Aktuální vydání magazínu Forbes

Nechte emoce za dveřmi. A řekněte si konečně o to, co v práci potřebujete

Pošli to dál

Před lety, když jsem pracovala na své první sales pozici, mi jeden kolega spočítal, že bezmála 80 procent příjmu firmy jsem měla na starosti já sama. Mělo mě to ohromit, místo toho mě přepadla frustrace. Stále jsem se totiž nedočkala povýšení, o které jsem žádala a které jsem považovala za zasloužené.

A tohle kolegovo sdělení jen přililo oleje do ohně, který ve mně hořel. Svoji práci jsem sice milovala, ale současně mi bylo jasné, že zůstat nebude možné, pokud v sobě nenajdu odvahu promluvit se svým šéfem o věcech, které by pomohly rozvoji mé pozice.

Čtěte také: Osm věcí, které byste měli dělat, abyste byli šťastnější

Jenže příprava na tento rozhovor nebyla ani trochu jednoduchá.

Celé dny jsem se trápila tím, jaký postup bude nejlepší, a dostávala řadu sice dobře míněných, zato neužitečných rad od přátel a rodiny. Nabádali mě, abych kolem sebe rozhazovala ultimáta a odmítla akceptovat „ne“ jako odpověď.

Ve finále jsem se rozhodla být pozitivní a strategická, až budu svoje požadavky šéfovi prezentovat. Výsledek? Debata, které jsem se měsíce vyhýbala, vedla k okamžitému povýšení do čela týmu a o rok později i do čela celého obchodního oddělení.

Říct si v práci o to, co potřebujeme, může být riskantní a přinášet rozpaky. Zvlášť pokud jste žena, osoba jiné barvy pleti nebo sexuální orientace. Jenže nebezpečí, jaké z vyhýbání se důležitým pohovorům vyplývá, je: nižší elán, produktivita a nakonec nevyhnutelná touha poohlédnout se po místu jinde.

Postavit se těmto nesnázím čelem a vyjádřit slovy to, co pro svůj profesní růst potřebujeme, je klíč k úspěchu (který je důležitý) a štěstí (jež je ještě podstatnější). Jistě, není to snadné, ale po celou kariéru jsem nepřestala pracovat na tom, aby můj hlas byl slyšet a abych dokázala mluvit sama za sebe.

Tady jsou některé z postupů, které mi pomohly zvýšit si sebevědomí před jakýmkoli tvrdým rozhovorem:

Pochopte svůj požadavek i hranice
Musíte naprosto přesně vědět, kam se chcete v rozhovoru dostat, jak daleko potřebujete dojít a jaké kompromisy budete ještě ochotni akceptovat. Předem si promyslete, jaké jsou vaše priority, a jasně je sdělte.

Toužíte po větší odpovědnosti? Buďte připraveni ukázat, že ji unesete, a připomeňte příklady toho, jak už jste dokázali rozhodnout a vést. Chcete navýšení platu? Vysvětlete, proč si vyšší plat zasloužíte a jak jste došli k navrhovanému číslu.

Povýšení? Nechtějte jen změnu názvu vaší pozice, ukažte, že chápete odpovědnost, která se s novou pozicí pojí. Flexibilní pracovní doba? Dokažte, že zvládáte celou porci své práce. Vy sami přesně víte, co potřebujete, ale nesmíte se bát vyložit svoje požadavky na stůl.

Poznejte svého posluchače
Když vás čeká tvrdá debata nebo vyjednávání, často myslíte jen na sebe. Pokud si ale dáte čas popřemýšlet o osobě, která bude sedět na druhé straně stolu, a jejích potřebách, budete lépe připraveni na to, vést rozhovor produktivněji, a lépe dosáhnete úspěchu.

Perspektiva je základ. Vaším cílem by mělo být, aby všichni zúčastnění měli pocit, že vyšli ze situace jako vítězové, současně vám ale nesmějí uniknout ty pro vás tak důležité požadavky.

Zanechejte emoce za dveřmi
Každý je občas přepracovaný a pohlcují ho emoce. Je to přirozené. Ventilování vašich pocitů má svoje místo i čas, ale rozhodně to není u jednacího stolu, kdy vám jde o něco důležitého. Fakta a data by měla být základem, na kterém vystavíte svůj rozhovor.

To ovšem neznamená, že byste svoji osobnost měli nechat za dveřmi a svoje emoce nevyjádřili. Znamená to spíš to, že byste měli emoce držet pod kontrolou, abyste svého oponenta nepostavili do role obránce, což by velmi pravděpodobně nevedlo k výsledku, po jakém toužíte.

Snažte se spíš hledat řešení a dávejte si velký pozor na to, abyste svoji pozici neoslabili tím, že vyjádříte frustraci nebo si budete stěžovat.

Buďte pozitivní
Když začnete tím, co na své práci milujete a oceňujete, ukážete svůj zápal a pravděpodobně vám to usnadní cestu k tomu, co požadujete. Pokud naopak svůj proslov zahájíte tím, že budete z rukávu sypat svoje požadavky nebo budete zdůrazňovat, jak jste podceňovaní, lehce tím nastavíte negativní dynamiku setkání.

Jakmile se pokusíte nastavit pozitivní vibrace a prokážete vůli spolupracovat, šéfové pochopí, že je v jejich nejlepším zájmu podpořit vás.

Čtěte také: Tři otázky, které si položit, když jste vyzkoušeli všechno a nic nefunguje

Přesto se někdy stane, že ač budete dělat všechno správně, stejně se nedostanete k výsledku, po jakém toužíte nebo jaký si zasloužíte. V ten moment si musíte sami v sobě promyslet, jestli dál budete ve firmě angažovaní. A někdy vám z toho zkrátka vyjde, že je načase jít dál.

Dobrá zpráva je, že takové rozhodnutí se dělá snáz poté, co si projdete takto náročnou debatou se svým nadřízeným. A když si důkladně promyslíte, jak udělat ten první krok, jste už na půli cesty k úspěchu.

Autorka je spoluzakladatelkou Bravely, společnosti pomáhající zaměstnancům čelit nástrahám v jejich práci. 

Čtěte také