skip to main content
E-commerce

Vyřešíme e-shopům vrácení zboží, slibuje český startup Retino. Věří mu Hlavenka i Rozhoň

3 minuty čtení

Poškozené, nevyhovující nebo prostě jen nechtěné zboží se do internetových obchodů vrací čím dál častěji. A Petr Boroš na tom založil svůj byznys – před dvěma lety rozjel nástroj, který e-shopy používají k řešení vratek a reklamací. Jmenuje se Retino a aktuálně nabírá první vlnu investic od známých jmen: do firmy nově vstupují Martin Rozhoň a Jiří Hlavenka. 

„Ponákupní servis v e-commerce neustále roste na významu a objemu. Jen v Evropě se ročně vrátí stovky milionů objednávek,“ říká Boroš. „My jsme schopni doručit zpět zboží e-shopu tak, že pro to nemusí cokoli udělat. To, co nyní zvládá About You či Zalando, my dokážeme nabídnout i malému e-shopu.“

Zakladatelé Retina: Petr Boroš (vpravo) a Kryštof Řeháček. Foto: Retino

Služby Retina využívá 130 e-shopů, mezi nimi například Sexshop.cz, Preciosa, Topgal.cz nebo Odkarla.cz, což ještě není v české e-commerce tak známá značka, ovšem stojí za ní velmi zajímaví lidé: zakladatelé Rozbalena, Uloženky a Bazarobotu. Retino řeší logistiku prostřednictvím partnerů, jako je Zásilkovna, GLS nebo PPL, a jeho hlavní přidaná hodnota tkví v softwaru, který vracení zboží řídí. 

„Máme za sebou desítky tisíc zpracovaných případů ve čtyřech zemích a protéká námi jedno procento české e-commerce,“ vypočítává Boroš. Retino podle jeho slov bude letošní tržby počítat v nízkých jednotkách milionů korun a v roce 2020 by chtěl vyřídit 250 tisíc vrácených objednávek. Z každé si účtuje malý poplatek, který se obvykle pohybuje okolo 25 korun.

Osmadvacetiletý podnikatel, který pochází z Nového Jičína, vystudoval fakultu informatiky v Brně a pak přešel do Prahy udělat si magisterský titul z mezinárodního managementu na VŠE. Ještě během studií založil s jedním kolegou e-shop Higarden, na němž prodávali zahradnické potřeby a pomůcky na hi-tech pěstování. 

Před dvěma lety svůj obchod „za několik milionů“ prodali, rozdělili se a Boroš získaný kapitál použil na rozjezd svého současného projektu. „Získal jsem tam také znalost, jak fungují procesy v e-commerce, takže jsem věděl, do čeho jdu,“ podotýká Boroš.

Související vydání
H₂O. Jak nedostatek vody promění Česko
Forbes NEXT léto 2019

K založení Retina ho během společného oběda ponoukl Peter Hajduček, zakladatel Footshopu. Nadhazoval příklady problémů, které ještě ve světě e-commerce nejsou vyřešené. Jedním z nich byla právě obsluha vratek pro střední a menší e-shopy.

Boroš se snažil pro svůj startup získat peníze a také mentory a know-how. Proto se přihlásil (a dostal) do akcelerátoru StartupYard, v němž na podzim 2017 svůj nápad tři měsíce vylepšoval. Tehdy se rozhodl, že Retino zkusí skokově zvětšit pomocí externích zdrojů. 

Rozjel kampaň na crowdfundingovém portálu Crowdberry s cílem získat 500 tisíc eur. Reakce však byla slabá a reálný zájem nabíhal pomalu, takže akci uzavřel a raději využil své kontakty – znal se s Rozhoněm, zakladatelem e-shopů Vivantis. V seed investici se k němu ještě přidal jihomoravský internetový bard Hlavenka, který má nyní po prodeji svého podílu v Kiwi.com kapitálově nabito.

Investor Martin Rozhoň. Foto: Jiří Turek a Jana Jabůrková

„Efektivita zpětné logistiky je pro ekonomiku e-shopů velmi důležité téma. Systémově není v drtivé většině případů podchycena, což je neefektivní a snižuje to kvalitu služby pro zákazníka,“ vysvětluje Rozhoň svou motivaci k investici do Retina.

A Hlavenka k tomu dodává: „Z mé strany je to investice do zakladatele, u kterého věřím v jeho vytrvalost a urputnou bojovnost, se kterou překoná všechny překážky.“

Investor Jiří Hlavenka. Foto: Jiří Turek a Jana Jabůrková

Podle informací Forbesu jde o seed investici za necelých pět milionů korun, a pokud se na tržbách a počtu uživatelů splní předem dané milníky, příští rok by se měla rozšířit až na desítky milionů korun.

Investičního kola se účastní také StartupYard, který již do Retina investoval v minulosti a nyní navyšuje svůj podíl. Investoři teď dohromady drží 28 procent, spoluzakladatel Kryštof Řeháček (první zaměstnanec a programátor) má 3,6 procenta a zbytek náleží Borošovi.

Co se získanými penězi Boroš plánuje udělat? Kromě rozšíření týmu ze stávajících čtyř lidí na osm by se rád s Retinem prosadil na velké mezinárodní e-commerce platformy, jako je Shopify a Magento. Ty fungují podobně jako AppStore nebo Google Play u mobilů. Jsou platformou, na níž si e-shopy mohou pořizovat nejrůznější aplikace – a jednou z nich je i nástroj na vracení zboží.

Retino má s tímto způsobem získávání nových zákazníků dobrou zkušenost. Loni mu výrazně narostl byznys poté, co vstoupilo na tržiště české platformy Shoptet, na níž běží skoro polovina tuzemských internetových obchodů.

V e-commerce všechno teprve začíná, trh ještě není tak vyspělý a skrývá hodně potenciálu.

„V e-commerce tohle všechno teprve začíná, trh ještě není tak vyspělý a skrývá hodně potenciálu. Takže nově získané peníze použijeme i na to, jak se na Shopify a Magento dostat,“ odkazuje Boroš na marketingové kanály i přijímání vývojářů. 

Pro svůj startup si stanovil smělé cíle. Chtěl by se stát globálně velkým hráčem v oblasti tzv. e-commerce after care. „Produktem a cenou si už dnes e-shopy moc konkurovat nemůžou, všude to je podobné nebo úplně stejné. Podobné to je s doručením – lidé už jsou zvyklí, že jeden den objednají a druhý den jim zboží doručí,“ říká Boroš. „Je třeba odlišit se něčím jiným. A tady se nabízí právě téma ponákupního servisu. Vidím v tom velký potenciál.“