Aktuální vydání magazínu Forbes

9 myšlenek + překvapení z místa, kde se hledala #NextBigThing budoucnosti

Pošli to dál

„Budoucnost není cíl. Budoucnost je směr. Tak si vyberte ten správný,“ nesla se před zaplněným sálem slova Dána Kaaveho Poura, kreativního ředitele firmy Space10, která výhradně pro nábytkářský kolos Ikea vymýšlí produkty a služby budoucnosti.

Čtěte také: Stane se Česko technologickou velmocí? Ne vzduch, ale nano je naše moře

Za pár desítek minut jej na pódiu vystřídal Stephen Attenborough, obchodní ředitel „vesmírné cestovky“  Virgin Galactic miliardáře Richarda Bransona, který zasvěceně popisoval, jak se budeme cítit, až se budeme běžně vydávat za hranice stratosféry.

Tak nějak to ve čtvrtek vypadalo v pražském centru Cubex, kde jsme pořádali druhý ročník konference Forbes Next Big Thing a snažili se najít „další velkou věc“ nadcházejících let.

Úvodního slova konference Forbes Next Big Thing se zhostil šéfredaktor Petr Šimůnek.

Zahraniční jména, mezi něž patřili například i konstruktér okřídlené lodi Simon Pivec nebo vynálezce dříve Aeromobilu a dnes AirCaru Štefan Klein, doplnili aktéři české technologické scény. Před zaplněným sálem se tak vystřídali například Tomáš Čupr z Rohlik.cz, Michal Illich ze Zuri, Michal Hrabí z Phonexie nebo člen aktuálního žebříčku Forbes 30 pod 30 Jan Pichl z ČVUT.

Ti všichni postupně proplouvali tématy, jako je umělá inteligence, kyberobrana nebo budoucnost dopravy, a často i ukázali, na čem dnes pracují a jak to může změnit naše životy.

Tady je devět výroků a myšlenek, které i vám mohou ukázat budoucí směr nejen českého, ale i celosvětového vývoje.


Štefan Klein, AirCar
„Ideu spojit auto a letadlo mám asi 30 roků. Při vzdálenosti 800 kilometrů je totiž výsledná reálná průměrná rychlost (s přestupy apod.) kolem 100 km/h. Chtěl jsem najít door-to-door řešení. Vývoj ale není vůbec jednoduchý, je to jako spojit oheň a vodu.“

Štefan Klein na konferenci také přichystal překvapení v podobě ukázky prototypu svého nového létajícího vozu s názvem AirCar, který má být hotový za dva měsíce.

Michal Illich, Zuri
„V budoucnu už bude málokdo auta, lodě nebo letadla vlastnit přímo. Každý bude mít v kapse aplikaci, která mu nakombinuje všechny módy dopravy tak, aby se na místo dostal co nejrychleji.

Ivo Řehák, Jaguar
„Lidé netouží vozy vlastnit, na to musí automobilky reagovat. Dojde k regulacím ve velkých městech, silnice se už nebudou rozšiřovat, vozy se budou (spolu)sdílet. Klasický automobil, ať už na elektrický, vodíkový, nebo spalovací motor, bude pořád existovat.“

Kaave Pour, IKEA Lab
„Neekologičnost aut se za chvilku vyřeší, ale problém s prostorem, který zabírají, pořád zůstane.“

Dán Kaave Pour ukázal, jak by v budoucnosti mohly vypadat produkty švédské Ikey.

Pavel Křižanovský, Cisco
„Nechci, abychom AI zneužívali. Jakákoli nová technologie, i umělá inteligence, je dobrým sluhou, ale špatným pánem.“

Michal Hrabí, Phonexia
„Co bude #nextbigthing? Budou to hlasoví asistenti. Budou se dostávat do aut, kanceláří, na veřejná prostranství nebo do hlučného prostředí továren – bude nutné vždy identifikovat, kdo vlastně mluví, aby asistent odpovídal v příslušném kontextu.“

Jan Pichl, Alquist
„Největší problém u chatbotů je dnes zachytit, co uživatel říká. Dnes totiž ještě netuší, co text znamená, nemají hluboké znalosti a porozumění textu. To se bude řešit ještě hodně dlouhou dobu.“

Vědec Jan Pichl (vpravo) a moderátor Michael Mareš v hovoru s chatbotem Alquist. Foto: Jan Kolařík

Tomáš Čupr, Rohlik.cz
„Jdeme do vysoké kvality za rozumnou cenu a chceme učit lidi, že dobře jíst neznamená platit za to dvakrát tolik. Nestavím kopii Lidlu, který vozí, ale spíš produkt, který pomáhá lépe žít.“

Stephen Attenborough, Virgin Galactic
„Elon Musk a další říkají: Musíme umět létat do vesmíru, abychom mohli uprchnout ze Země. Virgin Galactic létá do vesmíru, aby se zákazníci mohli vrátit na Zemi ve větší pokoře a dělat ji lepším místem. Když se totiž díváte na planetu z kosmu, vidíte jen modrou barvu a žádné hranice. To vám změní pohled na váš život i na celé lidstvo.“

Foto bez kreditu: Barbora Mráčková


Čtěte také