Na celém světě jich leží tuny. Zapomenuté ve skladech, vršící se na skládkách… Role nevyužitých textilií (neboli dead stock) většinou končí rozdrcené na kousky ve spalovnách. Mladá česká návrhářka Lenka Vacková teď přišla na to, jak jim dát nový život.

Ve čtvrtek 21. března otevře v Čechově ulici v Praze na Letné obchod, jaký dosud v Evropě nemá obdoby. Ponese jméno Textile Mountain a jeho podobu navrhlo vyhlášené studio deForm. Vacková v něm bude  prodávat látky, které byly z různých důvodů určeny k likvidaci.

Kromě prodeje udržitelného textilu bude studio zároveň sloužit i jako opravna oblečení a místo pro různé workshopy s tématem udržitelnosti.

Máme hedvábí nebo prvotřídní vlnu, ze které šije třeba Armani.

„Když jsem viděla, jak velký dopad má textilní průmysl na životní prostředí, nemohlo mi to být jedno. A říkala jsem si, že když se tomu oboru věnuju, je nejvyšší čas něco změnit,“ přibližuje Vacková, držitelka titulu Módní designér roku 2017 v cenách Czech Grand Design. I ten mimochodem získala za udržitelnou kolekci, na které spolupracovala s firmou zabývající se recyklací textilních odpadů.

Zdrojů pro svůj projekt bude mít několik. Nevyužité skladové zásoby z továren, firem či obchodů, případně kazové textilie, které kvůli drobným vadám nemohou jít k největším odběratelům, ale běžnému uživateli poslouží dobře.

Využívat však chce i autorské textilie, neboť i tam je prostor pro nevyužitý materiál. „Znám to z vlastní zkušenosti – připravujete kolekci, máte nápad, nakoupíte látky, ale nakonec to třeba nevznikne a vám se doma nebo v ateliéru látky hromadí,“ popisuje Vacková.

Autorské látky do Textile Mountain dodají známí čeští i zahraniční návrháři. Zákazníci si tak mohou ušít oblečení třeba z designových textilií Liběny Rochové, ODIVI či od dánského návrháře Henrika Vibskova.

A ozývají se další. „Zprávy s nabídkami pořád přibývají, z čehož mám radost,“ říká Vacková. Některé látky odkupuje, jiné ale dostala darem s tím, že časem začne s jejich nákupem pravidelně.

Už nyní se také může pochlubit atraktivní sbírkou materiálů. „Mám hedvábí nebo prvotřídní střižní vlny, ze kterých šije třeba Armani nebo Calvin Klein,“ říká a slibuje, že je bude nabízet za dostupné ceny. „Jinak se k nim přitom nedá moc dostat. Mám z toho velkou radost.“ Disponuje i sbírkou materiálů pro hobby nebo zahrádkářské účely, třeba batohovinou, lehátkovinou či plátnem.

Kromě kamenného obchodu plánuje Vacková spustit také e-shop, aby si v Textile Mountain mohli vybrat i mimopražští zákazníci. Věří, že svou nabídkou zaujme jak drobné podnikatele, tak méně náročné klienty, kteří si něco ušijí jen jednou začas. A zároveň doufá, že až opadne zařizování spojené se spuštěním projektu, vrátí se k návrhářské práci také ona sama.

„Hodně lidí se mě ptá, jestli nevím o nějaké firmě, kde by mohli sehnat reklamní textil z dobrých zdrojů. Tak si říkám, že to je velká díra na trhu a ráda bych šla i tímto směrem,“ líčí.

Její plány jsou smělé, a tak zároveň spustila kampaň na Hithitu, kde si dala za cíl vybrat 260 tisíc korun, které by rozjezd projektu usnadnily. A vypadá to nadějně: 30 dnů před koncem už je za polovinou vytyčeného cíle, přispěvatelé jí slíbili více než 150 tisíc.

Zdá se, že plnohodnotnému provozu odpovědné galanterie nic nebrání.

„Chtěla jsem nabídnout alternativu běžným textilním galanteriím,“ prohlašuje Vacková. „Dospěla jsem k tomu tím, jak funguju jako člověk v běžném životě. A dává mi smysl to dělat jinak.“