Když se loni na podzim otevíralo nové istanbulské letiště, grandiózní projekt zhruba za 270 miliard korun s ambicemi stát se největším letištěm světa, přesunula se na něj z uzavřeného Atatürkova letiště i jedna specifická skupina cestovatelů.

Pokud jste někdy Istanbul navštívili nebo na jeho letištích přestupovali, museli jste si jich všimnout taky. Mužů s čelenkami na hlavě a se spoustou krvavých teček v přesně vykreslené linii nad čelem.

Leckoho jejich přítomnost zpočátku zarazila, ale není se čeho bát. Tito pánové přijeli do města na Bosporu za novými vlasy. A každým rokem je jich víc a víc: transplantace vlasů je totiž v Turecku mnohem levnější než na Západě a péče přitom ve většině případů zůstává prvotřídní.

„Zdravotní turisty“ vozí do Istanbulu i čeští podnikatelé. Milan Hnátek provozuje pod záštitou své firmy Galavito projekt ČeskoTurecko.

Společně s manželkou Ece Ergüney Hnátková zprostředkovávají obchod mezi českými a tureckými firmami a v Turecku zastupují několik českých vysokých škol, pro které nabírají turecké studenty do anglických programů.

A i když je to prý zpočátku nenapadlo, tak se už druhým rokem věnují i zdravotnímu cestovnímu ruchu, kam spadá také zprostředkování transplantací vlasů.

Prvotním impulzem bylo, když je oslovila jedna pražská estetická klinika, jestli by jí pomohli získávat turecké klienty. Manželé Hnátkovi se o obor začali zajímat a zjistili, že je logičtější zajišťovat pro české klienty estetické a lékařské zákroky v Turecku.

„Tyto zákroky jsou na soukromých klinikách v Turecku na mnohem vyšší úrovni a cena je v porovnání s Českou republikou výrazně nižší,“ vysvětluje Hnátek. 

Milan Hnátek s manželkou

Transplantace vlasů nejsou výjimkou. Za službu, která v Česku stojí kolem 150 tisíc korun, zaplatí zájemci v Turecku od 40 do 90 tisíc. V ceně je navíc ve většině případů také pobyt v hotelu, transfery z letiště a mnohdy i turistický program. ČeskoTurecko rozjelo zdravotní turistiku loni v srpnu a za rok dovezlo do Turecka několik desítek zájemců.

Na vlastní kůži

Turecký vlasový byznys provozuje v České republice také David Odehnal. Ten se o kvalitě zdravotní péče v Turecku přesvědčil na vlastní kůži. Když mu bylo asi 26 let, začal si všímat, že mu padají vlasy. Protože mu kvůli tomu ubývalo také sebevědomí, rozhodl se svůj problém vyřešit.

Na internetu podle svých slov prozkoumal snad všechny kliniky v Evropě a vyrazil na konzultace na ty české, ale nikde nebyl spokojený.

„Jeden doktor mi například ukazoval výsledek transplantace sám na sobě a na hlavě měl jizvy a neměl ani moc vlasů. Nebo mi ukázali jen pár fotek před a po a mně přišly naprosto neadekvátní. Většina klinik měla navíc s transplantacemi malé zkušenosti, dělaly klidně jen jednu za rok nebo za pár měsíců,“ objasňuje Odehnal.

David Odehnal a jeho nové vlasy

Pokračoval proto v hledání a začal si všímat, že se u transplantace vlasů stále častěji objevuje Turecko. Po delším zkoumání se rozhodl vyrazit tam taky. Jenomže ho zabrzdilo, že je v Istanbulu 350 klinik a on netušil, jak zvolit tu správnou. Teprve když objevil italskou společnost organizující istanbulské zájezdy za novými vlasy, bylo rozhodnuto.

V obchodním centru na Smíchově se Odehnal potkal s Italem Marcellem Martiriggianim, generálním ředitelem cestovní kanceláře Aratravel, který transplantaci vlasů v Istanbulu podstoupil.

