skip to main content
Umění

Za aukčními rekordy na internet. Konzervativní trh s uměním nesměle míří do onlinu

3 minuty čtení

Pět set čtyřicet tisíc korun. Za tuhle částku se v nedělní online aukci Galerie Kodl vydražil zelený projektil z uranového skla od Rudolfa Burdy. Pro sedmačtyřicetiletého skláře a sochaře jde o nový aukční rekord. Rekordní prodej zaznamenal před pár týdny také další čtyřicátník Jan Kaláb, jehož obraz Virus 0420 se v dubnové internetové aukci stejného aukčního domu vydražil za 850 tisíc.

Oba osobní rekordy ale zastínil obraz impresionisty Antonína Slavíčka: v online aukci European Arts vynesl 2,1 milionu korun, což je v rámci českých internetových aukcí jeden z rekordů celého letoška.

Co to naznačuje? Poté, co začaly umění nabízet online velké aukční domy Sotheby’s nebo Christie’s, se trh začíná digitalizovat i v Česku. „Internetové aukce přestávají být odkladištěm pro drobnou grafiku a veteš nevalné kvality,“ konstatuje šéf European Arts Albert Trnka.

Vedle zmíněného Slavíčka se na květnové aukci vydražily další desítky položek za statisícové sumy, a společnost proto letos plánuje uspořádat další dvě internetové aukce, od kterých očekává podobné výsledky.

„Předpokládali jsme, že internet bude platformou pro začínající sběratele, ale zjišťujeme, že nakupovat do svých sbírek díla klasické moderny online jsou ochotni i zavedení sběratelé,“ dodává Trnka.

Loni se v online aukcích vydražilo dvakrát více položek než v tradičních sálových.

Podle odborného serveru Art+ u nás roste význam tohoto typu aukcí už několik let. Raný obraz kubisty Emila Filly se v roce 2015 na internetu vydražil za 3,06 milionu korun a na podzim 2016 prodala společnost Art Gallery R&K krajinu od Václava Radimského za 2,34 milionu.

„Loni se v online aukcích vydražilo minimálně dvakrát více položek než v tradičních sálových aukcích, kde počet nabízených děl naopak klesl zhruba o pětinu,“ potvrzuje šéfredaktor Art+ Jan Skřivánek fakt, že část trhu s uměním se zkrátka přesouvá do virtuálního prostoru.

Uzavření aukčních sálů v posledních měsících navíc do onlinu nasměrovalo i klíčové hráče. „Oběma charitativním aukcím jsme věnovali mimořádnou péči, díla vystavili ve výloze galerie a investovali mnoho energie do komunikace s klienty,“ říká Martin Kodl, majitel stejnojmenné galerie.

Reklama

Přes nesporný úspěch se však řadí k zastáncům konzervativního systému a vyměnit noblesu tradičních aukcí v novorenesančním paláci Žofín za neosobní virtuální rozměr rozhodně neplánuje. „Naše aukce jsou vždy společenskou událostí, místem setkání nabitých emocemi, které při dražbách vibrují sálem,“ zdůvodňuje matador českého aukčního trhu, proč jarní aukci přesunul radši v čase, ale nikoli v prostoru.

Výběr z aukce přesunuté na listopad 2020

„U dražších položek se většina sběratelů nepřestává chtít ‚setkat‘ s obrazem osobně,“ přitakává mu Alexandra Bízková z investičního fondu Pro Arte, aktuálně spravujícího investice do umění ve výši 272 milionů korun. „Ceny u internetových aukcí bývají řádově níže než u těch tradičních, což přitahuje více zájemců, ale taky snižuje zisk aukčních síní,“ dodává a mezinárodní statistiky jí dávají za pravdu.

„Nejdražší online prodeje aukčních domů, jako jsou Sothebys’s nebo Christie’s, nepřekračují tři miliony dolarů, což u jejich tradičních sálových aukcí nejsou nijak mimořádná čísla,“ konstatuje Skřivánek, který mezinárodní aukční trh dlouhodobě sleduje.

Pozornost aktérů domácího uměleckého trhu tak míří k předposlední červnové neděli, kdy společnost 1. Art Consulting ohlásila první živou aukci po téměř čtyřměsíční přestávce. Ta nejspíš naznačí i reakci trhu na současnou situaci.

„V online aukcích, které po dobu nouzového stavu nahradily živé dražby, nejspíš mnohdy nakupovali zájemci, kteří své rozhodnutí udělali už dříve. U charitativních projektů mohli mít zase kupující i jiné než investiční motivace, zkrátka chtěli podpořit dobrou věc,“ vysvětluje Bízková, proč nedávné úspěchy v onlinu nelze považovat za indikátor trendu.

Jaké scénáře očekávají specialisté na umělecký trh? „Po poslední krizi v roce 2008 plnilo umění roli alternativního investičního nástroje,“ popisuje Skřivánek období mimořádných aukčních rekordů. „Tolik Špálů jako v roce 2009 se neprodalo za několik předchozích let.“

Zda tomu bude podobně i letos, si však odhadovat netroufá. Červnová, a zejména pak další, podzimní aukce napovědí, zda sběratelé zasažení krizí uvolní díla na trh – a jak to ovlivní ceny.

Reklama
Reklama
Reklama