Na Forbes.cz se ptáme úspěšných Čechů, co bylo rozhodující v začátcích jejich podnikání, tedy než vydělali svůj první milion. Zkrátka co přesně je k úspěchu dovedlo a jaké rady by dali ostatním. David Kukla před pěti lety začal s prodejnou Sklizeno v Brně a dnes už má 20 poboček po celé České republice.

Do 34 let byl David Kukla spokojený a dobře placený zaměstnanec. Pracoval v oboru, který měl k jídlu daleko, ale protože mu v Česku chybělo to, co měl rád v zahraničí, rozhodl se z komfortní zóny vystoupit a začít podnikat. A co radí? Například si všimnout díry na trhu nebo se nebát investorů.

Nespokojený se spokojeným životem

Sklizeno je můj první podnikatelský projekt, který jsem podle současných trendů založil poměrně pozdě. Vystudoval jsem stavařinu, která mě dobře živila a já byl dlouhá léta spokojený zaměstnanec s nadprůměrným platem. Podnikatelské dobrodružství mě nelákalo, stejně tak mě nenapadlo věnovat se jídlu, i když je pro mě velmi důležité. Pak ale přišel moment, kdy jsem si řekl, že by to chtělo něco nového, vzrušujícího.

Doma chybělo, na co jsem byl zvyklý

Rád cestuju a tak jsem se na několik let odstěhoval za prací do Německa. Ve všech jiných destinacích jsem si jídlo užíval a přišlo mi naprosto normální, že jsem měl v Německu při ruce kvalitní potraviny. Nabídka lokálních a BIO potravin tam byla něco běžného a byl jsem nadšeným zákazníkem Bio supermarketů. Když jsem se pak vrátil domů, hned mi bylo jasné, že tady nic takového nemáme. A tady je ten základ prvního milionu – díra na trhu.

Založit alternativu k supermarketu, ne doplněk

V době, kdy jsem zakládal Sklizeno, se tu rozjížděly farmářské trhy a velmi pomalu vznikaly i malé obchůdky především s čerstvými farmářskými potravinami. Já jsem ale po vzoru ze zahraničí chtěl mít velký obchod, kde nakoupím kvalitní všechno, ne jen to čerstvé a farmářské. Nechtěl jsem jen doplněk k výletu do supermarketu, chtěl jsem svůj vlastní supermarket s kvalitními a zdravými potravinami s důrazem na lokální a BIO produkci. A tak vzniklo Sklizeno.

Změnit přístup dodavatelů k podnikání a obchodu

Hlavní zábava prvních dvou let byla najít a přemluvit zemědělce, aby nám prodali, a to navíc systematicky. Denně jsem se už jen smál a někdy spíš plakal v bezmoci při neuvěřitelných historkách nejen o polámaných traktorech a přírodních katastrofách.

Například mi farmář nedodal vejce, protože začala sezona svateb a vejce se zkrátka prodala tam. Nebo nedodal nic, protože vše objednané prodal o den dřív tomu, kdo přijel neohlášeně s dodávkou a platil hotově. Taky třeba přivezli zkažený sýr, protože jak by mohl vydržet v autě dodavatele ve třiceti stupních? Nechyběly kvalitní potraviny, ale mnoha dodavatelům chybělo elementární podnikatelské myšlení. Přiznávám, že tohle byl pro člověka zvyklého na německou přesnost a pořádek docela šok.

Jedeme, rozšiřujeme, budujeme

Dalším velkým krokem pro mě bylo, když se první prodejna dostala do provozního zisku. V ten moment přišlo na řadu otevírání dalších prodejen a muselo to být rychlé a velké. Začala rašit konkurence, a my jsme tak potřebovali zabrat dobrá místa a vrýt se do myslí zákazníků.

Spousta řetězců jako Carrefour, Delvita nebo Interspar v prodeji kvalitních potravin neuspěla, ale já jsem věřil, že jsou Češi na kvalitní produkty připravení a že Sklizeno může být jejich lídr. Navíc mi bylo jasné, že nám velké řetězce myšlenku lokálních farmářů brzy vezmou a přetvoří k obrazu svému. V tomto období mi tak pomohla má realistická povaha, kdy jsem jel podle plánu, ale když se vyskytl problém, plán jsem přehodnotil a podle aktuálních potřeb upravil.

Nebát se investorů

Sklizeno spotřebovalo obrovské množství finančních, časových i lidských prostředků. To bylo dané tím, že jsme od začátku podnikali díky vlastním vloženým prostředkům a naráželi jsme na limity. Dalším krokem tak pro Sklizeno bylo, když jsem po dvou letech u lednice se steaky v naší prodejně potkal svého prvního obchodního partnera a strategického investora.

Když jsme pak o dva roky později zase stáli na křižovatce a před rozhodnutím, jak dál, potkal jsem brněnského investora a tehdy svého konkurenta Petra Borkovce. Teď si tak oba díky Sklizeno plníme sen a budujeme síť prodejen zdravého životního stylu. A za to mi stálo opustit tu pohodlnou práci stavaře s dobrým platem.