„To byl pro mě bod zlomu. Poprvé za svůj život jsem viděl super výsledek transplantace a říkal si, že když budu mít na hlavě to, co Marcello, tak budu šťastný,“ vypráví Odehnal.

Vyrazil s Martiriggianim do Istanbulu na soukromou kliniku doktora Serkana Aygina, a jak říká, bylo to nad jeho očekávání. „Nikdy jsem se s takovými službami ve zdravotnictví nesetkal. Klinika byla luxusní, personál na úrovni. Doktor Aygin navíc transplantace vlasů dělá celý život, nedělá nic jiného. Věděl jsem, že jsem tam správně,“ popisuje Odehnal.

Po transplantaci se Odehnal vrátil do Česka, na YouTube nasdílel video se svými zážitky a hned za týden se mu ozvalo několik lidí s tím, že chtějí na stejnou kliniku. Přiznává, že on i jeho nový italský parťák z toho byli v šoku. Martiriggiani měl v plánu nové klienty lákat nejdříve po roce – poté, co by ukázali výsledek, Odehnalovy nové vlasy.

Díky obrovskému zájmu založil David Odehnal franšízu italské cestovky Aratravel v České republice a dnes se zprostředkování transplantací věnuje na plný úvazek. Klienty z Česka vozí do Istanbulu na stejnou soukromou kliniku, kde zákrok podstoupil on.

„Pracuje tam 300 zaměstnanců, kteří se věnují pouze vlasovým transplantacím, denně jich udělají 40. Mají specialisty na evropské typy, na arabské nebo třeba asijské. Létají k nim lidé z celého světa,“ popisuje Odehnal.

Jak celý proces transplantace probíhá? „Velmi jednoduše,“ říká Milan Hnátek. Nejprve klient pošle fotky své hlavy a obratem se dozví, zda je pro transplantaci vlasů vhodným kandidátem. Pokud ano, nic nebrání cestě do Istanbulu.

Na klinice přijdou na řadu krevní testy a konzultace s doktory. Druhý den následuje samotná transplantace. „Celý zákrok probíhá v lokální anestezii a je téměř bezbolestný,“ pokračuje Hnátek. 

Doktor Serkan Aygin

Při operaci se speciálním nástrojem odebírají vlasové štěpy z takzvané bezpečné nebo odběrové oblasti, kde je vlasů nejvíc, a ty se pak přesunou do míst, kde vlasy naopak chybějí.

Poslední den se už jen sundávají obvazy a doktoři zkontrolují, jak operace dopadla. Pacienti také dostanou v úvodu zmiňované čelenky: to proto, aby jim otok neklesl do obličeje. Na první viditelné výsledky se mohou těšit zhruba za půl roku. 

Věřím, že se situace uklidní

Čeští podnikatelé se zamýšlejí také nad tím, zda jim současný vývoj situace v regionu neohrozí podnikání. David Odehnal doufá, že se situace uklidní.

„Já v to věřím,“ říká. „Země válčí v Sýrii, takže si myslím, že v samotném Turecku by měl být klid, obzvlášť v Istanbulu, který je daleko.“ Že by měl nouzi o klienty, to se Odehnal nebojí. „Mám úplně opačný problém. Až do března máme vyprodané zájezdy a já se snažím dostat od kliniky víc míst pro český trh,“ směje se.

Milan Hnátek se sice obává, že současný obraz Turecka v médiích může mít na jejich podnikání negativní vliv, na druhou stranu ale dodává, že už si na to zvykli. „Turecko velmi dobře známe a víme, že je to bezpečná a krásná země s přátelskými obyvateli, kteří o zahraniční návštěvníky pečují a velmi dobře se o ně starají. Turecká pohostinnost a jídlo jsou vyhlášené, a proto tam lidé rádi jezdí.“