skip to main content
Hry

Ze světa financí mezi draky. Tvůrci vybrali 11 milionů na nejúspěšnější českou deskovku na Kickstarteru

3 minuty čtení

Středověká země Euthia je sužována draky. Vy se snažíte hrozbu visící nad světem zažehnat. Pokud v souboji s monstry podlehnete, kněží vás znovu oživí, ovšem po každém zmrtvýchvstání to pro vás bude těžší a těžší. Tak zní zjednodušený příběh hry Euthia: Torment of Resurrection od českého vývojářského týmu Diea Games.

A příběh samotných tvůrců? Na crowdfundingové platformě Kickstarter vybrali přes 458 tisíc dolarů, podle aktuálního přepočtu téměř 11 milionů korun. Projekt se tak zařadil mezi nejúspěšnější crowdfundingové kampaně českého herního průmyslu – úspěšnější bylo pouze studio Warhorse, které na počítačovou hru Kingdom Come: Deliverance předloni vybralo 36 milionů.

„Na Kickstarteru se shromáždila silná fanouškovská komunita deskových her a dnes představuje pro solitérní tvůrce i menší studia jeden z hlavních kanálů financování jejich produktů,“ tvrdí herní novinář Patrik Hajda, který se na deskovky dlouhodobě specializuje. Ostatně před třemi lety byla deskovka Tainted Grale vůbec nejvýdělečnějším projektem zavedené crowdfundingové platformy.

Naprostým hitem se letos stala kampaň ke hře Frosthaven. Po necelém dni se jí podařilo vybrat 120 milionů korun od 33 tisíc hráčů a finálně skončila na příspěvku v dosahu čtvrt miliardy.

Za Euthií stojí designér Tadeáš Spousta, který paradoxně ještě před pár lety deskové hry víceméně nehrál. V dětství však ujížděl na videohrách. Když po 11 letech ve finančním poradenství vyhořel a hledal tvůrčí činnost, která by ho naplňovala, první úvahy směřovaly právě do virtuálního herního prostoru. Na nákladný vývoj mu však chyběl kapitál i lidské zdroje, a proto se zaměřil na hry deskové.

Herní plán Euthie v plné kráse

Cesta k úspěchu zabrala pět let a spolykala zhruba 3,5 milionu korun, které Spousta do projektu investoval z vlastních úspor i z bankovních půjček. První dva roky na projektu pracoval pouze v tandemu s partnerkou Markétou Bláhovou.

„S první edicí hry jsme nejprve obešli zavedená vydavatelství, nabídla nám ale jen něco kolem pěti až deseti procent ze zisku, a to nám přišlo málo,“ vzpomíná Spousta na zdlouhavý zrod jeho fantasy světa.

V rámci kampaně na českém HitHitu získal Spousta prvních 250 objednávek na pilotní edici Legend země Euthie, dalších 300 her prodal v následujících měsících. Finanční bilance začínajícího vývojářského tandemu ovšem skončila na nule. „Kvůli úspoře nákladů jsme si vybrali dodavatele, kteří nebyli schopni vyrobit produkt v požadované kvalitě. Museli jsme některé komponenty předělávat, a tak jsme přišli o plánovaný zisk 150 tisíc korun,“ přiznává Spousta.

Reklama

Z fuckupu se poučili a místo zisku ke zkušenosti přičetli pozitivní ohlasy a recenze na českých herních portálech. Právě ty Spoustu utvrdily v rozhodnutí přibrat do týmu další profesionály a rozjet Euthii v ambicióznějším pojetí.

„Znamenalo to vyladit herní mechaniku, ale hlavně hru od základu předělat graficky. K češtině jsme přidali anglickou, německou a francouzskou jazykovou mutaci, aby byl produkt konkurenceschopný i za hranicemi. A taky investovali do výroby předprodukčních vzorků a do mezinárodního marketingu,“ popisuje Spousta vývoj současné, druhé edice hry.

Letos nabídli Spousta a jeho tým herní komunitě na Kickstarteru deskovku ve čtyřech verzích. Ta nejlevnější vyšla asi na 1900 korun, nejdražší s rozšířenou sadou plastových hracích figurek a dalšími doplňky stála přes čtyři tisíce. Za ty už zájemce obdrží fortelnou dvanáctikilovou krabici.

„Velkou skupinu přispěvatelů na Kickstarteru zajímají sběratelské edice hracích figurek. Ty často rozhodují o úspěchu kampaní,“ zmiňuje Patrik Hajda. Jeho slova nepřímo potvrzuje i Spousta: čísla předobjednávek nejdražší verze hry je příjemně překvapila.

Spousta zároveň ujišťuje, že i nejlevnější varianta nabízí kompletní hru s plným zážitkem – její výrobní náklady se pohybují kolem 1200 korun, a to bez autorských honorářů tvůrců. „Vydat hru v češtině, výhradně pro české publikum ekonomicky nedává smysl,“ konstatuje designér.

Zároveň to však byla početná tuzemská fanouškovská základna, která hru postrčila ke kickstarterovému úspěchu. „Právě čeští fanoušci strhli prvními stovkami objednávek ke hře pozornost,“ zmiňuje Hajda. Podobnou zkušenost má i další české herní studio Boardcubator, které na deskovky Space Race a Project L vybralo na Kickstarteru částky kolem pěti milionů korun.

Vydat hru výhradně pro české publikum ekonomicky nedává smysl.

Pečlivě připravená kampaň se tvůrcům Euthie vyplatila a Tadeáše Spoustu ujistila, že rozhodnutí vydávat hru na vlastní pěst bylo správné. Proto také založil studio Diea Games, kde už připravují nový titul.

„Předpokládám, že Kickstarter budeme ještě pár let využívat k financování dalších her, ale postupně bychom si rádi vytvořili dostatečné kapitálové zázemí pro nezávislý vývoj,“ plánuje nadějný herní designér.

Reklama
Reklama
Reklama