Tři čtvrtiny letů uzemněné, zrušené linky, problém doletět, kam potřebujete. Liduprázdná letiště, vzdušný průmysl v podstatě v troskách. Ve všem tom zmaru letecké dopravy je ale jeden segment, jejž nástup pandemie zabolel jen zkraje roku a pak už se z problémů oklepal. 

Dokonce víc než to – trhu s cestováním private jety se nebývale daří. Od konce května rekordně prosperuje a v meziročním srovnání je byznys s lety soukromými tryskáči meziročně na vzestupu. Přitom už loni i předloni zažíval zatím své nejlepší roky.

Některým operátorům bizjetů stoupla přes léto poptávka meziročně téměř o čtvrtinu a celosvětově segment podle analytiků společnosti Argus od loňska vzrostl o pět procent. To nezní jako moc, ale ve světle klinické smrti leteckého průmyslu, který se globálně za posledního půl roku propadl o 73 procent, jde o skvělá čísla.

Trend, kdy si na paluby luxusních soukromých letadel nachází cestu stále více cestujících, potvrzují i čeští operátoři private jetů. „Letos jsme museli poprvé zákazníky i odmítat, protože už nám nestačila kapacita,“ říká Martin Pražský, majitel společnosti TimeAir. Ta aktuálně létá s pěti menšími bizjety, další tři během podzimu do flotily přidá.

„Poptávka na trhu je větší než v minulých letech, takže víme, že je uživíme,“ vysvětluje Pražský. Cena za průměrnou cestu po Evropě s jeho letadly teď v létě vychází na nějakých 10 až 20 tisíc – eur.

Svoji flotilu se chystá rozšířit i Aeropartner Richarda Santuse, další z českých provozovatelů soukromých tryskáčů. „Do konce roku nakoupíme ještě jedno až dvě letadla. Dařilo se nám i předtím a flotilu bychom rozvíjeli tak jako tak, ale teď je tempo růstu rychlejší,“ říká Santus. Konkrétní čísla k růstu letošního léta nemá – 10, možná 20 procent? „Popravdě jsme si to ještě sami nespočítali, musíme teď létat, rozšiřovat kapacity a na ostatní zatím není čas,“ směje se.

I bez covidu byla v Česku poměrně početná skupina lidí (a korporací), kteří jsou statisícové cenovky za svobodu a pohodlí v létání ochotni akceptovat. A jejich řady se letošní léto dost rozšířily.

„Spousta lidí, kteří by si mohli privátní letadla dovolit, do toho dřív nešla. Přišlo jim to jako zbytečný luxus. Teď se ale okolnosti změnily, najednou se jazýček vah posunul a privátní lety jsou pro ně v téhle nové době v podstatě racionálním řešením,“ popisuje Pražský z TimeAiru, kde ročně nalétají okolo 3500 hodin (průměrně asi 2000 letů) a patří v segmentu light jetů mezi tři největší provozovatele v Evropě.

Private jety mohou být navíc za pandemických časů jediným způsobem, jak se do své destinace dostat bez pěti přestupů. „Část našich poptávek teď tvoří i lidé, kteří se nutně potřebují dostat do konkrétní destinace, ale linkovými spoji to prostě nejde. Naposledy jsme takto letěli třeba do Batumi. Linkou s několika přestupy by to i normálně trvalo trojnásobek času, ale teď žádný spoj ani k dispozici nebyl. My tam byli za 3,5 hodiny,“ dodává Santus z firmy Aeropartner.

Privátní lety už nejsou zbytečný luxus, ale racionální řešení.

Ve vší bláznivosti doby koronavirové nakonec může být private jet někdy i ta levnější varianta. Zatímco třeba taková letenka z Prahy do New Yorku na JFK přijde v business class na několik desítek tisíc, když vám Američané dají výjimku na vstup do země na poslední chvíli a vy potřebujete vzít na jednání i několik kolegů, může se stát, že se vám nakonec private jet vyplatí. Odbavení navíc zvládnete za čtvrt hodiny.

A pokud patříte k těm, kdo od letoška private jetem létají často (anebo máte dostatečný talent k racionalizaci svých rozmarů), je rozumné uvažovat i o koupi vlastního stroje.

On to nemusí být hned gulfstream za miliardu – menší tryskáče seženete i desetkrát levněji, a ty nejlevnější light jety na secondhandovém trhu dokonce už od nějakých 30 milionů korun. Je zároveň běžnou praxí, že když se svým tryskáčem zrovna nelétáte, nenecháte ho stát v hangáru, ale pronajmete operátorovi a on vám pomůže alespoň část nákladů vrátit.

Private jet si navíc můžete taky koupit po částech. Třeba napůl s Warrenem Buffettem, který před lety rozjel firmu NetJets, nabízející podíly na letadlech. A stejně jako společnosti nabízející charterové lety i NetJets tohle léto zažívá boom: v posledních dvou měsících roste počet nových podílníků na jejích tryskáčích a společnost před třemi týdny oznámila, že se chystá koupit 60 nových strojů do své flotily.

