Pamatujete KITTa, ten černý bourák, který uměl úplně všechno, na masce blikala červená světýlka a svého šoféra Knight Ridera oslovoval Majku? Je to 35 let, co ve filmu vyjelo dost možná první chytré auto. Dnes už ale taková nejezdí jen v televizi, protože v 21. století v sobě vozy mísí zábavu, bezpečnost, sdílení a taky vysokou inteligenci.

Auta bezdrátově komunikují s řidiči, posádkou a brzy budou i samy mezi sebou. Plánují trasu, pustí posádce oblíbenou hudbu nebo film, přečtou e-maily, najdou místo k parkování, vyplní knihu jízd. Zvyšování IQ aut dnes zaměstnává už i velké technologické hráče – do inovací investuje v miliardách Apple, Google, Samsung, Microsoft, IBM, Qualcomm a další.

Změny režíruje IoT neboli Internet věcí, který mění tradiční koncepci automobilu. Z palubní desky se stává rozhraní téměř neomezeně rozšiřující možnosti auta i posádky. V roce 2021 by podle webu Business Insider mělo být na IoT připojeno 82 % ze všech nově vyrobených aut, přitom ještě loni to bylo 35 %.

Vývoj technologií v autech

Podívejte se, co budou auta budoucnosti díky novým technologiím umět:

1. Infotainment

Máte potřebu být neustále on-line? Tak proč by auta měla být jiná? Vestavěná anténa, modem a datová SIM karta vytvářejí v autě přístupový bod k wi-fi, a auto se tak stává centrem služeb, které zvyšují komfort, obohacují zážitek z cestování a kompenzují čas strávený na cestě. Podle studie IBM mezi 16 tisíci spotřebitelů jsou právě informace a zábava na inteligentních autech to nejatraktivnější.

„Budoucnost cestování je v propojení. Propojení mezi vámi a autem, mezi vaším smartphonem a autem, a mezi autem a jeho okolím,“ popisoval manažer Fordu Don Butler na letošním Mobile World Congres v Barceloně. Automobilka tam představila platformu FordPass Connect s wi-fi rozhraním. Ford využije globální IoT řešení od Vodafonu včetně nejlepší dostupné LTE konektivity. „Systém umožňuje dětem sledovat filmy, poslouchat hudbu nebo dokonce dělat domácí úkoly během cestování. Lidé, kteří potřebují během cesty pracovat, mají snadný přístup k podnikovým zdrojům bez ohledu na to, kde jsou,“ dodal Butler.

Řešení Vodafonu zvolil i koncern Volkswagen, který začal připojovat auta v posledních letech. Inteligentní výbavu dostaly i škodovky Kodiaq, Karoq a modernizovaná Octavia. Škoda v rámci inteligentního propojení auta s chytrým telefonem využívá standardy Apple CarPlay, Android Auto a MirrorLinkTM.

2. Navigace

Aplikace budoucnosti mají nabídnout kompletní servis. Už dnes umí on-line zpracovat data o počasí, dopravní situaci i stavu vozovky, díky propojení se systémy Smart Cities řidič získá informace třeba o volných parkovacích místech. Navigace by měly v reálném čase měnit trasu podle dat, dodávaných od samotných aut, prostřednictvím senzorů připojených na IoT.

3. Služby a servis

Díky napojení na aplikaci v mobilu dokáže zapomnětlivý majitel najít své auto na nepřehledném parkovišti hypermarketu nebo v ulicích sídliště. Prostřednictvím aplikace je možné zkontrolovat zámky, měnit osvětlení interiéru auta nebo v zimě zapnout vyhřívání skel a sedaček na dálku ještě před jízdou. Technologické společnosti (například IBM) pracují na systému, který rozpozná řidiče podle hlasu i vizuálně.

IoT mění taky servis aut. Auto budoucnosti by mělo rozpoznat závadu dávno předtím, než zůstane viset někde na krajnici. Řidič dostane přesné informace o rozsahu poruchy a možnostech opravy, auto pak navrhne trasu k nejbližšímu servisu a ukáže i odhad ceny za opravu. Vrcholem pak má být „samoléčba“ některých závad.

