Lukáš Pleskot od dětství rád hrál počítačové hry a už před víc než 10 lety uvěřil tomu, že se tím jednou bude moct i dobře živit. Proto v roce 2008 založil společnost Playzone.cz. Ta pořádá herní turnaje, streamuje soutěžní utkání, věnuje se marketingu v esportech. Sám ale přiznává, že až poslední roky mu dávají byznysově za pravdu.

„V Česku jsme v esportech pár let pozadu, ale rychle se to mění. Poslední tři roky je patrný dramatický nárůst jejich popularity,“ říká osmatřicetiletý podnikatel, který nedávno prodal poloviční podíl ve své firmě majiteli televize Prima Ivanu Zachovi.

„Zatímco před dvěma lety jsem měl jednoho zaměstnance, dnes nás je patnáct. Meziročně rosteme o 40 až 60 procent v tržbách,“ dodává s tím, že letos by obrat Playzone.cz měl atakovat hranici 30 milionů korun. Pleskotův portál má čtvrt milionu registrovaných uživatelů a ročně jej navštíví zhruba milion lidí.

Pleskotovo spojení s Primou dává smysl pro obě strany. Pro televizní skupinu, jejíž stanice Cool se zaměřuje na mladší publikum, to je šance ještě víc se přiblížit rychle rostoucímu byznysu. „A pro nás to je užitečné tím, že značka Prima nám pomůže otevřít dveře k inzertním partnerům, kteří by jinak byli vůči esportům a gamingu obezřetní, protože tomu nerozumí,“ dodává Pleskot.

Lukáš Pleskot, zakladatel a spolumajitel esportové agentury a portálu Playzone.cz. Foto: archiv Lukáše Pleskota

Že jde o perspektivní oblast, potvrzují i čísla: v globálním světě esportu, tedy soutěžního hraní počítačových her, se podle analytické agentury Newzoo letos poprvé protočí víc než miliarda dolarů. Objem českého trhu se pohybuje mezi 50 a 100 miliony korun.

Jde o součet sponzoringu v profesionálním hraní (finance se pak částečně rozdají jako prize money) a peněz vybraných od fanoušků za streamování soutěží a za vstupy na akce. Esporty se totiž čím dál víc přibližují klasickým sportům – jen místo reálných fotbalistů, závodníků v autech a válečníků sledující tisíce fanoušků na stadionech či u obrazovek digitální avatary, které ovládají profesionální hráči.

Takhle to vypadá při světovém šampionátu v hraní hry Dota 2, záběr je z mistrovství v roce 2017, které se před 15 tisíci návštěvníky konalo v Seattlu.

Jak moc vzkvétající byznys to je, dobře ilustrují dvě události: jeden rekord padl minulý víkend, kdy se při šampionátu ve střílečce Fortnite před vyprodanou newyorskou halou Madison Square Garden rozdalo 30 milionů dolarů. A na konci srpna to bude v čínské Šanghaji ještě o něco víc – na mistrovství světa v bojové hře Dota 2 se jako prize money rozdělí minimálně 31 milionů dolarů, tedy tři čtvrtě miliardy korun.

Šampionátu ve Fortnite se zúčastnili i dva Češi, obecně ale zdejší podmínky pro profesionální hráče nejsou zdaleka tak lukrativní jako v cizině. Tam si hraním klasik jako League of Legends, Counter-Strike, Fortnite nebo Dota 2 ti nejúspěšnější esportovci vydělávají víc než třeba profesionální golfisté.

Například vítěz newyorského klání ve Fortnite, šestnáctiletý Kyle „Bugha“ Giersdorf z USA, si přišel na tři miliony dolarů, historicky nejúspěšnějším hráčem je Němec Kuro „KuroKy“ Takhasomi, jenž dosud v prémiích pro vítěze posbíral 4,2 milionu dolarů. Legendou je pak Američan Tyler „Ninja“ Blevins, kterého na YouTube sleduje 22 milionů lidí a na herní platformě Twitch dalších 14,7 milionu. Ten si podle CNN jen loni vydělal hraním 10 milionů dolarů – nejde ovšem o odměny pro vítěze, ale o peníze za reklamu.

Nejúspěšnějším Čechem je osmadvacetiletý Tomáš „Oskar“ Šťastný, který má celkové finanční skóre 328 tisíc dolarů, a to v turnajích ve hře Counter-Strike: Global Offensive.

Team Liquid, německý profesionální gamingový tým, který sponzoruje mimo jiné Mercedes. Uprostřed stojí Kuro „KuroKy“ Takhasomi. Foto: Mecedes-Benz

„Ty největší herní turnaje ve světě, jako byl teď Fortnite nebo bude Dota 2 v Šanghaji, mají rozpočet na prize money 30 milionů dolarů, ty klasičtější se pohybují kolem milionu dolarů. V Česku je největší mistrovství ČR počítačových a mobilních her, které pořádáme my, a tam se mezi hráče rozděluje asi půl milionu korun,“ zasazuje české poměry do mezinárodního kontextu Pleskot.

Nárůst popularity esportů u nás i ve světě je spojený s několika fenomény. Jednak to byl příchod her League of Legends, Counter-Strike: Global Offensive a Dota 2 kolem roku 2013 a pak další růst streamovací platformy Twitch po roce 2014, kdy ji koupil Amazon. Poslední dva roky růst oboru ještě umocnil nástup hry Fortnite.

Mozek Česka je na jižní Moravě
Vydání Forbesu Mozek Česka je na jižní Moravě

A další růst se dá očekávat, protože komunita lidí, kteří se soutěžím v počítačových hrách věnují a sledují je, je velmi atraktivní – jsou to především mladí ve věku od 18 do 33 let. Výzkumná agentura Nielsen už například letos upozornila, že právě k esportům se upíná největší pozornost nadnárodních značek, jako jsou Toyota, Mastercard nebo Disney, hodně aktivní jsou i Red Bull či Vodafone.

Mimochodem, šanci cítí také úspěšné sportovní podniky – provozovatel závodů formule 1 už rozjel vlastní esportovou soutěž, YouTube se zase dohodl s NBA, že bude živě vysílat přenosy z virtuální basketbalové ligy.