skip to main content
BrandVoice
BrandVoice jsou speciálně označené články a další typy obsahu, které připravuje kreativní studio Forbes BrandVoice Lab ve spolupráci s obchodními partnery. Jejich cílem je informovat o zajímavých produktech a tématech a propojit partnery se čtenáři. Pokud se chcete o BrandVoice dozvědět více, napište na ales.miklik@forbes.cz.

Z e-shopu do kostela. Česká firma zkracuje cestu k placení

3 minuty čtení


V rohu kostela Panny Marie Vítězné stojí vedle tradiční kasičky bílý sloupek, barevně na něm svítí 8 euro. Moderní technologie v interiéru doplňuje barokní obrazy Petra Brandla a bílou sošku Panenky Marie. Umožňuje návštěvníkům, kteří se přijdou podívat na Pražské Jezulátko, bezhotovostně poslat dar na úpravu prostranství před kostelem. Stačí přiložit kartu nebo telefon.

Autonomní charitativní kiosek vyvinula česká firma Payment4U. Podobný stojí v chrámu svatého Mikuláše i ve svatovítské katedrále. “Rádi bychom vytvořili nový darovací standard. Aby každý, kdo uvidí podobný válec, věděl, že jeho prostřednictvím může přispět na dobrou věc,” říká zakladatel společnosti a její CEO Zdeněk Vacek.

Payment4U už má na patentovaný kiosek desítky objednávek, přispívat bude možné například na školu pro děti s vadou řeči nebo na dětské domovy. Designový mobilní terminál z kamene či skla informuje dárce, kolik a na co mohou přispět, pak strhne předem nastavenou částku a poděkuje.

Je určený nadacím, církvím, charitám, správcům památek či firmám, které chtějí být podle aktuálního trendu společensky odpovědné. Integrovaný router ho propojuje s cloudem, obsluhuje se z webového rozhraní, kde provozovatel průběžně vidí, kolik se mu na darech už sešlo. “Cílem bylo postavit kiosek, který bude jednoduše vypadat, který se bude jednoduše spravovat a hlavně lidem umožní jednoduše poskytnout dar, aniž by museli něco volit a mačkat,” popisuje Vacek.

U Jezulátka kiosek přitahuje pozornost, zatím ale stále častěji cinknou mince o dno vedle stojící kasičky, než že by lidé vytáhli kartu. Časem by se to mělo obrátit. Zkušenosti ze zahraničí ukazují, že když si lidé zvyknou, darují pak bezhotovostně víc, než když vysypou z kapsy pár drobných.  

Vývoj charitativního automatu byl technicky náročný, přesto od nápadu trvalo jen čtyři měsíce, než stál první prototyp. Payment4U využilo zkušeností, které s vývojem podobných zařízení má. Platební kiosky a automaty vyrábí a programuje sedm let. A umí i mnohem náročnější zařízení, jako jsou automatické výdejny zboží.

Elektronika, parfémy i potraviny

První platební terminály zaváděly ve svých výdejnách velké e-shopy. Zdeněk Vacek se se svým mixem hardwaru a softwaru trefil do trendu a povedlo se mu prosadit. I díky tomu, že do firmy v roce 2016 vstoupil investiční fond Jet 1 společnosti Jet Investment miliardáře Igora Faita. Dnes Payment4U v Kladně a Velkých Přílepech vyrábí kiosky pro Mall, Notino nebo Kytary.cz. Nově vyvíjí a programuje i velké chladící boxy, které umožní automatizovaný výdej online objednaných potravin.

Spolu s Mallem a Notinem firma expanduje do zahraničí – na Slovensko, do Polska, Maďarska, chystá se do Srbska, Chorvatska nebo Slovinska a rozhlíží se i na západ. 

