skip to main content
Český byznys

Vyhozený ministr a e-shop za víkend. Chystá se zlom ve veřejných zákazkách?

3 minuty čtení

I přes jeho solidní kariéru o Tomáši Vondráčkovi do minulého týdne mnoho lidí nevědělo. Zakladatel české pobočky reklamní agentury WMC Grey a digitální agentury Actum byl jedním z řady odborníků, kteří se veřejně podivovali nad cenou zakázky týkající se e-shopu na dálniční známky a přidružených služeb.

„Zadávací dokumentace, respektive smlouva, je zveřejněná tak, aby z toho nešlo moc poznat. I přesto ale vidíme na některé položky a ty jsou zcela mimo běžnou realitu. Domnívám se, že by měl ministr vyvodit osobní odpovědnost a zároveň obě strany odstoupit od smlouvy tak, aby mohlo proběhnout standardní výběrové řízení,“ uvedl na LinkedInu 15. ledna.

O devět dní později je vše jinak: Andrej Babiš odvolal ministra dopravy Vladimíra Kremlíka a společnost Asseco, která měla státu systém dodat, uvedla, že od zakázky dobrovolně a bez nároku na náhradu odstoupí. Babiš se též nechal slyšet, že podá trestní oznámení kvůli jistým znepokojivým vazbám – že z toho nakonec vyjde vítězně, ačkoli šlo opět o jeho ministra, je věc druhá.

Vondráček v mezičase na svém LinkedInu upekl veřejný hackathon, během kterého účastníci e-shop naprogramují a poté zdarma předají státu. Celá věc však narostla do mnohem větších rozměrů, než asi čekal. Nejenže se mu přihlásily stovky lidí ochotných trávit svůj čas na cizí práci bez nároku na odměnu, ale sám se hlavně stal jakýmsi dočasným ambasadorem férovosti veřejných zakázek.

Vondráčkovy citace na dané téma se objevily v celé řadě médií včetně studia DVTV, kde ho zpovídal Martin Veselovský.

Jistě, Vondráček a spol. si jsou plně vědomi toho, že portál pro samotný prodej dálničních známek je jen částí zakázky – jejich záměrem je poukázat na celkovou absurditu, s jakou se k veřejným penězům v Česku přistupuje. Ostatně kdy naposledy se odborná veřejnost na něčem takto jednotně shodla?

Cenu 400 milionů korun začal zpochybňovat zakladatel neziskovky Hlídač státu Michal Bláha a následovala jména jako Tomáš Havryluk z Alzy, Martin Kasa z Pilulky, Martin Palička z Etnetery, Miroslav Uďan ze Shoptetu nebo Zdeněk Michálek z OxyShopu. Nakonec se vyjádřili vesměs všichni relevantní hráči, které e-commerce živí.

Jestli bude Vondráčkův „happening“ úspěšný, existuje šance, že pomůže vnést do hospodaření státu trochu světla (a racionality), které dosvítí i do ostatních oblastí. A mohl by také pošťouchnout změnu přístupu veřejné správy k digitalizaci, která by mohla více čerpat z technologických talentů, jež Česko nabízí.

Příkladem za všechny je třeba zakladatel společnosti Apiary Jakub Nešetřil. Poté, co svou firmu prodal americkému Oraclu, založil projekt Česko.Digital, skrze který chce se státní správou otevřít dialog ve věci IT zakázek. Nutno dodat, že Nešetřilova komunita sdružila už přes 1200 lidí z oboru.

„Plně chápu frustraci odborné komunity nad další zbytečně drahou a komplikovanou IT zakázkou. Česká republika, přestože má výbornou technickou vzdělanost, je zatím v úrovni digitálních veřejných služeb na smutném 20. místě z 28 členů Evropské unie,“ uvedl Nešetřil, který na 29. ledna ve spolupráci s Paralelní Polis a právě s Hlídačem státu chystá první otevřenou debatu nad stavem digitalizace Česka.

Hackathon, nazvaný Známkamaráda, startuje v pražských Holešovicích už dnes. Zúčastní se ho 60 vývojářů, pojede přes celý víkend, a v neděli dopoledne má dokonce dorazit parlamentní delegace. Podívat se samozřejmě půjdeme i my!