„Přijměte své nedostatky – stanou se vaší výhodou. Přijměte svou zranitelnost – bude vaší silnou stránkou. Přijměte sami sebe takové, jací jste. Váš úspěch není ničím jiným než uvědoměním si, kdo jste. Výsledkem vztahu, který máte sami se sebou. Tam, kde najdete svou sílu, najdete i počátek nového úspěchu.“ Přesně tato slova zvolila Diane von Furstenberg letos v březnu v podcastu nazvaném InCharge with Diane von Furstenberg.

Podcast, který Spotify letos na jaře pustilo do éteru s počátkem koronavirové krize, 12. března 2020, je výsledkem společné práce dvou nejméně pravděpodobných společníků v byznysu: sedmatřicetiletého švédského vizionáře a jednoho z nejmladších světových miliardářů Daniela Eka, zakladatele Spotify, a třiasedmdesátileté americké návrhářky se šlechtickým přídomkem Diane von Furstenberg.

A šlo by možná jen o jeden z dalších silných ženských leadershipových projektů ve stylu aktivit Michelle Obama, kdyby ho Diane von Furstenberg nerozjela ve chvíli, kdy sama prožívá jednu z největších byznysových krizí svého života.

Z 19 obchodů DVF zavřených v rámci protipandemických opatření zřejmě po krizi způsobené koronavirem otevře už jen jeden jediný, flagship store v New Yorku v Meatpacking Districtu. (Připomeňme ovšem, že ne všechny světové obchody značky DVF byly krizí uzavřeny, celkem jich firma provozuje přes 45, 30 jich má v Číně formou franšízy). Byznysmodel její slavné značky se ovšem dynamicky mění – a přesouvá se na web, s čímž ostatně u Diane von Furstenberg začali ještě hluboko před krizí.

Diane von Furstenberg spustila vlastní podcast. | Foto Forbes.com

Každý jiný by se zřejmě hroutil. Ne tak Diane von Furstenberg. „Koronavirus mě přiměl zcela přehodnotit byznysmodel, který už v dnešní době není relevantní. Je to samozřejmě těžké, ale je to taky nový začátek,“ řekla návrhářka v pátek listu Financial Times.

A co víc. Začala o tom v mezidobí i natáčet. „Pokud přijmete své slabosti a problémy jako fakt, dají vám svobodu posunout se dál. Posunout se tam, kam chcete. Podívejte se prostě realitě tváří v tvář. Nadechněte se, vydechněte a udělejte první nepopulární krok k tomu, aby věci, které nefungují, prostě zanikly a už vás dál netrápily. A pak udělejte další nutné kroky,“ říká Diane von Furstenberg v prvním dílu podcastu InCharge with DVF, nazvaném Own it.

„Poslouchejte dobré rady lidí, jichž si vážíte, přidejte k tomu vlastní intuici a instinkt, jemuž věříte – a začněte jednat.“

Podcast se stal na americké scéně velkou událostí. Podle Cheryl Robinson z amerického Forbesu slavná návrhářka „používá svůj silný hlas a své celoživotní zkušenosti a znalosti k tomu, aby motivovala i další podnikatele, kteří nyní prožívají největší krize svých dosavadních životů, a dodává jim odvahu zvednout se a jít dál“.

Ve společném projektu Diane von Furstenberg a Daniela Eka, který vznikl symbolicky na Mezinárodní den žen, zvou do podcastu postupně různé vlivné osobnosti americké podnikatelské, módní a byznysové scény, včetně osobností ze showbyznysu. Kris Jenner, Elaine Welteroth, Karlie Kloss, Priyanka Chopra Jonas, Martine Rothblatt, ty všechny podle Forbesu „vezmou posluchače na cestu hledání jejich vlastní síly“. A to ve chvíli, kdy samy prožívají podobné krize jako sama slavná designérka.

Z popelky princeznou a zase zpět

Její životní příběh patří k nejpopulárnějším americkým podnikatelským pohádkám. Dívka z Bruselu, v 18 letech provdaná do vysokých evropských aristokratických kruhů s 600 let dlouhým rodokmenem, která v polovině 70. let po vlastním turbulentním rozvodu přišla s něčím, co dnes kopíruje doslova celý svět, a pohádkově na tom zbohatla.