Platební kiosky ve výdejně e-shopu kytary.cz

Musí splnit certifikace, uzavřít kontrakty s bankami, teprve pak může oslovit zahraniční zákazníky. A soupeří s lokální i globální konkurencí. “Konkurence se většinou specializuje na jednu oblast nebo má své dané portfolio s obrovským množství standardizovaných produktů, které však neumí přizpůsobit klientům. Ty největší společnosti nikdy neporazíme, ale dokážeme se mezi nimi prosadit tím, že naše služby stavíme na míru zákazníkovi. Umíme velmi rychle modifikovat naše zařízení, aby umělo přijímat karty, hotovost, stravenky, mělo čtečku QR kódů, jinou tiskárnu dokladů, biometrii a podobně. Od začátku jsme naše služby takhle stavěli a je to naše obrovská výhoda,” vysvětluje Zdeněk Vacek.

Fastfood a kavárny

Řetězec McDonald’s prorazil cestu platebním kioskům i do fastfoodů a kaváren. Naklikáte, objednáte, zaplatíte kartou. Bez fronty na pokladnu. Známý fastfood patří konkurenci, ale Payment4U dodává podobná zařízení pro síť Costa Coffee a postupně se rozšiřuje do dalších řetězců.

Sběr tržeb na letištích

Příjem peněz od stevardů a letušek z palubního prodeje byl dříve velmi zdlouhavý a náročný proces. Nasazením automatů na světových leteckých uzlech se významně zkrátila doba pro odevzdání tržby a prodloužila dostupnost pro personál. 

Firma dokáže pružně modifikovat zařízení na příjem platebních karet, hotovosti, stravenek nebo je vybavit čtečkou QR kódů.

Převoz a ukládání velkých objemů hotovosti stojí nemalé peníze. Payment4U tu našli další významnou část svého byznysu. A to nejen na letištích. Jejich zařízení na velkokapacitní zpracování hotovosti využívají restaurace, autoservisy, energetické společnosti či pivovary. Pomáhají i na hlavním vlakovém nádraží v Praze, kde se jen na veřejných toaletách měsíčně vyberou miliony v drobných. 

Firma vloží hotovost a druhý den má peníze na účtě nebo je může přesunout do jiného provozu. O zbytek se starají nasmlouvané bezpečnostní agentury a banky. “Správa velkých objemů hotovosti je velmi drahá a logisticky náročná služba, kterou umíme výrazně zlevnit. Kiosky radikálně zjednodušují cash handling a díky jejich on-line konektivitě mají firmy absolutní přehled o všech provedených transakcích,” vysvětluje šéf Payment4U.

Budoucnost služeb

Platební kiosky postupně automatizují i další služby. Payment4U vybavuje samoobslužné myčky a čerpací stanice, staví i systém pro automatické půjčování aut tak, aby kiosek sám vydával či přijímal klíčky. Lidé můžou díky kioskům snadno zaplatit za parkování či dokonce za energie. V budoucnu by své kiosky snad mohla rozšířit i pošta.

Firmy a veřejné instituce podobné služby propojují i v rámci moderního konceptu smart cities. “Věřím, že na chytré integraci technologie bude záviset budoucí konkurenceschopnost všech institucí, a to i tak tradičních, jako jsou církve nebo charity,” vrací se Vacek ke kiosku v kostele. 

Firmy mohou prostřednictvím platebních kiosků výrazně posunout zákaznickou péči, ušetřit náklady a navíc najít nové příležitosti. “Řada zákazníků už dnes preferuje nákupní autonomii, možnost vyzvednout si zboží tam, kde potřebují, bez front a mimo běžnou otevírací dobu. V době saturovaného trhu závisí úspěch na tom, co dokážete nabídnout nad rámec vašeho produktu,” dodává Vacek.

Budoucnost vidí v integraci podobných služeb a přesnějšímu cílení na konkrétního zákazníka. Inteligentní kiosky už nyní umí vyhodnotit výšku člověka a směr jeho pohledu. Brzy technologie rozpozná i jemnější pohyby, výraz a emoce. “Díky analýze dat pak sofistikovaný software dokáže nabídnout zákazníkovi k hlavní službě i přesně cílený doplňkový produkt. Průzkumy dokonce ukazují, že zákazníci technologii důvěřují více, než když jim další službu či zboží nutí člověk. Najít chytrý balanc mezi lidskou a automatizovanou interakcí je předpokladem budoucí konkurenceschopnosti,” myslí si Zdeněk Vacek.