDrive.cz o elektromobilitě a budoucnosti dopravy.