Svou eponymní firmu, v níž využila aristokratický přídomek, založila Diane v roce 1972, mimochodem právě v roce, kdy se s princem Egonem z Fürstenbergu, otcem svých dvou dětí, rozešla.

„Chtěla jsem využít svůj talent a měla jsem chuť do práce. Už jsem nebyla Diane, princezna z Fürstenbergu, byla jsem prostě občanka Diane von Furstenberg, rozvedená matka dvou malých dětí, a musela jsem začít něco dělat,“ vysvětlila později ve své knize pamětí start podnikání, který aristokratické kruhy v Evropě velmi překvapil. Vlastní byznys byl samozřejmě považován za výstřednost, která Diane zase rychle přejde.

Jenže nepřešla.

O čtyři roky později, v roce 1976, přišla s revolučním nápadem, který ovlivnil celý módní trh až do dnešních dnů. Zavinovací šaty, které mají tisíce variant a sluší úplně každé ženské postavě, stály u zrodu multimilionového byznysu a její celosvětové popularity.

Dnes patří k nejbohatším i nejvlivnějším ženám světa, které k penězům přišly čistě jako selfmade podnikatelky. Forbes její jmění odhaduje na 300 milionů dolarů.

Během let přišly vedle šatů a kompletní prêt-à-porter i boty, doplňky, kabelky, šperky, které v době své největší slávy prodávala ve 150 vlastních obchodech v 55 zemích světa.

Společníkem v byznysu i v životě se jí stal její druhý manžel, americký miliardář, podnikatel, finančník a mediální mogul Barry Diller, spoluzakladatel Fox Broadcasting Company. Byl to mimochodem Diller, kdo například pomohl Mattu Groeningovi rozjet seriál Simpsonovi. Forbes dnes Dillerovo jmění odhaduje na 4,2 miliardy dolarů a na aktuálním žebříčku figuruje jako 680. nejbohatší člověk světa.

Diane von Furstenberg, Whitney Wolfe a Cindi Leive v New Yorku | Foto Forbes.com

Diller a Diane von Furstenberg se postupně stali jedním z nejvlivnějších amerických „power couples“: ona v módě, on ve financích a byznysu, společně ve filantropii, charitativní činnosti, ale i v leadershipu. Celá série motivačních turné zaměřených na ženy, které se ocitly v krizi a chtějí rozjet něco svého, se stala mimořádně zajímavou odnoží příjmů Diane von Furstenberg. Stejně jako psaní knih.

Autobiografie The Woman I Wanted to Be (Žena, jíž jsem chtěla být) se v roce 2014 stala globálním bestsellerem, stejně jako dvě její předchozí knihy. Jako dlouholetá šéfka instituce Council of Fashion Designers of America zároveň přímo ovlivňovala i nejmladší generaci amerických módních návrhářů. Z nejvyšší pozice třiasedmdesátiletá návrhářka a podnikatelka odstoupila po 13 letech teprve loni, od té doby funguje jako poradkyně.

Dnes ovšem Diane von Furstenberg, zvyklá v životě na mnohé vzestupy i bolestné pády, prožívá další velkou krizi. Způsobil ji koronavirus. A Diane von Furstenberg se o tom rozhodla otevřeně mluvit.

Že se ve slavném módním domě DVF něco děje, vyšlo nejhmatatelněji najevo, když bylo oznámeno, že její velký obchod v londýnské čtvrti Mayfair zavírá nadobro. Šlo přitom o její flagship store pro celý evropský trh. A další obchody následovaly.

Andrew Stokoe, finanční ředitel společnosti DVF, následně oficiálně oznámil: „Coby důsledek globální pandemie koronaviru značka DVF přenastavuje svůj světový obchodní model. S tím, bohužel, souvisí i rozhodnutí uzavřít některé naše obchody, včetně obchodního domu v Mayfair v Londýně. Nadále pokračujeme v masivních investicích do našich online platforem a globálním rozvoji naší e-commerce na DVF.com a věříme, že našim věrným zákazníkům poskytneme všestranný servis, na nějž jsou celosvětově zvyklí,“ uvedl v tiskovém prohlášení.

Svět se mění, Diane von Furstenberg ale zůstává. A krizi podle všeho využije coby další výzvu.