Byl to jeden z těch nejteplejších srpnových dní. Teploměr ukazoval sedmatřicet stupňů a dovolená v nedohlednu. Jen hromady desek, plastových koleček a osm set kilo křídového papíru.

Bývalé HR manažerky Vendula Zajícová a Zuzana Hajná celé léto kompletovaly v rukavicích barevné diáře, aby doručily svým zákazníkům objednávky včas. V momentě, kdy se chtěly politovat, si připomněly oblíbené krédo Emila Zátopka: Nemůžeš? Tak přidej!

Přidaly, a v polovině září už měly všechny své diáře vyprodané. Jmenují se Momenteeczech, protože autorky chtějí, aby jejich výrobky byly vnímané spíše jako zápisníky a deníky na zaznamenávání momentů než jako klasické diáře. Z tohoto důvodu mají v plánu také receptáře a svatební deníky.

vendy_a_zuzka-1

Zuzana Hajná (vlevo) a majitelka společnosti Vendula Zajícová

Na spuštění projektu si daly jen pár měsíců, protože chtěly ostatním a taky samy sobě dokázat, že nejen v obchodní společnosti mohou věci odsýpat. A problém neviděly ani v prodejích kalendářů uprostřed roku. Jejich rok začal jednoduše červnem a skončí květnem 2017.

„Známí mi říkali: To nemůžeš za tak krátkou dobu zvládnout. Ale já mám zkušenosti z personalistiky, kde zkrátka fungují krátké deadliny,“ vypráví Zajícová, která předtím osm let pracovala na pozici HR manažerky a pod sebou měla tým čtyřiceti lidí. „Když se něco týká termínů, tak to musí být co nejdříve. Naivně jsem si říkala: Vždyť máme peníze, grafika i stážisty, tak na co čekat?“

img_31

I její rodiče nevěřícně kroutili hlavou. Nechápali, proč by jejich dcera s inženýrským diplomem a zkušenostmi personální ředitelky měla po nocích kompletovat diáře. Ona ale přesně věděla proč – musela alespoň na chvíli vypnout.

„Zní to asi dost podivně, ale já u této práce odpočívám. Pracuju rukama a nemyslím vůbec na nic. Kolikrát mám teď problém udržet myšlenku, nebo napsat mail, ale tohle je přesně to, co jsem potřebovala. Detox.“

Nápad na výrobu diářů jí probleskl hlavou přesně před dvěma lety, kdy se vdávala. Nikde nemohla sehnat hezké a zároveň praktické diáře, proto si objednala jeden z Ameriky. Ten byl ale strašně drahý a navíc nebyl vůbec takový, jak si představovala. Na chvíli hodila myšlenku s designováním vlastních diářů do šuplíku, šťastně se vdala a zase se vrátila k řízení personálního oddělení.

To aby po roce šuplík znovu otevřela a našla v něm poklad. Oprášila ho, opustila zaměstnání a vrhla se do podnikání s „momentíčky“ a měla jasný cíl – investovat pět set tisíc ze svého, za šest měsíců vyrobit stovky diářů a nejlépe získat ten samý počet objednávek. Ale kupodivu to nebylo vůbec tak růžové, jak si představovala.

momenteeczech_promo-71

Společně s kolegyní se rozhodly pro „vyndavací a zastamdací“ systém, kdy by se list papíru jednoduše a bez poškození vyndal a opět zastrčil. „Vazba pomocí plastových koleček vznikla v devadesátých letech v Americe, ale dovážet ji k nám by vyšlo strašně draho, proto jsme se rozhodly příslušenství vyrábět v Česku,“ popisuje Zajícová a pokračuje.

„V Rakousku jsme si musely nechat udělat formy na kolečka, ale problém byl, že já v té době nevěděla o výrobě plastů vůbec nic. Pórovitý? Nepórovitý? Neměla jsem ponětí, jakou úpravu zvolit. Naštěstí mi s tím pomohl můj tatínek, který má s výrobou plastů zkušenosti,“ říká čtyřiatřicetiletá blondýna ze Vsetína, která už několik let žije se svým manželem v Praze.

collage1První vyrobená série šla i přes promyšlený plán celá do koše. Povrch neměl zrcadlový lesk, a proto papíry neklouzaly a nešlo jimi otáčet. Což je u diářů dost zásadní problém. V tu chvíli začalo být oběma podnikatelkám jasné, že dovolená letos zkrátka nebude. Projekt společně s e-shopem Momenteeczech.com spustily 26. června, a od té doby to byl souvislý kolotoč kompletování a vymýšlení způsobů, jak tuto část co nejvíce zefektivnit.

„Na začátku trvalo kompletování půl hodiny, dnes už jsme na čtyřech minutách,“ usměje se Zajícová, která při výrobě nevěděla, jestli se má rozbrečet nebo s tím praštit.

Ve svém dokonalém plánu totiž rozhodně nepočítala, že bude nakonec s kolegyní kompletovat deníky sama v jedné místnosti. A už vůbec nepočítala s nějakou prašností papíru, která se chytala na zrcadlově leštěná plastová kolečka. „Takže jsem obětovala své úplně nové a drahé štětce na makeup a každý diář jsem jimi vyčistila,“ vypráví podnikatelka.

mmntsczch_venku_00131

Spolu s kolegyní od června doteď prodala přesně tisíc kusů, s vlastní investicí a bez půjčky. V nabídce mají šest stylů datovaných a nedatovaných diářů v cenové relaci od sedmi do osmi set korun – s tečkami a hvězdičkami podle šatů návrháře Karla Lagerfelda, s moderním mramorovým a vodovkovým dekorem a nově taky s ilustracemi Káji Saudka, na jehož výrobu a hlavně koupi autorských práv potřebují vybrat minimálně 250 tisíc korun. A ty teď shánějí od lidí na Hithitu.

A vypadá to, že si podnikatelky od HR už dostatečně odpočinuly, protože plánují nový online projekt. A ve svých vodovkových a tečkovaných diářích mají zase zapsaný deadline ASAP, to znamená rozjet ho co nejdříve. Protože na žádný „momenteeczech“ odpočinku nemají tyhle dámy čas. Ony jsou zvyklé tvrdě makat, ať je horký srpen nebo ledový listopad.