skip to main content
Digitální detox

Zatočte s neustálým kontrolováním telefonu. Pomůžou tyto návyky

2 minuty čtení

Trávíte s telefonem více času, než byste chtěli? Stává se vám občas, že ho držíte v ruce zcela nevědomky? Tak si přečtěte tipy od autora knihy Hyperfocus: How To Be More Productive In a World of Distraction Chrise Baileyho, díky kterým byste mohli nad telefonem (a zejména jeho kompulzivním užíváním) získat trochu vlády. 

Režim letadlo

Používáte řežim letadlo jen v letadle? Škoda, míní Bailey. Podle něj byste ho měli zapínat častěji. Zejména pokud jste s někým na schůzce nebo když uléháte do postele.

Swap telefonů

Jdete na osobní schůzku a nechcete, aby vás při ní někdo rušil? Pokud vám představa, že si necháte telefon doma, nahání hrůzu, zkuste si zařízení s někým vyměnit. Budete vědět, kolik je hodin, v případě nouze budete moct zavolat nebo poslat zprávu, ale zároveň vás nebudou rozptylovat osobní notifikace. Dejte jen pozor, aby to nedopadlo jako ve filmu Naprostí cizinci.

Zařízení na zábavu 

„Možná to bude znít hloupě, ale já mám jedno zařízení – iPad – pouze na zábavu,“ píše Bailey. Autor několika knih má v tabletu všechny aplikace, které mu normálně odvádějí pozornost, a může si je tedy vymazat z telefonu. iPad pak sice používá v delších časových úsecích, ale zato s plným vědomím, ne impulzivně.

Promažte aplikace

Je vcelku logické, že když chcete na telefonu trávit méně času, musíte promazat aplikace, které vám ho nejvíc berou. Nenutíme vás mazat třeba Instagram, jen se zamyslete, zda se k některým nemůžete dostat z jiných zařízení. Příklad? Přístup k e-mailu máte zcela jistě na počítači v práci, tak zvažte, zda ho opravdu potřebujete i v telefonu. 

Vytvořte si speciální složku

Pokud si nechcete aplikace mazat, má pro vás Bailey jednoduchý tip: vytvořte si na všechny aplikace požírající čas speciální složku. Pojmenujte ji třeba „zbytečné“, „časožroutské“ nebo „nesmyslné“. Uvidíte, že si možná pod tíhou takového názvu další kontrolu Facebooku rozmyslíte. 

Bez telefonu jako výzva

Kdy naposledy jste stáli ve frontě bez telefonu v ruce? Zkuste ve chvílích, kdy jen někde čekáte, naučenému nutkání vzdorovat a mobil z kapsy nevytáhnout. Bailey uznává, že je to úkol ze všech nejtěžší, ale pomůže vám si uvědomit, kdy po telefonu saháte bez rozmyslu. 

Zapisujte si pocity

Vytahování telefonu je jako reflex, proto se netrestejte za to, že mu přesto podlehnete. Jakmile se vám telefon ocitne v ruce, aniž byste to zamýšleli, zapište si, proč jste ho vytáhli nebo jaké pocity to provázely. Vytvořte si v telefonu speciální poznámku a pište. Pokud zjistíte, že po mobilu saháte třeba proto, že jste znudění, noste s sebou něco na rozptýlení. Existují třeba knížky, vzpomínáte?

Kolik času na telefonu denně trávíte a jak bojujete s kompulzivním kontrolováním telefonu vy? Dejte nám vědět na jakbytlepsi@forbes.cz nebo se o to podělte v naší facebookové skupině