Jak to vypadá uvnitř nového Gulfstreamu G700.

Nejmenší díl, který můžete koupit, je 6,25 procenta tryskáče. Tím získáte nárok na 50 letových hodin ročně za cenu od 13,5 milionu korun. Kupujete si přitom podíl na specifickém stroji, který vám přistaví na letišti do 10 hodin od zavolání. A pokud by vaše letadlo zrovna nebylo dostupné, nabídne vám NetJets jiný (lepší) stroj ze své flotily. Navíc si můžete koupit různé podíly na různých strojích, třeba desetinu malého private jetu na lety po Evropě a desetinu většího na lety přes Atlantik.

Break-even, tedy moment, kdy se vám vyplatí nákup private jetu, protože to bude levnější než si ho jen pronajímat na jednotlivé cesty jako charter, je okolo 400 letových hodin ročně. Dobrá zpráva je, že když už si private jet pořídíte, většinou se na něm dá s pomocí operátora i něco zpátky vydělat.

Pokud vám v našem testu vyšlo, že si svůj vlastní private jet zasloužíte (gratulujeme!), je čas ponořit se do brožur a vybrat si své nové letadlo. Jako první je potřeba si říct, kam nejčastěji létáte. Po Evropě? Přes Atlantik? Máte velkou rodinu, berete s sebou na jednání početný tým partnerů, anebo vám stačí malý tryskáč pro šest pasažérů? Potřebujete během letu chodit nebo si alespoň narovnat záda? Anebo vám nevadí, že ty nejmenší private jety mají výšku kabiny jen 150 centimetrů?

Odpovězte si na výše uvedené otázky a uvidíte, ve které kategorii vybírat konkrétní model tryskáče. Menší private jety s doletem po Evropě najdete od 100 milionů korun, ty větší pro mezikontinentální lety přijdou už na několik stovek milionů. Můžete také proklepnout trh s použitými stroji, funguje celkem živě.

Kde na to vzít? Financování soukromých tryskáčů nabízejí mezinárodní banky i české společnosti, například pod Komerční bankou fungující Société Générale Equipment Finance, několik letadel financovala i Raiffeisenbank. 

„Financování se většinou poskytuje půjčkou, nedělá se leasing jako u automobilů. To proto, aby klient měl možnost letadlo vlastnit, mohl s ním nakládat, zajišťovat si jeho provoz,“ vysvětluje Eva Zvoníčková Jiránková, obchodní ředitelka SG Equipment Finance, která se přímo financování private jetů věnuje. 

Připravte se na to, že když si přijdete do banky říct o peníze na soukromý tryskáč, rozjede se kolečko o dost složitější než při vyřizování hypotéky. „Díváme se na bonitu zákazníka, na efektivitu jeho podnikání, protože vždycky je nezbytné zapojit i korporát, který za klientem stojí, abychom měli garanci,“ pokračuje Jiránková a vysvětluje, že doby, kdy se letadla financovala hlavně „asset based“, tedy ručila svojí vlastní hodnotou, jsou nenávratně pryč.

Banky zůstaly ostražité a hodnota letadla jim jako garance nestačí.

Svět private jetů se hodně změnil během finanční krize po roce 2008: před ní bujel a stroje si výjimečně dobře držely svoji hodnotu i na sekundárním trhu. S krizí ale přišlo prudké ochlazení, dost majitelů své private jety prodalo a ceny letadel z druhé ruky prudce klesly. I když se trh od té doby už celkem vzpamatoval, banky zůstaly ostražité a hodnota samotného letadla jim jako garance nestačí. A to je trend, který doba covidová jen podpořila.

Takže se připravte na to, že se vás banka zeptá, jaký tryskáč jste si vybrali, a potom vás čeká prokazování, že váš byznys přináší dostatečné cash flow, abyste splácení i provoz kýženého private jetu utáhli. Počítejte s tím, že minimální částka, kterou musíte bance na začátku složit, je okolo 20 procent ceny letadla, přičemž financování se standardně poskytuje na osm let a platit budete v dolarech. V oboru je navíc běžný fenomén tzv. „balloon payment“, navýšené poslední splátky, pohybující se od 10 do 20 procent ceny stroje.

Krasavec, jako je Learjet 45, za nějaký ten balloon payment stojí. | Foto Jet & More

Ještě před koupí si pravděpodobně budete chtít založit takzvané „espévéčko“, tedy v Česku nebo v zahraničí účelově založenou společnost, která bude tryskáč vlastnit. To je běžná praxe, která financování zjednoduší a umožní určitou anonymitu, jak potvrdí třicet ze třiceti českých miliardářů, kteří private jet vlastní.

„Většina klientů si nebere letadlo přímo na svoji podnikatelskou entitu, ale zakládají si účelové společnosti, aby oddělili náklady spojené s provozem od svého vlastního byznysu. My potom financujeme tu účelově založenou společnost a z ní si bereme zástavu na akciích nebo na obchodním podílu,“ vysvětluje Jiránková. 

