Mnoho privátně vlastněných firem, jejichž tržby přesahují 35 miliard dolarů (více než 700 miliard korun), na světě nenajdete. Jednou z nich je americký výrobce cukrovinek Mars, který dosud zůstává v rukou potomků zakladatelů a nehodlá na tom nic měnit.
S čím však hodlá pohnout, jsou zmiňované tržby, které by společnost vyrábějící produkty jako Mars, Snickers či M&M v následujících letech ráda zdvojnásobila.
Na to, že region, jenž se v korporátním žargonu označuje jako CE (tedy střední Evropa), dosáhne na své mety, dohlíží z pražské kanceláře Brian Ayling. „Může se zdát, že jsme dobyli svět, ale stále existuje příliš mnoho míst, kam jsme zatím signifikantně nepronikli a kde na Snickers na každém rohu rozhodně nenarazíte,“ usmívá se padesátiletý manažer, který v Marsu pracuje již 19 let a roli šéfa pro region střední a východní Evropy zastává rok.
V rámci dosažení firemních met se Mars globálně spoléhá na organický růst podpořený akvizicemi. S těmi má 108 let stará firma ostatně zkušenosti – v roce 2008 ukončila akvizici Wrigley a poté, co v roce 2016 vyplatila akcionáře Warrena Buffetta, ikonickou firmu známou díky žvýkačkám plně ovládla a značně rozšířila své portfolio.
O rok později učinila méně nákladnou, ale o to zajímavější investici do společnosti KIND, která v Americe vyrábí „zdravé“ tyčinky, jejichž primárními surovinami jsou oříšky a med. Tato investice symbolizuje první oťukávání „zdravější budoucnosti“ lemované přírodními ingrediencemi. „Budeme se vyvíjet tak, jak se budou vyvíjet naši zákazníci. Nadále se budeme snažit o snižování kalorií na porci cukrovinek a budeme propagovat princip sdílení sladkostí,“ zamýšlí se diplomaticky Ayling.
Potravinářský moloch je známý tím, že s okolním světem sdílí naprosté minimum informací. Ayling však v odpovědi otázku, co z portfolia zažívá největší růst, hbitě zmiňuje kategorii krmiv pro domácí mazlíčky – společnost totiž mimo jiné vlastní značky Pedigree a Whiskas.
„Nemůžu být konkrétní, ale mohu zmínit, že se náramně daří segmentu zvířecích krmiv. Konkrétně na českém trhu jsme lídrem této kategorie a rozhodně si do budoucna věříme. Aktuálně je pouze polovina domácích mazlíčků v ČR krmena profesionálním krmivem, což vytváří skvělou příležitost pro další růst. Spousta lidí má stále pocit, že to, co je zdravé pro ně, je zdravé pro zvířata, a tak své mazlíčky krmí zbytky od stolů. Když se nám podaří toto paradigma nabourat, můžeme zde s krmivem udělat ještě hodně muziky,“ vypočítává Ayling.
Obklopený produkty Mars doslova ze všech stran se rozhlédne po zasedačce a chvíli očima pozoruje dění v širokém open spacu. „Tohle mi dělá větší starost,“ prohodí a ukáže směrem k pracovním stolům. Mars, podobně jako všechny firmy na trhu, potřebuje další mozky a Ayling dělá všechno pro to, aby pro ně byl potravinový gigant atraktivním zaměstnavatelem.
„Začíná to meritokracií. Je jedno, kdo jste a odkud jste, o všem rozhodují vaše schopnosti,“ přemítá a jedním dechem dodává, jak v Marsu pracují s faktem, že ženy to v práci měly historicky složitější. „Muži měli vždy možnost uspět, u žen to značnou dobu neplatilo. U nás proto není problém pracovní dobu rozložit tak, aby se maminky mohly starat o děti. Obecně nám jde o to, aby ženy nebyly vystaveny volbě buď kariéra, nebo rodinný život.“
Dle Aylingových slov to nicméně v Marsu bylo normální odjakživa, prý proto, že je to přes svou velikost stále v jádru rodinná firma. „Aspekt rodiny je pro nás zásadní. Tento přístup má přes všechna sociální i PR pozitiva velké plus hlavně v byznysové rovině – chceme z našich lidí dostat to nejlepší, což se povede jen tehdy, pokud k tomu mají prostor,“ zdůrazňuje manažer, který za svou kariéru pracoval na Středním východě nebo v Africe.
Když se obratem vrátíme k tomu, zda pro mladé lidi nehledě na pohlaví není korporace zkrátka vidinou nekončící nudy a procesů, kde jsou jedinou motivací dobré peníze, Ayling se upřímně rozesměje. „Tento pohled je přežitý, podle mě to může být stejně zábavné jako pracovat pro mladý dynamický startup. Když u nás začnete v Praze, nikde není napsáno, že za rok nemůžete pracovat v Dubaji, Londýně nebo třeba v Kapském Městě. Navíc každý, kdo k nám nastoupí, musí vidět, že je zde pro něj možnost růstu. Kdybychom tohle ztratili, jsme na začátku konce.“
3. 1. 20205 min
Zdravko Krstanov
šéfredaktor Forbes.cz
Zajímá ho, jak přemýšlejí ti, kteří se dostanou od nuly k jedničce. Sleduje startupovou scénu, akciové trhy a nejbohatší Čechy. Je autorem podcastu Funny Money a rozhovorů se špičkami českého byznysu, jako jsou třeba Daniel Křetínský, Marek Dospiva či Michal Strnad. Online verzi českého Forbes vede od roku 2022.