Podle odhadu odborníků budou připojené automobily do roku 2020 generovat z různých senzorů 350 MB dat za minutu provozu. Pokud budou takové informace on-line, může jejich efektivní analýza změnit i další služby. Výrobci a prodejci budou mít podrobné informace o chování a preferencích zákazníků, o stavu vozidel a budou schopni rychleji reagovat úpravou ve výrobě, svoláním k opravě nebo třeba aktualizací softwaru.

Data z inteligentních aut pravděpodobně ovlivní i pojištění – pojišťovny mohou upravit jeho výši podle toho, jak řidič na silnici riskuje. K dispozici totiž budou údaje, jak často a jak moc šlape na plyn, jak ostře brzdí, kolik a kdy toho najezdí.

4. Bezpečnost

Od roku 2018 bude pro výrobce povinné instalovat v nových autech tlačítko, kterým posádka v případě nehody zalarmuje záchrannou službu. Řada automobilek už pohotovostní volání do výbavy zavedla s předstihem. V případě nehody počítač vyhodnotí rozsah škod, oznámí polohu na dispečink záchranných složek, zadá údaje o nehodě do systému dopravních informací a přivolá i asistenční službu. BMW díky technologiím od společnosti Vodafone začalo do svých aut instalovat i non-stop concierge servis, který zajistí zákazníkům 24/7 péči.

Další bezpečnostní funkce umožňuje on-line sledování polohy auta. V případě krádeže budou majitelé schopni lokalizovat své auto na mapě, vypnout motor na dálku. FordPass automobilky Ford upozorní vlastníka pokaždé, když je aktivován alarm. Dalším krokem k navýšení bezpečnosti bude hlasové ovládání vozu, aby řidič neztrácel pozornost při hledání tlačítek a páček.

5. Sdílení

Sdílení aut je celosvětově rychle se rozšiřujícím trendem. Ve vývoji jsou aplikace, které sledují individuální potřeby majitele, nastavení sedaček a volantu, styl jízdy, preferované informace, muziku. Taková data by si měl řidič nosit s sebou (například v telefonu) a pokud by využíval sdílené auto, aplikace by dokázala vůz okamžitě přizpůsobit podle jeho preferencí. Stejně tak by měl každý řidič ještě před jízdou dostat informace o stavu vozidla tak, aby mohl cizímu autu důvěřovat.

6. Autonomie

Až se vyřeší technologické a regulační překážky, odhady tvrdí, že do roku 2030 může být až 15 procent nových vozů plně autonomních. Napojení na IoT a sdílení dat je pro takový systém naprostou nutností. Autonomní auta budou potřebovat zcela jiné navigační systémy, dokonalé informace o dopravě a stavu vozovek i povětrnostních podmínkách. Napojení na IoT bude mít ještě větší hodnotu, jakmile bude moci celá posádka při jízdě sledovat filmy, surfovat na sítích nebo pracovat.

7. Podnikání

Napojení na IoT může znamenat výraznou pomoc pro majitele, kteří využívají auto k podnikání nebo dokonce spravují celý vozový park. Aplikace určené pro podnikatele už dnes umějí vyplňovat jízdní deníky, spravovat dispečink, zvýšit efektivitu a snížit náklady na provoz dopravní firmy. Auta budoucnosti budou umět sama komunikovat s mýtnými systémy v různých zemích, platit poplatky on-line a reagovat na aktuální situaci na dálnicích. O všem bude mít přehled řidič a samozřejmě i majitel vozu a případně i zákazník.

Odhadovaný vývoj prodejů aut připojených k internetu

Zdroj: Business Insider Inteligence

V roce 2021 bude na celosvětový trh dodáno 94 milionů aut s připojením na internet, to znamená 82 % všech vozů dodaných v tomto roce bude připojeno. V roce 2016 bylo dodáno na trh 21 milionů vozů připojených na internet.