skip to main content
Byznys

Zmařené festivalové léto? Čeští promotéři ještě pořád věří v zázrak

3 minuty čtení

Canceled. K oznámení, které se rovná ráně na solar pro fanoušky i promotéry, se uchyluje stále více letních hudebních festivalů. Glastonbury, Coachella, Roskilde. Akce, které za sebou mají historie dlouhé desítky let, kapitulovaly před virovou infekcí a nařízeními lokálních vlád. Například ta dánská zakázala všechny akce s kapacitou nad tisíc účastníků až do konce prázdnin.

Z českých festivalů se k razantnímu kroku odhodlali pouze pořadatelé Metronome Prague, kteří už oznámili přesun termínu na září. Další promotéři odsouvají datum soudného dne, kdy budou muset vynést konečný verdikt, na 1. května. A zatím zvažují nejrůznější scénáře pro letošní festivalové léto.

Jedním z výstupů společných úvah je projekt United Live Radio, který odstartoval na velikonoční Velký pátek. Dočasný přesun koncertní energie do online prostoru je sice fajn, ovšem všechny zajímá jediné: setkáme se letos v létě naživo?

„Můj optimismus klesá k nule. Že bychom se konali v řádném termínu, nevidím jako reálné,“ připouští sklesle výkonný ředitel festivalu Rock for People Michal Thomes. Trápí ho to o to více, že letošní, pětadvacátý ročník se ještě začátkem roku jevil jako průlomový. Díky line-upu v čele s kalifornskými Green Day mohl festival už v lednu ohlásit, že má vyprodáno. Jenže léto se v zdá najednou příliš blízko s ohledem na počet otazníků, které se nad veřejným životem v Česku stále vznášejí.

Aktuální vydání magazínu

Čeští epidemiologové jsou zatím vyhýbaví v předpovědích, co bude za dva až tři měsíce. „Ministr kultury Lubomír Zaorálek nám přislíbil, že do konce týdne by měl vzniknout pandemický plán, který upřesní, jakým způsobem a v jakých časových horizontech se budou uvolňovat současné restrikce,“ říká šéf festivalové asociace Festas Marek Vohralík.

Hraje se o hodně. Obrat největších festivalů sdružených v asociaci Festas dosahuje 900 milionů korun, ztráty v případě zrušené festivalové sezony Vohralík odhaduje na 250 milionů. Náklady na přípravu festivalu jsou rozprostřeny do celého roku, ekonomický přínos je závislý na několika dnech.

Všichni pořadatelé, které Forbes oslovil, vyplatili zálohy umělcům, které se počítají na miliony. „V posledních letech byli agenti hodně drsní a nekompromisní, pokud šlo o vracení záloh například kvůli nepřízni počasí. Teď ale všichni cítíme, že jsme namočení ve stejné louži,“ doufá Thomes ve vstřícnost všech: účinkujících, fanoušků, kteří si už koupili vstupenky, i státu.

Parametry případných refundací vstupného jsou dalším horkým tématem, které hudební promotéři řeší. Někteří z nich nahlas říkají, že na vracení vstupného nemají prostředky. A ukazují na příklady v zahraničí.

V Německu a v Nizozemsku se vstupné nevrací a zakoupené vstupenky se automaticky překlápějí na vouchery, které zůstávají v platnosti pro další rok. Polská vláda zase prodloužila zákonnou lhůtu pro refundace vstupenek na šest měsíců.

Mnoho promotérů však alespoň navenek doufá, že festivalové léto není ztraceno. Forbes se zeptal vedení největších českých festivalů, jak situaci vidí.

United Islands of Prague, 5.6. 6., Praha

Festival United Islands of Prague se letos možná odehraje v online verzi. | Foto Prague.eu

Pražské Spojené ostrovy mají proti konkurenci dvě výhody: vstupné zdarma a dramaturgický fokus na jedinou zemi. Pořadatelům to nabízí volnější ruce pro operativní změny dle aktuální situace. „Po povodních v roce 2013 jsme festival stěhovali 14 dnů před akcí,“ vzpomíná hlavní pořadatel David Gaydečka s tím, že k podobným kouskům je odhodlán i toto léto. Po loňské britské edici drží letošní geografické zaměření festivalu stále pod pokličkou – zatím pečlivěji než ve wuchanských laboratořích.

