skip to main content

Jaký byl Karl Lagerfeld, muž, který stvořil módní průmysl

5 minut čtení

Nikdo nebyl jako on. Jeho image byla nepřehlédnutelná: s bílými vlasy sepnutými v zátylku, v černých brýlích, padnoucím černém obleku s bílým stojáčkem, v rukavicích a někdy i s vějířem Karla Lagerfelda bezpečně identifikovali i ti, které jinak móda ani svět haute couture nijak zvlášť nezajímají.

Jeden z nejvlivnějších mužů světové módní scény, a rozhodně ten nejpracovitější, zemřel v úterý nad ránem v Paříži. Bylo mu 85 let. Zemřel ve městě, které se tomuto německému rodákovi stalo před půlstoletím novým domovem.

Karl Lagerfeld na začátku své kariéry

Narodil se v roce 1933 v Hamburku. Když mu bylo dvacet, přesídlil do Paříže. Chtěl kreslit, tvořit, navrhovat, měl ohromný přetlak talentu. O dva roky později, v roce 1955, už vyhrál v soutěži o nejlepší návrh kabátu stáž u Pierra Balmaina. To mu otevřelo cestu k haute couture. Brzy si otevřel první obchod, v 60. letech začal spolupracovat s módním domem Fendi, od roku 1982 byl také kreativním ředitelem Chanelu. Pro obě tyto módní značky navrhoval až do posledních dnů svého života. Prakticky vše, co udělal, se záhy stalo kultovní záležitostí.

První ready-to-wear přehlídka Karla Lagerfelda pro módní dům Chanel v roce 1984

A protože měl Karl Lagerfeld nerad dlouhou chvíli, založil si před lety i vlastní brand, jehož vizuály charakterizuje typická silueta jeho profilu. Do poslední chvíle pracoval na 150 procent. Na co sáhl, to se mu v módním byznysu dařilo. Nechápal, když někdo z jeho kolegů kritizoval rychlost, které módní branže podlehla na přelomu milénia. On chtěl být naopak ještě rychlejší. Pokud někdo stvořil módní průmysl, jak ho dneska známe, byl to Karl Lagerfeld, který vymýšlel fantaskní scény, na nichž se okolo mola točily pouťové kolotoče, na kterých byly modelky v luxusních kreacích posazené na obrovitých koních. V jeho režii vznikaly na přehlídkách svérázné paláce, iluze sněhu nebo tropického ráje.

Nelze zapomenout ani na jednu z jeho královských disciplín, Haute Fourrure, luxusní kožešiny, které vytvářel pro Fendi. Jsou to nejdražší kožešiny na světě a v módním domě Fendi s nimi Lagerfeld uměl zázraky. Ať jde o kombinaci barev, střihů, či materiálů, tohle je a vždy byla světová špička. A tomu odpovídala i jejich cena, například některé modely z kolekce z roku 2015 stály i milion eur.

Kožešina značky Fendi z kolekce pre-fall 2017

Ale u Lagerfelda zdaleka nešlo jenom o chanelovské buklé a kožešiny od Fendiho, předváděné na dechberoucích přehlídkách v Paříži. Byl autorem impozantních koncertních modelů pro Madonnu i Kylie Minogue, vytvářel i divadelní kostýmy pro milánskou La Scalu nebo vídeňský Burgtheater. Byl však i uznávaným fotografem, vydal několik vlastních publikací, fotil pro řadu módních časopisů včetně Vogue a byl také fotografem řady kampaní pro značky, pro které navrhoval.

Byl navíc nesmírně moderní. Po sedmdesátce se stal například nadšeným příznivcem nových technologií a jako první návrhář haute couture pustil na své přehlídce hudební doprovod z vlastního iPodu a svůj e-shop Karl.co technicky navrhoval sám.

