Ke vzdělávání se dostal tak trochu náhodou, když před pěti lety začal podporovat tehdy neziskový projekt Edukační laboratoř. Dnes Vladimír Schmalz buduje vzdělávací skupinu Edua Group, jejíž obrat loni sahal ke 450 milionům korun.

„Naše ambice je ale mnohem větší. Věřím, že se dostaneme na miliardu,“ říká muž, který za vlády Martina Romana vedl v ČEZ oddělení fúzí a akvizic. Tam ovšem před sedmi lety skončil a po pár letech v politice, kde působil jako pražský zastupitel za ODS, se vrátil k podnikání.

Vladimír Schmalz

Spolu se svým kamarádem Milanem Procházkou, který spoluvlastnil brokerskou společnost Wood & Company a který Schmalzovi představil zmíněný projekt Edukační laboratoře, jenž usiluje o posílení digitalizace ve školství, se rozhodli, že v tomhle oboru zkusí vytvořit lídra na trhu. 

Vydání Forbesu Zázrak

Nejprve koupili jazykovou školu Caledonian School, firmu na přípravné kurzy na střední a vysoké školy Tutor a společnost s firemním vzděláváním TopVision, která pořádá odborné kurzy zaměřené na témata od komunikace až po účetnictví. Tím budování Edua Group před pěti lety začalo. Postupně Schmalz a jeho společník přikoupili ještě jazykovku Jipka, která má pobočky v několika městech v Česku, a loni přibyla zatím poslední velká akvizice James Cook Languages, která se specializuje na firemní jazykovou výuku. 

„V tuhle chvíli už máme všechny hlavní oblasti, na kterých chceme dál pracovat,“ říká Schmalz (který je nyní jediným vlastníkem skupiny) s tím, že pro případné další akvizice nevidí na českém trhu zajímavé příležitosti.

„Naše budoucnost je firemní jazykové vzdělávání, veřejná jazykovka, manažerské vzdělávání a přípravné kurzy. Přesně tak jsme si to od začátku plánovali,“ říká Schmalz.

A dodává, že největší – zhruba poloviční – podíl na bezmála půlmiliardovém obratu skupiny má firemní jazyková příprava. Nyní se chce zaměřit hlavně na propojení celé skupiny, ve které pracuje zhruba 200 lidí. 

Právě to se ale ukazuje jako nejtěžší úkol. „Propojit backoffice v tak velkém měřítku u tolika odlišných a donedávna samostatných značek je samozřejmě komplikované. Je to věc, která mě teď zaměstnává nejvíc. Na začátku je propojování více firem s vlastní historií a kulturou do jednoho celku dražší a složitější, ale jakmile to bude fungovat a značky budou mezi sebou řadu věcí, jako je třeba IT, účetnictví nebo HR, sdílet a budou mít jednoho skupinového dodavatele, budou na tom všichni profitovat,“ říká Schmalz s tím, že zároveň chce, aby si skupina a její části udržely dynamiku malých firem. „Je to výzva, to je jasné,“ usmívá se a dodává, že do budoucna zachová původní zavedené značky jednotlivých firem ve skupině. 

Jakmile se ji podaří propojit, začne investovat do moderních technologií tak, aby lidé nemuseli například za přípravnými kurzy na střední a vysoké školy dojíždět, ale mohli je absolvovat třeba z domova od počítače. Ostatně Schmalz je velmi aktivní v oblasti investic do technologických startupů. Z těch, které jsou napojené na vzdělávání a HR, je to třeba Digiskills (platforma na mikrolearning) nebo Bridgewaterblue (vyhledávání IT specialistů a jejich vzdělávání).

Je ale i jedním z prvních investorů do Liftaga, ze kterého loni vystoupil, podporuje ostravská Monkeydata, jež se zabývají datovou analytikou pro e-shopy. Investuje i do nanotechnologií a blízko má stále i k energetice.

Vladimír Schmalz

„Zajímá me hlavně elektromobilita, věřím v její rozvoj, a tak jsme vytvořili Green24 holding, ve kterém rozvíjíme tři směry. Jednak aplikaci pro elektromobilitu Polyfazer, propojující platební a účtovací systém. Další část je Nikola, kdy vyvíjíme a vyrábíme vlastní dobíjecí stanice, které už prodáváme i do zahraničí,“ popisuje Schmalz. Třetí částí skupiny je systém pro sdílenou mobilitu Shandi, který právě testuje v pilotním projektu s plzeňským dopravním podnikem. 

Nejvíc času ale Schmalz aktuálně věnuje vzdělávací skupině Edua Group. Věří, že zejména firemní investice do vzdělávání v dalších letech porostou, a díky tomu očekává, že do 10 let by Edua Group mohla vzrůst obratem až k jedné miliardě korun. „Dál už musíme růst organicky, nic velkého se tady už koupit nedá. Další uživatele nám také přinesou moderní technologie,“ dodává Schmalz.