Zpráva o tragické nehodě basketbalové superstar a její dcery Gianny otřásla nejenom světem sportu. Zatímco se u losangeleského Staples Center scházejí davy fanoušků, svět už obletěly kondolence od osobností včetně někdejšího amerického prezidenta Baracka Obamy.

Forbes se přidává vzpomínkou z března roku 2000, kdy se tehdy jedenadvacetiletý Kobe Bryant objevil na obálce amerického vydání.

Shooting for the World

Kobe Bryant dorazil do Ameriky ve třinácti. Pohublý mladík se sice narodil ve Filadelfii, ale většinu svého dětství strávil v Itálii, kde hrál jeho otec závodně basketbal. Kobeho angličtina byla proto nevalná – obzvlášť co se týkalo pouličního slangu. Ovládal ale řeč, které děti ulice rozuměly vůbec nejlépe: basketbal.

„Na hřišti jsem se vždycky domluvil,“ podotýká dnes jedenadvacetiletá hvězda, která se už domluví i mimo palubovku. Bryantovi jede první rok ze šestileté smlouvy na 71 milionů dolarů, za které se upsal týmu Los Angeles Lakers. A tím jeho úspěch ani zdaleka nekončí, protože má smlouvy také se značkami Adidas a Mattel, které mu vynášejí ještě větší obnos, než si vydělá trefováním košů.

A ten slang? Tím už rapuje na svém připravovaném debutovém albu Visions (album nakonec nikdy nevyšlo, pozn. editora). Kdo potřebuje Michaela Jordana, když máme Kobeho?

Od chvíle, kdy přeskočil univerzitní ligu a šel hrát rovnou mezi profíky, byl Bryant pasován na Jordanova nástupce. „V éře po Jordanovi hledá NBA hráče, který strhne fanoušky na svou stranu,“ říká Meredith Ashley, produktová manažerka Mattelu. „A Kobe takovým hráčem je.“

Navíc vykazuje obchodnickou dravost, kterou Jordan zamlada neměl. V prosinci za necelé dva miliony dolarů nakoupil 50procentní podíl v Olimpii Milano, zavedeném, ale finančně rozkolísaném basketbalovém týmu z italského Milána. „Vrací mě to ke kořenům,“ okomentoval transakci Kobe.

„Trhy se šíří globálně,“ pokračoval slovy, která byste čekali od studenta obchodní školy, nikoli od bezmála dvoumetrového křídla. „Tímto nákupem jsem zároveň posílil své vyjednávací pozice.“

Svá slova potvrdil například smlouvou s firmou Upper Deck, vyrábějící sběratelské kartičky. Ta chtěla Bryanta jako svého evropského ambasadora, na což jí kývl pod jedinou podmínkou – že Upper Deck sponzorsky vstoupí do Olimpie.

V případě dohody s módní firmou Armani už dokonce nemusel hnout ani prstem: slavná značka se Bryantovi ozvala sama, jen co byl nákup jeho podílu v Olimpii oznámen. Dnes je tak Kobe jedním z elitní skupiny umělců a atletů, kteří jsou chodícími reklamami na Armaniho.

Kobeho vlivu si všímá i samotná NBA. V rámci její snahy prodat své hvězdy i v zámoří je Bryant přesně tím, koho potřebuje: nepije, neobráží noční kluby, v rapu se obejde bez vulgarit a nemá kolem sebe žádnou divokou partičku, jen členy své rodiny.

„Je trochu drzý, trochu arogantní,“ popisuje svého syna Bryantův otec Joe, bývalý hráč NBA, který bude mít na starosti provoz Olimpie Milano. „Ale není neuctivý.“

Otcova slova potvrzují i ligoví funkcionáři. „Kobe je jako takový váš rozkošný mladší brácha,“ říká jeden z nich. „Proto ho zadavatelé reklamy tak zbožňují.“

A to zbožňování lze vyčíslit: Adidas si Kobeho cení na osm milionů dolarů ročně, Upper Deck mu ročně vyplácí milion. Další smlouvy má usměvavý basketbalista s firmami Sprite, GTE, Spalding a Nintendo.

Co s takovými částkami v jedenadvaceti dělá? Své honoráře nechává vyplácet na účet spravovaný Garym Fournierem, finančním poradcem celé řady celebrit. Část jde na měsíční útraty a výdaje mimo sezonu a „významný“ díl končí v dluhopisech, osvobozených od daně z příjmu.

Nakoupil také nemovitosti včetně honosné vily v přímořské oblasti Pacific Palisades, kde buduje sídlo pro celou svou rodinu. Jinak vedle milánského týmu vlastní podíl ve firmě Broadband Sports, která spravuje internetové stránky profesionálních sportovců, a rád by se také v rámci své firmy Kobe Family Entertainment pustil do produkce seriálů a filmů.

Jenom to ukazuje, jak se časy mění: sportovní hvězdy už nezúročují svůj status až po skončení kariéry, ale učí se skórovat i za pochodu.