Přehlídka Chanelu

A jestliže jeho práce pro Chanel a Fendi byly synonymem nejvyššího luxusu, přístup k vlastní značce měl Karl Lagerfeld jiný. „Zatímco pro Chanel i Fendi navrhuje tak, aby jeho kreace odpovídaly filozofii a tradicím těchto dvou významných módních domů, u své vlastní značky je jen sám za sebe. I proto je značka Karl Lagerfeld rockovější, víc punk a víc zaměřená na mladé lidi. Karl se nebojí dělat si ze sebe trochu legraci, má skvělý smysl pro humor i ironii,“ řekl mi Pier Paolo Righi, CEO značky Karl Lagerfeld, když před dvěma lety Lagerfeld ve spolupráci se společností Vermont Holding podnikatele Amadea Naumanna otevřel v Praze hned dva své obchody najednou.

Právě Pier Paolo Righi mi tehdy potvrdil to, v čem byl (a vždy bude) Lagerfeld oproti jiným kreativním ředitelům jedinečný. „S Karlem si výborně rozumíme, máme podobné názory na podnikání a módní branži. Nejsem sentimentální, móda je pro mě byznys, a Karl to cítí stejně. To ovšem není v této branži samozřejmost,“ upozorňuje Righi. „Karl Lagerfeld není jako někteří jiní designéři haute couture. Karl ctí nejen kreativitu, ale i byznys a tahle práce ho baví. A má tah na branku, což zase baví mě,“ vysvětluje Righi, který do křesla šéfa Lagerfeldovy eponymní značky před lety přišel z neméně prestižní pozice – řadu let řídil coby CEO multimiliardový sportovní gigant Nike.

Pier Paolo Righi

Zde je část rozhovoru, který dobře ilustruje to, jaký Karl Lagerfeld vlastně byl.

Jak se přechází z Nike k Lagerfeldovi? 

I pro mě to bylo trochu nečekané. Netušil jsem, zda uspěju, můj background byl výrazně sportovní, výrazně týmový a také výrazně komerční, neměl jsem zpočátku pocit, že mohu tak umělecky zaměřenému člověku, jako je Karl Lagerfeld, příliš prospět. Měl jsem trochu obavu, že bude trapas a že se oba budeme cítit nepříjemně. Ale nestalo se to. 

Jak tomu rozumět, že bude trapas? 

Víte, v módní branži tvoří velkou část reputace image. A image Karla Lagerfelda je nepřehlédnutelná. Bílý ohůnek, černý smoking, sluneční brýle. Kolik návrhářů pozná většina lidí na světě jen podle tváře? Měl jsem za to, že Karl je tím, koho člověk vídá v závěrečném defilé Chanelu v Paříži. Velký individualista. Já jsem řídil multimiliardový byznys, ale mým denním chlebem byly tenisky a sportovní zboží. Zdálo se mi to od sebe světelné roky vzdálené. 

Evidentně nebylo. 

Vlastně dodnes nevím, čím přesně jsme si tak sedli. Byli jsme si od první chvíle sympatičtí. Jemu se zřejmě líbilo, že mám tah na branku, že jsem týmový hráč a nejsem sentimentální, mě mile překvapil tím, jak stojí nohama pevně na zemi a jak ctí byznys, zajímají ho čísla, náklady, excelové tabulky, výsledky. To ve světě haute couture opravdu není běžné. Navíc je sice sebevědomý a velká osobnost jako všichni designéři ze světové špičky, ale nechá si poradit a dá se s ním úplně běžně bavit. 

Jak se spolu bavíte? 

Německy. Spoustu lidí tím přivádíme k šílenství. V Paříži není němčina zrovna nejběžnější jazyk pro obyčejnou provozní komunikaci. 

Myslela jsem spíš, jak často. Ale teď jste mě překvapil. Mluví italští manažeři běžně německy? 

Já jsem ale jen poloviční Ital. Narodil jsem se v Německu a tady jsem také vyrostl, němčina je tedy můj mateřský jazyk. V mém současném angažmá se to ukázalo jako velká výhoda. Možná i díky tomu máme s Karlem tak blízký a přátelský vztah. Mluvíme spolu takřka denně. A já si toho strašně vážím. Karl Lagerfeld je ikona. Nikdo není jako on.