O. k., letadlo máte. A teď jak se dostat do vzduchu? 

I kdybyste měli pilotní průkaz, provoz private jetu je příliš velké sousto na to, abyste ho zvládli sami. Taky banka se bude už v procesu schvalování financování ptát na to, kdo vám zajistí hangárování, posádku letadla, pravidelný servis a odbavení na letišti. Počítejte proto s tím, že komerčního operátora, který vám bude letadlo provozovat, je potřeba najít, jen co si svůj vysněný private jet vyberete.

Cessnu Citation Mustang už seženete jen z druhé ruky, výroba skončila v roce 2017. | Foto Mike Fizer / AOPA

Nebo ideálně ještě předtím – zkušený operátor vám může pomoct vyznat se v nabídkách výrobců tryskáčů a vybrat s vámi ten nejvhodnější model. „My potom kontrolujeme, jestli má operátor všechna oprávnění letadlo provozovat, jaké má vybavení a jak zajišťuje servis,“ doplňuje Jiránková z SG Equipment Finance.

Společností starajících se o provoz větších i menších private jetů je na českém trhu několik: Travel Service, Aeropartner, Silesia Air, TimeAir a největší ABS Jets, která spravuje private jety hned několika nejbohatším Čechům a Slovákům.

Operátor za vás řeší všechny starosti o letadlo, od zajištění pilotů a posádky přes plánování letů včetně tankování a mezipřistání, odbavení letadla, pojištění, hangárování, údržbu, technické prohlídky a opravy… až po catering na palubě a přistavení limuzíny nebo vrtulníku v cílové destinaci.

Asi to nemusíme zdůrazňovat, ale pro jistotu: provoz tryskáče není levná záležitost. Pojištění, palivo, servis, piloti, šampaňské na palubě a služby operátora vás ročně vyjdou na desítky milionů korun. Rozptyl výše nákladů na provoz je velký, záleží na velikosti letounu i na tom, kolik stovek hodin s ním nalétáte. 

Náklady na provoz stroje vám pomůže snížit zmíněné nabídnutí private jetu pro charterové lety – v takovém případě vám platí operátor za letové hodiny, které s vaším tryskáčem létali jeho klienti. Proto je běžné, že i čeští miliardáři svoje private jety na charterové lety nabízejí.

„V tomhle covid majitelům private jetů v podstatě pomohl. Letouny jsou teď mnohem lépe vytěžené a logistika s vysokou poptávkou šlape jako na drátku,“ vysvětluje Santus ze společnosti Aeropartner. „Zatímco dřív jsme třeba letěli vyklopit pět lidí na Rhodos a pak se prázdní vraceli do Prahy, dnes podobné empty legy v podstatě nemáme. Teď bychom nejspíš letěli z Rhodu ještě do Berlína nebo jinam a pak teprve do Prahy. Prostě poskládali trasu, abychom obsloužili co nejvíc cestujících.“

Při orientaci ve světě private jetů vám pomůže i základní slovníček:

Nejmenší private jet
Cirrus Vision Jet před třemi lety zahýbal trhem jako úplně nejmenší a nejlevnější tryskáč, který si můžete pořídit. Vyjde vás okolo 40 milionů korun a je skoro o polovinu levnější než jeho nejbližší konkurence. Má dolet 2037 kilometrů a maximální rychlost 556 km/h.

Light jet
Kategorie lehkých tryskáčů je vhodná na lety po kontinentální Evropě. Mají dolet kolem 3000 kilometrů, na palubu se vejde pět až osm pasažérů a cena se pohybuje zhruba od 80 do 200 milionů korun. Většinou se ale na palubě nepostavíte a často není k dispozici ani toaleta.

Oblíbené letadlo: Cessna Citation M2, Embraer Phenom 300

Medium jet
Středně velké private jety jsou nejoblíbenější, většinou se na palubu vejde alespoň devět pasažérů a mají dolet do 6000 kilometrů. Zvládnou tak už i let přes Atlantik (s mezipřistáním). Počítejte ale s cenami v řádu vyšších stovek milionů korun.

Oblíbené letadlo: Bombardier Challenger 350, Embraer Legacy 600

Na Dassault Falcon 2000 LXS si připravte zhruba tři čtvrtě miliardy korun. | Foto Business Jet Traveler

Heavy jet
Tohle jsou stroje, se kterými už na jeden zátah doletíte z Prahy až do Los Angeles. Nabídnou taky větší prostor v kabině a luxusnější komfort cestování. Na palubě mívají běžně místo pro víc než 12 pasažérů, i když záleží na konfiguraci. Dolet bývá přes 9000 kilometrů a cenovka se často přehoupne přes miliardu.

Oblíbené letadlo: Dassault Falcon 2000 LXS, Gulfstream G550

Největší private jet
… vlastně není private jet, ale předělané dopravní letadlo. Nejbohatší lidé světa, když už jim ani ty největší soukromé tryskáče nestačí, občas osloví Boeing nebo Airbus, aby jim luxusním interiérem pro hrstku pasažérů vybavily třeba 777 nebo A380. Takhle létá například Petr Kellner, jehož PPF má ve flotile i jeden Boeing 737 předělaný na velký business jet.