Nevylučuje ani verzi, že festival by se přesunul do online prostoru. Právě Gaydečka a jeho tým iniciovali vznik dočasného festivalového rádia United Live Radio, které po večerech vysílá živé koncerty a posluchači zde najdou široký rozptyl od metalu po filharmoniky.

Rock for People, 18.–20. 6., Hradec Králové

Hlavní hvězdou Rock for People letos měli být američtí Green Day. | Foto Rock For People
Reklama

Festival má letos rekordní rozpočet 80 milionů korun a našlapaný line-up. Vedle Green Day si svoji českou premiéru měli na hradeckých pódiích odbýt třeba Fall Out Boy nebo Weezer. Festival sice zatím oficiálně zrušený či přesunutý není, jeho ředitel Michal Thomes však červnový termín vidí spíš jako zbožné přání.

Pokud 1. května oznámí přesun 25. ročníku, tak nejspíš až na příští rok. „Většina zaoceánských kapel vyjíždí do Evropy na koncertní šňůry, u nichž se počítá s určitým objemem eventů a na ty se rozpočítají náklady. Pokud se řetězec rozpadne, je složité jednotlivé koncerty přesouvat, protože to najednou celé nedává ekonomický smysl,“ naráží Thomes na stále narůstající seznam zrušených evropských festivalů.

Mighty Sounds, 10.–12. 7., Tábor

Zrušení Mighty Sounds by znamenalo existenční ohrožení. | Foto Mighty Sounds

Povinná letní zastávka pro punkery, vyznavače hardcoru, reggae a ska se 15 let snaží do Česka přivážet zajímavá zahraniční jména, která každoročně tvoří 80 procent line-upu. Pro festival tedy nepřichází v úvahu verze okleštěná na lokální scénu a nejspíš ani přesun po prázdninách.

„Zatím si neumíme léto bez Mighty Sounds představit,“ odmítá zrušení festivalu jeho mluvčí a dramaturgyně Markéta Štechová. Žánrový festival má rozpočet 15 milionů korun, roční výpadek tak pro něj představuje existenční ohrožení.

Colours of Ostrava, 15.–18. 7., Ostrava

Festival Colours of Ostrava zatím pokračuje v přípravách. | Foto Colours of Ostrava

„Naše přípravy pokračují naplno, přinášíme nové kapely do programu i další programové body. Do poslední chvíle se budeme snažit festival zrealizovat,“ slibuje ředitelka Colours Zlata Holušová. „Dokud se ovšem nerozhodne stát, nemůžeme se rozhodnout ani my.“

Největší z českých letních festivalů pracuje s rozpočtem kolem 200 milionů korun a jeho šéfka se zatím vyhýbá nejen konkrétním prohlášením ohledně červencového termínu, ale i spekulacím o byznysových dopadech přesunu na příští rok.

„Většinu umělců nakupujeme v eurech, takže výkyvy měn budou mít na naši bilanci velký dopad,“ říká Holušová s dovětkem, že taky nedokáže odhadnout, jak se budou po krizi vyvíjet ceny umělců.

„V případě posunu o rok bychom se snažili ze všech sil postavit stejný program, ale nemůžeme to zaručit. Přesto bychom si nesmírně vážili toho, pokud byste si zakoupené vstupenky ponechali nebo se pro koupi rozhodli – byla by to pro nás velká podpora,“ apeluje dlouholetá ředitelka na festivalové fanoušky na oficiálních stránkách Colours.

Metronome Prague, 17.–19. 9., Praha

Festival Metronome už ohlásil přesun na září. | Foto Metronome Prague

Pražský festival je zatím jediný, který už oznámil přesun z června na září. „V tuto chvíli máme na zářijový termín potvrzeno zhruba 70 procent z původních účinkujících,“ tvrdí šéf festivalu David Gaydečka a slibuje, že za případné výpadky z line-upu najdou pořadatelé kvalitní náhrady. „V květnu budeme pátý ročník launchovat znovu.“

Gaydečka věří, že po měsících izolace se lidé budou chtít setkat. „Samozřejmě budeme respektovat všechna potřebná hygienická nařízení,“ říká s vědomím, že i na podzim se může Damoklův meč nad Metronomem nepěkně kinklat. „Testování na hranicích by znamenalo, že by někteří umělci na poslední chvíli nedorazili, testování návštěvníků při vstupu do areálu by zase bylo enormně drahé.“

Reklama
Reklama
Reklama