Nedávný prodej českého vývojářského studia Warhorse rakouské firmě Koch Media (dceřiné společnosti nadnárodní korporace THQ Nordic) byl jednou z největších událostí začátku roku na tuzemském trhu. Za studio, které před rokem vydalo herní senzaci Kingdom Come: Deliverance, dostali jeho dosavadní majitelé – finančník Zdeněk Bakala a vývojáři Daniel Vávra a Martin Klíma – přes miliardu korun.

Zeptali jsme se přímo dvou otců zakladatelů a také současného CEO studia Warhorse, co mimořádný úspěch jejich poslední hry i samotná transakce znamenají pro ně.

Kingdom Come: Deliverance

Dan Vávra, spoluzakladatel

Vydání Forbesu King

Udělat středověké RPG jsem chtěl už od dětství. Moje první „publikovaná“ věc na osmibitovém Didaktiku Gama v 90. letech se jmenovala Dungeon Demo, a jak název napovídá, bylo to středověké fantasy. Následovalo několik dalších, nevydaných rozpracovaných RPG a i můj první návrh na hru pro Illusion Softworks, ještě před Mafií, byl něco podobného. Dalo by se tedy říci, že jsem to vždycky chtěl a tím, že jsme to udělali, jsem si splnil sen. Mnoho lidí nám píše, že jsme tou hrou splnili sen i jim, protože taková hra tady prostě předtím nikdy nebyla. Nikdo nevěřil, že by to někoho mohlo zajímat. Možná jsme prošlapali cestičku podobným titulům do budoucnosti tím, že jsme dokázali, že to jde a může to být komerčně úspěšné. Což mě těší skoro nejvíc. Samozřejmě že když člověk na něčem dělá takhle dlouho a je to takové peklo, ze snu se stane tak trochu noční můra. Na druhou stranu je fajn, že nám to nakonec přineslo i slušný zisk, takže se člověk alespoň trochu zbaví finančních nejistot a může se víc soustředit na to, co chce dělat.

Martin Klíma, Daniel Vávra, Martin Frývaldský

Martin Klíma, spoluzakladatel

S Warhorse Studios jsem strávil bezmála osm let a určitě to bylo jedno z nejzajímavějších období mého života. Sledoval jsem, jak se malý tým 12 lidí desetinásobně zvětšil a jak se idea stala tělem. Od začátku jsem myšlence naší hry věřil, ale její úspěch u hráčů – kolik lidí pochopilo a ocenilo, o co nám šlo –, to mě překvapilo. Po roce a dvou milionech prodaných kusů přišel čas se zamyslet, jak udělat hru, která bude ještě lepší. Spojení se silnou evropskou herní firmou byla logická volba; do budoucnosti hledím s důvěrou.

Martin Frývaldský, CEO

Prodej Warhorse Studios do rukou společnosti Koch Media je pro mě vlastně jen špičkou ledovce. Ta hlavní satisfakce přišla před rokem, kdy jsme hru vypustili do světa a během pár dní jsme obsadili světové prodejní žebříčky her. To bylo to opravdové oddechnutí si, že „sázka“ vyšla. Je totiž fér si přiznat, že kromě toho, že se nám podařilo zajistit financování a postavit fantastický tým, který byl schopen posunovat dopředu už tak hodně ambiciózní projekt, bylo nemalou částí úspěchu štěstí. Ale jak se říká, štěstí přeje připraveným. Ačkoli letos mi bude padesát, mám pocit, že při tomto projektu jsem spíše omládl.