Budeme jednou pracovat z domova nebo z ostrovů v Karibiku? Nahradí naši práci (a nejen tu manuální) stroje a roboti? Bude naše pozice za patnáct let vůbec existovat? O tom všem byla konference Wisephora 2016, kde se řečníci z různých oborů snažili predikovat, jakých pracovních zemětřesení se v budoucnu dočkáme. Změny jsou díky rozvoji moderních technologií nevyhnutelné. Jak se na ně připravit?

Podívejte se na nejzajímavější postřehy z přednášek na téma Budoucnost práce:

  • Dělejte byznys s lidmi

Model human2human smazává hranice mezi B2B a B2C. To už dnes neexistuje, dnes komunikují lidé s lidmi a je jedno, jestli jste zaměstnavatel nebo zaměstnanec. Musíte mít oči otevřené a ptát se lidí, co potřebují. Nabídněte jim přidanou hodnotu. Tak popisuje moderní firemní kulturu Petr Skondrojanis, profesionál v oblasti HR a zakladatel tržiště firemních kultur Cocuma.cz.

„Vezměte si příklad z Airbnb. Tam si jejich personální ředitel Mark Levy redefinoval vlastní pozici na Chief Employee Experience Officer, protože chce pro své zaměstnance vytvářet zážitek. Zkrátka vytvářet takové prostředí, aby se jim v práci líbilo a nechtěli z ní odejít,“ vysvětluje Skondrojanis.

  • Vaše práce za 15 let

„Určitě byste se neměli bát změny, že přijdou nové stroje, vytlačí nás všechny z trhu a nás bude živit stát,“ uklidňuje Tomáš Ervín Dombrovský, analytik společnosti LMC. „Stroje a nové technologie nás zbavují rutiny, ulehčují nám práci a díky tomu máme i více času.“

Pracovní místa se podle něj přirozeně vyvíjejí v čase a coby příklad uvádí, jak se z obráběče kovů stal operátor obsluhující stroje. Dombrovský je přesvědčený, že to stejné se bude týkat i vývojářů, kóderů… Celá tato oblast by měla být v budoucnu automatizovaná.

„Stroje nám berou práci, ale zase na druhou stranu nám otevírají nové možnosti. Práce se proměňuje a zároveň vyvíjí s lidmi. Budou vznikat nové pozice, nová pracovní místa,“ předpovídá hlavní analytik společnosti, jež provozuje kariérní portál Jobs.cz a Prace.cz.

Jiří Fabián - zakladatel TopMonks

Jiří Fabián, organizátor konference

  • Mějte rádi změnu

Nemyslet na bobra, odpověděl jeden zen-buddhistický mnich na otázku, co je nejtěžší na světě. Schválně, zkuste si to. Při přemýšlení o tom, jak jinak a nově by mohly fungovat školy, firmy nebo společnost, nám brání zažité představy o existujících školách, firmách a společnostech.

Jenže ve světě s neodvratnou automatizací mnoha profesí, kde může kdejaký absolvent chvíli po promoci zjistit, že jeho obor už neexistuje, vychází školní náplň z poloviny předminulého století. Ředitel společnosti SCIO Ondřej Šteffl zakládá školy, které mají v těžko předvídatelném světě děti připravit na změnu a naučit je vypořádávat se s nimi. „Změna je pro nás trvalý stav,“ říká Šteffl.

  • Mějte rádi chaos

Nepružná hierarchie ve firmách je včerejší. „Firma je konstrukt, přežitek z industriální doby. Jediné, co by vás mělo zajímat, je tým a ten organizujete po produktech,“ říká Jiří Fabián, zakladatel PurposeFly. Ten lidi rozděluje na ty, kteří reagují až na změny, a na ty, kteří aktivně vytvářejí prostředí kolem sebe.

„V chaotických firmách můžete fungovat, když s okolím nastavujete kontrakt, kdy mu předkládáte svoje zdroje a chcete, aby byly využity,“ popisuje druhý přístup Fabián. „S takovým mindsetem se neztratíte.“ Svobodné týmy přes obecné nepochopení neznamenají, že každý může mluvit do všeho. „Není to tak. Za každé rozhodnutí by měl být někdo zodpovědný.“

  • Ryba smrdí od hlavy

„Úspěch manažera je suma úspěchu jeho podřízených,“ upozorňuje Jiří Rozvařil, zakladatel firmy Plantyst, která pomáhá výrobním firmám zlepšovat výsledky pomocí přesných informací a agilního přístupu. „Když se zeptáte mistra ve výrobě, co je jeho práce, zmíní miliony aktivit, jen ne lidi. Ryba smrdí od hlavy. Nejdůležitější je pomáhat svým lidem, právě to vede firmu k dobrým výsledkům.“

Jednou se Rozvařila ředitel jedné velké firmy ptal, jak motivovat své zaměstnance? „A já na něj: Co jsou vaše cíle? Řekl mi, že do deseti zdvojnásobit obrat firmy let. Musel jsem se ho zeptat, co z toho budou mít jeho lidé,“ popisuje svoji zkušenost Rozvařil, který ale současně věří, že hon za vyšší produktivitou nemusí být na úkor spokojenosti v práci. Myslí si, že každý člověk by měl mít každý den alespoň 5 minut, aby mohl nahlas říct: Tohle mi brání, tohle mi nejde.

A rada na závěr – přečtěte si knihu ´Geniální podnikatel Tomáš Baťa´ od Antonína Cekoty z roku 1930 a ´The Great Game of Business´ od Jacka Stacka z roku 1980. V těchto knížkách podle Rozvařila najdete úplně všechno – smysl, principy, pravidla, jak správně komunikovat se zaměstnanci, co je to leadership. „Tito lidé neměli internet a přesto fungovali skvěle.“