Na Forbes.cz se ptáme úspěšných Čechů, co bylo rozhodující v začátcích jejich podnikání, tedy než vydělali svůj první milion. Zkrátka co přesně je k úspěchu dovedlo a jaké rady by dali ostatním. Miloš Vránek starší je jedním z těch, kteří o podnikání a cestě za úspěchem něco vědí. Na počátku 90. let založil společnost Renocar, z níž během 26 let vyrostl jeden z největších distributorů vozů BMW v České republice.


Svůj první milion jsem vydělal po čtyřech letech podnikání, ale peníze nebyly tím, co by mně uspokojovalo. Svou vášeň pro skvělé vozy jsem přetavil v soukromý podnik a společně se svými syny během více než čtvrtstoletí vybudoval úspěšnou a zdravou rodinnou firmu. Tady je několik rad, které mě dovedly k úspěchu v podnikání a kterými jsem se snažil řídit.

Čtěte také: Zakladatel Sklizeno David Kukla: Jak jsem vydělal svůj první milion

Rada první: Dělejte, co vás baví a čemu rozumíte

Cílem mého podnikání nikdy nebylo vydělávat miliony a ty pak utrácet. Vždy mě bavilo něco tvořit, vymýšlet a vidět za sebou dobrý výsledek. Bez zápalu a skutečného zájmu do svého podnikání nikdy nevložíte vše, co můžete, a na výsledku se to vždy projeví. Pro mě jsou automobily a jejich technická řešení celoživotní vášeň, k podnikání v oboru byl tedy jen krůček.

A právě díky tomu jsem mohl vybudovat životaschopnou firmu, která dokáže i dalším generacím zabezpečit budoucnost.

Rada druhá: Nespokojte se s průměrem

Mojí přirozenou vlastností je dělat věci naplno a co nejlépe. Nikdy jsem se nedokázal spokojit s průměrem. K tomu je vlastně potřeba jen odhodlání a láska k tomu, co děláte. Vytyčte si cíle a postupujte krok po kroku, jak nejpoctivěji můžete. Nenechte se odradit neúspěchy, které samozřejmě čas od času přijdou, a vždy pracujte tak, abyste si mohli s klidným srdcem říct, že jste udělali vše, co jste mohli.

Rada třetí: Pečlivě vybírejte spolupracovníky

V podnikání jsem měl štěstí na slušné a schopné kolegy. Mít kolem sebe spolupracovníky, kterým můžete věřit a spolehnout se na ně, je jedna z nejdůležitějších součástí byznysu. Takový vztah ale musí být oboustranný – naslouchejte, diskutujte a všímejte si všech, kteří pro vás pracují. Vybírejte ty, s nimiž sdílíte stejné hodnoty, a nebojte se vypořádat s takovými, pro které je váš podnik jen cesta ke snadnému výdělku.

Rada čtvrtá: Cesta za úspěchem něco stojí – smiřte se s tím

Bylo by bláhové myslet si, že cesta k úspěchu je snadná a rychlá. Během prvních šesti let podnikání jsem ve firmě trávil celé víkendy, dovolená pro nás neexistovala, všechny rodinné úspory padly na rozjezd firmy, v cestě stála složitá byrokracie a hrozby v podobě některých nesolidních obchodních partnerů. Začátky nebyly snadné, ale moje manželka a synové stáli při všech důležitých rozhodnutích při mně a podporovali mě. Bez jejich pochopení a pomoci si nedokážu úspěšné podnikání představit.

Co se mi nepovedlo:

Jestliže zmiňuji, že jsem měl vždy štěstí na dobré spolupracovníky, tak přece jen jednu nesprávnou volbu musím na tomto místě zmínit. V devadesátých letech jsem na pozici vedoucího prodeje přijal člověka, který si chtěl v naší firmě otevřít „svůj soukromý podnik“ a jenom se sám obohatit. Netrvalo však příliš dlouho, abych na jeho záměr přišel a rychle se s ním rozloučil. Naštěstí se jednalo o ojedinělou událost a mohu prohlásit, že jsem pracoval se slušnými a poctivými lidmi.

A jaká je tedy moje podnikatelská kuchařka?

Věřte si, spoléhejte sami na sebe a na zdravý rozum. Podnikání vás musí bavit, musíte oboru rozumět a rozhodně se nevzdat po prvním neúspěchu. Vždy buďte čestným obchodním partnerem a držte slovo.