Pokud jste ještě neviděli první epizodu nového seriálu The Mandalorian, může pro vás být následující text spoilerem. Pokud jste ale v posledních dnech byli na internetu, velkému odhalení jste stejně pravděpodobně neunikli. Osmidílný příběh ze světa Star Wars se bude opírat i o malého Yodu! V seriálu se o něm mluví jako o „Dítěti“, internet ho však překřtil na „Baby Yodu“ a takřka bezvýhradně se do něj zamiloval. Pro impérium Star Wars, které spravuje společnost Disney, jde o skvělou zprávu.

Nečekaná Síla, velké oči, obří uši a ještě větší chuť na vesmírné žáby zatím definují malého tvora, který se už stal součástí memů a určitě bude i hlavní hybnou silou předvánočního disneyovského merchandisingu. Jenže kým Baby Yoda ve skutečnosti je? Mistrem Yodou rozhodně ne. Seriál se odehrává pět let po událostech šesté epizody, tedy Návratu Jediho, v níž Yoda zemřel. Dítěti je nicméně 50 let, takže existovalo už ve stejnou dobu jako Yoda. Že by šlo o jeho potomka či jen příslušníka stejné rasy? Další epizoda, která bude k dispozici v pátek, dost možná odhalí víc. 

The Mandalorian, vlajková loď nové streamovací služby Disney+, ale jako celek nechce být stejně roztomilá jako malý Yoda. Kdyby se úvodní nervózní scéna v baru neodehrávala na ledové planetě mezi chapadlovitými kreaturami, klidně by zapadla do nějakého spaghetti westernu. Nemluvný hlavní hrdina, lovec odměn Mando (Pedro Pascal), se pohybuje v pouštních, zaprášených lokacích, kde po pádu Impéria nevládne právo ani pořádek. A dokonce si musí osedlat svého nového hřebce, kterým je zubatý Blurrg!

Vydání Forbesu Zázrak

Seriál, jehož showrunnerem je režisér Jon Favreau (Iron Man, Lví král), se ale mění i ve svižnou adventuru, v níž Mando čelí nenechavým Jawům a bojuje s nosorožcem a na níž je vidět každý cent z více než stomilionového rozpočtu. Dějová přímočarost seriálu jde na ruku krátké stopáži jednotlivých epizod, která se pohybuje mezi 30 a 40 minutami, všech osm dílů se přitom začalo točit teprve loni v říjnu. Favreau režii svěřil zajímavým osobnostem, mezi něž patří zkušený tvůrce animovaných Klonových válek Dave Filoni, herečka Bryce Dallas Howard nebo režisér Thora Taika Waititi, jenž propůjčil i hlas námezdnímu dronovi. Jak je to se sledovaností? 

Na prozatímní data se dá dívat různě – o seriál mělo podle společnosti Parrot Analytics za první týden projevit zájem asi 40 milionů uživatelů, The Mandalorian se tak umístil na třetí příčce za seriály TitansStranger Things. Zní to dobře, neboť Baby Yoda naprosto převálcoval konkurenční pořady od nové platformy Apple TV+ jako The Morning Show nebo See, přesto ale disneyovští hlavouni možná nejsou úplně spokojeni. 

Služba Disney+ je totiž zatím k dispozici jen v Americe, v Kanadě a v Nizozemsku. Všude jinde tedy musí zájemci přejít na temnou stranu Síly a dostat se ke kopiím pirátskou cestou. Legálně půjde totiž The Mandalorian sledovat ve většině teritorií možná až příští rok na jaře, mnozí analytici tak předpovídají, že mu budou do té doby patřit přední příčky v žebříčcích nejvíce kradeného obsahu na internetu. Ty většinou opanovávala Hra o trůny. O peníze teď přichází Disney.

Už v prosinci si to ale možná vynahradí velkolepou devátou epizodou Star Wars s podtitulem Vzestup Skywalkera, v níž se po sedmé epizodě vrátil na režijní stoličku J. J. Abrams. Na postprodukci měl o tři měsíce méně času než minule, přesto má ale prý z filmu dobrý pocit i proto, že se tentokrát mělo přetáčet méně než naposledy. Disney potřebuje, aby bylo ukončení ságy Skywalkerů úspěšné. Předchozí epizoda se totiž moc nelíbila fanouškům a snímek Solo: Star Wars Story zase v kinech prodělal kalhoty. 

Úspěch totiž ukáže, zda zájem o velké, hřmotné blockbustery ze světa Star Wars opravdu upadá. Další trilogii měli pro Lucasfilm připravit otcové televizní Hry o trůny David Benioff a D. B. Weiss, nakonec ale z dohody sešlo. Spekuluje se o mnoha důvodech, podle těch nejpikantnějších teorií se producentce Kathleen Kennedy nelíbilo zakončení poslední trůní řady. 

Úplně se jí nedivíme, možná ale prostě Star Wars vstupují do fáze, kdy v univerzu budou lépe fungovat menší, úspornější a jasně nadefinované projekty jako The Mandalorian. I aktuální úspěch celovečerního Jokera ukazuje, že hroutící se filmová univerza může podržet nenápadný projekt natočený „bokem“. Baby Yoda tak stojí možná ještě před větším úkolem, než se původně zdálo.