Tahle svíčka je sice poctivým českým designem, nápad na ni se ale zrodil daleko za oceánem. V Kanadě uprostřed lesů – tam, v domě své kamarádky, Jana Kettnerová před třemi lety poprvé uviděla svíčku s dřevěným knotem, který praskal jako dřevo v krbu.

Bylo to příjemné na pohled i na poslech a Češka, vyčerpaná prací u jihlavské záchranky, dostala nápad. „Něco takového uklidňujícího chci mít i doma,“ běželo jí hlavou.

Čtěte také: Tři kamarádky přinášejí do Česka kousek Bali. V kokosové misce

A tak si kousek Kanady – dřeva, přírody a pohody – přivezla v myšlenkách domů. Rozhodla se, že svíčky s dřevěným knotem začne vyrábět i v Česku. Nejdřív pro sebe, pak pro blízký okruh lidí  a postupně pro širší veřejnost. Dnes je z toho značka Kett’s Candles, která má za měsíc až stovky objednávek.

Pokud jste měli v hlavě obrázek obyčejné svíčky z drogerie, tak na něj hodně rychle zapomeňte. Svíčky Kettnerové jsou luxusní designový kousek, který stojí od jednoho do dvou tisíc korun.

Masivní skleněné dózy vznikají pod rukama přibyslavských sklářských mistrů a po vyhoření je zákazníci obvykle nevyhazují, ale nechávají si je doma jako doplňky, vázy či stojan.

Dřevěné knoty si Kettnerová nechává dovážet z Ameriky, v Evropě ty autentické k dostání nejsou. Parfémované oleje putují z Anglie. Samotný vosk je sójový, z ekologických zdrojů.

Dohromady to vše míchá Kettnerová doma po práci. „Je to pro mě relax a opak mého stresujícího povolání,“ vysvětluje.

Čtěte také: Zlatý restart. Učitelskou katedru vyměnila za šperkařskou dílnu

Začátky pro ni ale bez zkušeností v oboru nebyly snadné. „Vyzkoušeli jsme neskutečně tvarů a možností forem, aby svíčka měla originální tvar, celá hořela, vosk se vstřebal a sklo nepraskalo.“ 

Vosk a parfémy musela zase dlouho míchat a zkoušet, než dospěla k finální receptuře. „Šlo o správnou koncentraci, barvení, nalévání…,“ vyjmenovává těžkosti, které zákazníka ani nenapadnou.

Pokusy se však vyplatily. Teď ve vánoční sezoně prodává stovky kusů svíček a vonných vosků a každý rok se jí daří počet objednávek zdvojnásobovat. Nový e-shop v loňském roce začal s obratem 200 tisíc korun, ale veškerý zisk reinvestovala zpět do firmy.

Významnou skupinou zákazníků jsou firmy, které hledají vhodnou pozornost pro klienty. „Doba lahve vína a čokolády je pryč,“ krčí nad tím rameny Kettnerová. „Teď je prostě zájem o neotřelé dárky.“

Má i běžné zákazníky, ti si ale nákup luxusní svíčky víc rozmýšlejí. „Vzhledem k ceně je to pro ně dárek k nějaké významné příležitosti,“ hodnotí podnikatelka. Ne náhodou označuje své produkty za vonné šperky.

Náhodný objev v Kanadě jí změnil život. U záchranné služby sice zůstala, ale pracuje na částečný  úvazek a soustřeďuje se především na management, zbytek času investuje do podnikatelské činnosti.

Jinak to ani nejde, svíčky už dávno nejsou jen zálibou. „Byl to koníček, který se urval ze řetězu a stal se z něj divoký kůň,“ usmívá se osmatřicetiletá Kettnerová.

S organizací práce není problém, vždyť kanceláří a dílnou je pro Kettnerovy jejich jihlavský byt.

S projektem jí pomáhají i další členové rodiny: manžel s byznysplánem či marketingem, třináctiletá dcera se zase zapojuje do praktických činností. 

Však také sama vedoucí Kett’s Candles říká: „Není to pro mě jen byznys, je to životní styl celé rodiny.“ Styl, který do adrenalinového tempa záchranářky přinesl uklidňující vůni kvetoucích zahrad, polí s bylinkami či Vánoc.