Po 40 dnech s uzavřenými hranicemi můžeme znovu bez výjimek opustit Česko i pro soukromé účely (podmínkou je buď negativní test na koronavirus, nebo dvoutýdenní karanténa po návratu). Pokud vás teď ale přepadla touha odletět někam hodně daleko, má to jeden háček.

Provoz na pražském Letišti Václava Havla zatím zůstává utlumený stejně jako v minulých týdnech. Jediné přímé linky, které dodnes fungují, vás dostanou pouze do běloruského Minsku a bulharské Sofie, linka Qatar Airways do Dauhá, která létala i během krize, byla až do června zrušena.

Přestože vedení letiště zatím nemá informace o tom, které linky by se měly obnovit jako první, letecké společnosti KLM a Ryanair už začaly opět prodávat letenky z Prahy s odlety od 4. května, respektive 8. května. Praha by tak opět měla získat pravidelné spojení s Londýnem, Barcelonou nebo Amsterodamem – pokud ovšem aerolinky kvůli nízké poptávce lety znovu neodloží.

Pronajímatelé private jetů očekávají zvýšenou poptávku.

Jediné řešení, jak se z Česka dostat letecky do zahraničí, tak momentálně představují společnosti pronajímající private jety. Právě ty teď očekávají zvýšenou poptávku. „Zrovna v neděli letím s klientem do Londýna,“ hlásí pilot a zakladatel letecké společnosti Aeropartner Richard Santus.

Právě Santusova firma je v Česku vzhledem k velikosti flotily letadel určených na pronájem největší: operuje s devíti stroji od nejmenšího Citation C-510 Mustang pro čtyři pasažéry a posádku až po největší Citation 560XL, který pojme pasažérů osm.

Cena za jednu letovou hodinu se pohybuje od 36 tisíc do 74 tisíc korun, ale celková cena se hodně liší podle délky letu (čím déle letíte, tím více náklady na jednu hodinu klesají), takže v praxi se domlouvá podle konkrétní zakázky. Například zpáteční let z Prahy do Londýna pro šest lidí vychází v průměru na 250 tisíc korun, do Dubaje pro osm lidí zhruba na 560 tisíc.

Foto NetJets

„Když si nás zákazník objedná, jsme schopni do většiny evropských destinací odletět z pražského letiště do tří hodin, jen v případě Spojených arabských emirátů nebo Ruska je potřeba počítat s delším časem na vyřízení všech formalit,“ popisuje Santus.

O něco dráž vás cesta do Londýna vyjde se společností ABS Jets, která si za jednosměrný let z Prahy do Londýna v letadle Citation Mustang účtuje 7400 eur (zhruba 200 tisíc korun). U americké společnosti NetJets, která se jinak specializuje na takzvané podílové vlastnictví private jetů, by zpáteční cesta do Londýna v letadle Embraer Phenom 300 pro sedm pasažérů vyšla zhruba na 364 tisíc korun.

„Cítíme, že zájem o naše služby roste. Spousta lidí začala kvůli pandemii víc zohledňovat svoje bezpečí, a než aby riskovali tím, že musí procházet přeplněnými letišti, raději si připlatí za private jet,“ říká Vadim Horyszny, který má v NetJets na starosti střední a východní Evropu.

Jeho slova potvrzuje i Santus. „Hodně lidí se pořád koronaviru bojí, takže sedět v jednom letadle s dalšími stovkami cestujících se jim nechce. Dalším důvodem zvýšené poptávky je současná situace v byznysu. Pro investory je krize obrovská příležitost, ale aby ji využili, musí cestovat. A protože velké aerolinky ještě nejsou v provozu, je private jet momentálně jediné řešení,“ uvažuje Santus.

Pokud ale při cestování hledáte ještě větší nezávislost a zároveň (zatím) nepatříte mezi miliardáře, je tady ještě jedno zajímavé řešení – koupit si rovnou své vlastní menší letadlo. Třeba americký vrtulový cirrus, který se podle výbavy a specifikace dá pořídit už zhruba od půl milionu dolarů (12,5 milionu korun). Když to uděláte teď, ještě byste v něm měli stihnout letní dovolenou.

Zbyněk Frolík ve svém cirrusu | Foto Jan Schejbal

„Uveze až pět lidí včetně pilota, cestovní rychlost je 350 km/h a na start stačí travnatá plocha, takže se dá přistát i na malinkém letišti, což výrazně šetří čas – přistanete blíž místu, kde potřebujete,“ říká Dobroslav Chrobák, který cirrusy v Česku prodává.

Celkem jich je v Česku v provozu sedm desítek, mezi vlastníky je třeba investor Petr Šmída nebo zakladatel Linetu Zbyněk Frolík a výhodou je, že si je s pilotní licencí můžete relativně snadno pilotovat sami.

„Osmdesát procent klientů ale využívá naše piloty. Třeba do Paříže doletíte z Prahy zhruba za tři hodiny a provozní náklady vyjdou zhruba na 15 tisíc korun,“ dodává Chrobák.