„Když jsme s rodiči emigrovali do Rakouska, bylo mi terpve deset a nic příjemného to nebylo. Tak jako se dnes někteří lidé tváří na uprchlíky, se tenkrát tvářili na nás. Já byl ve škole ten chudák, přistěhovalec z Východu, kterému to dávali sežrat. Od té doby mě žene dopředu touha nebýt na nikom závislý, nikde se nedoprošovat,“ vysvětluje osmačtyřicetiletý Martin Poš.

Dnes v roli CEO vede světovou jedničku v dětském zboží, čínskou společnost Goodbaby, která je kotovaná na burze v Hongkongu a která počítá tržby v miliardách dolarů.

Martin Poš si na první milion přišel ještě jako zaměstnanec německé společnosti Concord, která vyrábí autosedačky, kočárky a další dětské zboží. Do Concordu nastoupil už ve 23 letech a vypracoval se tam až na generálního ředitele.

Čtěte také: Král českého skla Leon Jakimič: Jak jsem vydělal svůj první milion

Jeho touha po nezávislosti ho ale přivedla až k tomu, že dobře placenou korporátní pozici opustil a v roce 2005 založil vlastní společnost Cybex, jejíž autosedačky a kočárky se staly synonymem designové kvality.

„Chtěl jsem být světová jednička a mému původnímu zaměstnavateli stačilo, když budeme druzí, koukat někomu na záda,“ rekapituluje.

Kočárky Cybex se běžně objevují po boku celebrit. Na snímku Bradley Cooper s Irinou Shayk.

Osm let po založení Cybexu a několika nabídkách na prodej se Martin Poš spojil s čínským gigantem oboru Goodbaby, jehož více než 10 tisíc zaměstnanců dnes řídí.

A tohle jsou čtyři byznysové zásady, které Martina Poše přivedly k prvnímu podnikatelskému milionu s jeho vlastní firmou.


Nenechte si do toho mluvit

Před 15 lety se všechny autosedačky vyráběly v Německu. Já věřil, že přesun do Číny, kde tou dobou už vyráběly firmy z jiných segmentů, není otázkou pravděpodobnosti, ale pouze času. Nechtěl jsem čekat, až to udělá někdo jiný, a tak jsem vzal německé technologie, vyhrál si s designem a vydal se vyrábět do Asie od samého začátku.

Naučil jsem tamní lidi, jak se vyrábí hi-tech, a vyškolil si je. Velice rychle jsem se tak dostal na neporovnatelně nižší náklady, respektive na zcela jinou marži, než měla konkurence.

Ze všech stran jsem přitom tehdy slyšel, že narazím. „Výrobky nebudou kvalitní, Číňané to neumí, spálíš se!“ Skvěle, spěte dál, říkal jsem si a mezitím všem utekl.

Analyzujte riziko

Když jsme přišli do Číny, samozřejmě existovalo riziko, že nedostaneme kvalitní produkt. Spočítal jsem si, jak velké takové riziko je, jak vysoký je potenciální zisk a jakou část z něj mohu použít na snížení onoho faktoru risku. Konkrétně – pokud jsem měl v Německu pět lidí, kteří kontrolovali kvalitu, v Číně jsem jich najal padesát.

Exekuce pak může být mnohem agresivnější, a když se něco pokazí, můžete být o něco klidnější, protože jste si tu situaci nasimulovali předem. Máte jistý „hedging“.

Nikdy jsem nepochopil přístup, kdy lidé zavřou oči a prostě to tam napálí. Já rád říkám „think big, but manage the risk“.

První milion(y) pošlete zpět do firmy

Moje úvaha s Čínou se ukázala být správná, a proto jsem si jako podnikatel v Cybexu přišel k prvnímu milionu relativně rychle. Místo nakupování hezkých věcí jsem ho ale ihned nalil zpět do firmy, protože jsem nikdy nechtěl bojovat cenou, ale přidanou hodnotou výrobků.

Čtěte také: Martin Poš několikrát začínal od nuly. Dnes vede světového lídra s dětským zbožím

Tu skvělou marži, na níž jsme si díky nižším výrobním nákladům sáhli, jsme tak investovali do technologií, aby toho naše sedačky uměly více. Konkurence do nás sice přes média šila, ale poté, co jsme několik let po sobě vyhráli jeden nezávislý test kvality za druhým, nezbyly nikomu z nich argumenty.

Neberte se tak vážně

Myslet si, že když je někdo šéf, musí mít automaticky pravdu, je největší nesmysl na světě. To, že je někdo CEO, někdo vyřizuje objednávky a jiný montuje šroubky, z nás nedělá odlišné lidi.

Pokaždé, když přijedu do čínské centrály, proto okamžitě zamířím do fabriky a mluvím s lidmi. Zajímá mě, jak fungují, co je trápí a co můžeme zlepšit. Pokud se budete zavírat za zdmi kanceláře a jednat pouze s managementem, spousta zásadních věcí vám unikne.

Jakmile se vám povede lidi přesvědčit, že jste si všichni rovni a plavíte se na stejné lodi, půjdou za vámi v dobrém i zlém.