skip to main content
Český byznys

Začátky byly hrozné. Dnes v jeho škole vaření relaxují foodies i lidé z PPF

3 minuty čtení

Marcel Vargaeštok nikdy neměl zvláštní vztah k vaření a má prý daleko k tomu, aby sám o sobě prohlásil, že je spasitelem české gastronomie. Jídlo a vaření mají být podle něj hlavně zábava a chvíle, kterou si spolu lidé užijí a která je sblíží.

Přesně na této filozofii vybudoval největší školu vaření u nás Chefparade, kterou za rok projde více než 13 tisíc lidí.

Ve dvou pražských studiích na Žižkově a v Holešovicích už 12 let učí vařit nejznámější světové kuchyně a otevřením své školy do Česka zároveň přivedl novou formu teambuildingu – na jeho kurzy své zaměstnance posílají takové firmy jako PPF, ČEZ nebo O2.

„Vaření na našich kurzech spočívá hlavně v komunikaci. Začínáte tím, že se zeptáte, kdo nakrájí cibuli, až se nakonec bavíte o něčem úplně jiném. Navíc uvaříte jídlo, které jste nikdy nedělali, dobře vypadá, chutná a můžete jej společně sníst,“ vysvětluje Vargaeštok.

Kromě Chefparade otevřel kamenný a internetový obchod s kuchyňskými potřebami Chefshop, organizuje největší pražský festival Foodparade, rozjel startupový inkubátor Chefstarter, ze kterého vzešel například Konečně vývar, Naše kaše nebo Ordr, z Japonska dováží keramiku Made in Japan a je spolumajitelem Footshopu.

Kurz vaření v Chefparade

Než se začal věnovat gastrobyznysu, působil Vargaeštok pět let v Maďarsku jako finanční a marketingový manažer Procter & Gamble a říká, že právě díky zkušenosti z korporátu denně pořádá tři kurzy pro individuální zájemce i firmy a dosahuje ročního obratu 50 milionů korun.

„Nesouhlasím s klišé, že korporát je špatný a startup dobrý. Nevěděl jsem, co chci přesně dělat, ale věděl jsem, že se chci naučit, jak má firma fungovat. V Procter & Gamble jsem se naučil, jak má vypadat finanční struktura brandu, jak to spočítat a jak to má vycházet. A když jsem po dvou letech znal finanční stránku fungování firmy, šel jsem do marketingu a mezitím čekal, až přijde ta myšlenka, kterou budu chtít realizovat,“ říká Vargaeštok, který řídil finance značky Pampers a marketing značky Ariel pro střední Evropu.

Kdybyste nad každým nápadem, který vás zvedne ze židle, příliš přemýšleli, nikdy nic neuděláte.

Na myšlenku otevřít si kuchařskou školu ho přivedl maďarský kamarád, který tu svou zrovna rozjížděl v Budapešti. Ta ho nadchla, v Procter & Gamble dal do týdne výpověď a devět měsíců spal ve firmě kamarádů, odkud obcházel stovky míst a hledal to správné pro své kurzy, které nakonec našel na pražském Žižkově.

„Rozhodl jsem se a příliš nepřemýšlel, což podle mě v začátcích podnikání pomáhá. Kdybyste nad každým nápadem, který vás zvedne ze židle, příliš přemýšleli, nikdy nic neuděláte,“ říká.

Kuchařské studio na Žižkově

Kuchařské studio s šesti pracovními linkami otevřel Vargaeštok za půl roku díky penězům půjčeným od rodiny a kamarádů. Prvními zákazníky byli jeho známí, sám učil kurzy thajské kuchyně, nakupoval suroviny a po skončení kurzu uklízel a plánoval zakázky.

„Ty začátky byly prostě hrozné. Například se všude v Česku stavělo, nemohl jsem sehnat dělníky, tak jsem šel před OBI, a když jsem viděl někoho v pracovní kombinéze, zeptal jsem se, jestli by pro mě nedělal. Taky jsem neměl vůbec zvládnutou logistiku a suroviny, třeba na první lekci sushi si kuchař Tomáš Hnátek půlmetrovou rybu sám koupil a přinesl ji na lekci v batohu,“ vzpomíná se smíchem.

Už za dva roky se mu ale podařilo splatit všechny dluhy a otevřel další pobočku v holešovické tržnici, kterou postavil na stejné filozofii jako tu na Žižkově – příjemné prostředí, žádné hi-tech přístroje, aby s nimi lidé uměli zacházet, čtyřhodinové kurzy maximálně pro 12 lidí a kuchař, který vás kromě indického butter chicken naučí také základní věci, jako nakrájet a skutečně zesklovatět cibuli.

S druhým studiem nastal zlom – obrat se zdvojnásobil a počet účastníků kurzů se postupně dostal na dnešních 13 tisíc ročně, polovinu z nich tvoří firmy. Na kurzy se také začaly nabalovat další projekty.

Obchod Chefshop v Holešovicích

„Například se lidé začali ptát, kde by mohli koupit kokosové mléko nebo různé kuchyňské pomůcky, tak jsme vedle studia otevřeli také obchod se surovinami a náčiním, postupem času udělali e-shop a před devíti lety začali organizovat festival Foodparade,“ popisuje Marcel Vargaeštok.

Protože mimo jiné dělá mentora ve startupových inkubátorech v Praze a v Melbourne a postrádal u nás specificky zaměřený gastroinkubátor, založil Chefstarter, v jehož rámci začínajícím podnikatelům poskytuje kuchyň i kancelář, aby si mohli vyzkoušet, jestli by jejich projekt fungoval.

A jako rozšíření svých kurzů v dubnu otevře statek mezi Mladou Boleslaví a Českým rájem, do kterého investoval 17 milionů a ve kterém si návštěvníci jídlo nejen uvaří a snědí, ale také částečně vyrobí.

„Tady se to vše propojí. Chci lidem dát víc než jen kurz, aby si ten chleba, pomazánku nebo klobásu, kterou snědí, sami vyrobili, venku a rukama,“ vysvětluje Vargaeštok, který na statku buduje několik indických pecí a přírodních ohnišť. Svými ubytovacími a konferenčními prostory má statek výrazně rozšířit nabídku teambuildingu.

„Statek je další kopec, na který vyjdeme. Z jeho vrcholu uvidíme dál. Určitě na něm ale nechci zůstat a jen se kochat,“ říká s úsměvem Vargaeštok.