Kdeže krize. Koncern Volkswagen frčí ostošest. Jeho hlavní motory se jmenují Škoda Auto a Porsche. Největší výrobce aut na světě ukazuje, že obavy ze zpomalení automobilového průmyslu jsou – alespoň v jeho případě – zatím zbytečné.

Koncernová auta, která u leckterých fajnšmekrů vyvolávají spíš pobavené úsměvy, lidé pořád chtějí. A nezůstávají jen u chtění. Kupují je ve velkém. Jen za prvních devět měsíců roku se podařilo zvednout provozní zisk o víc než 11 procent na 14,8 miliardy eur. Obrat skupiny se zvedl téměř o sedm procent na 186,6 miliardy eur.

Říká se tomu SUV efekt. Klíčem k nečekanému růstu hospodářských výsledků v době, kdy ostatní automobilky v lepším případě stagnují, je totiž pořád velká poptávka po SUV modelech. Ty jsou dražší než malá osobní auta a jejich prodeje tak přinášejí automobilce víc peněz.

Nejzdatnější dcerou koncernu je česká Škoda Auto, jejíž obrat od ledna do konce září stoupl téměř o 18 procent na 14,8 miliardy eur. Stoupá i Porsche, které patří k nejvýnosnějším automobilkám světa. Jeho obrat se zvedl z loňských 17,5 na letošních 18,7 miliardy eur. Naopak nejslabší výsledky hlásí z Audi. Aut téhle prémiové značky se prodalo meziročně o 200 tisíc míň a jeho náskok díky technice nejspíš pomalu přestává fungovat. Automobilku proto čeká rozsáhlá restrukturalizace.

Díky slušným příjmům vytvořeným velkou měrou pomocí prodejů silných SUV vozů si může Volkswagen dovolit velké investice do nových „zelených“ projektů. Během dalších tří let chce dát okolo 30 miliard eur do elektroaut, dalších 14 miliard pak půjde do rozvoje digitalizace, autonomních vozů a nových služeb.

I přes slušný růst výsledků zůstávají ve Wolfsburgu typicky německy opatrní a očekávají, že celková čísla za letošní rok nebudou lepší (ale nejspíš ani horší) než loni. „Automobilové trhy v mnoha světových regionech zpomalí rychleji, než se zatím čekalo,“ uvedli zástupci VW s tím, že letošní prodeje by se tak mohly vyšplhat téměř k 11 milionům prodaných aut.