Jsou tři hodiny odpoledne a největší nákupní centrum Prahy 9 se pomalu plní přívalem návštěvníků. V prvním patře, hned poblíž kavárny Starbucks, je prodejna, v níž se ale na příchod vůbec prvních zákazníků teprve před chvílí nachystali. „Není to ještě úplně dokonalé, ale všichni si mákli,“ rozhodí rukama Robert Vojáček a přejede pohledem interiér zcela nové prodejny Zootu.

Jen připomeňme, že Vojáček společně s Lukášem Uhlem šéfuje problémovému e-shopu od letošního ledna, kdy Zoot přestal být schopný splácet své závazky v hodnotě vyšších stovek milionů korun. Od té doby do módního lovebrandu vstoupila skupina Natland, probíhá reorganizace, seškrtaly se náklady a změnil koncept.

A tak jsme se dostali až do Centra Černý Most.

Nová vlajková prodejna původní vzdušné výdejny připomíná jen mírně – tentokrát jsou oblečení plné poličky, vešáky i šuplíky. „Celý obchod je dělaný chytře,“ podotýká Vojáček, zatímco otevírá zrcadlo, za nímž se skrývají úložné prostory naplněné dalším zbožím. Na každém centimetru je vidět, že největší český módní e-shop chce na drahých metrech čtverečních prodávat (a vydělávat), což se zdá logické, ale od minulého stavu jde o značný posun.

Sortiment byl vybrán na základě nejlepších prodejních statistik z onlinu a největší zastoupení zde mají značky Dorothy Perkins, Vero Moda či privátní brand Zootu. V zadní části obchodu je dokonce „eko-friendly“ koutek s udržitelnou módou.

„Na 90 procent to bude fungovat. Otázkou zůstává, zda tak, že si přijdeme na pár stovek tisíc a bude to pro nás jakási beznákladová výdejna, nebo zda tady dokážeme vydělat nějaké solidní peníze,“ zamýšlí se Vojáček. Obdobné prodejny v nákupních centrech prý vydělají mezi pěti a dvaceti miliony korun ročně, což je rozsah, na který cílí i v Zootu.

Pokud se dobrá očekávání naplní, chtěla by firma během příštího roku v nákupních centrech po Česku otevřít pět až deset dalších prodejen. „Zara vyrostla na tom, že na rozdíl od konkurence měla zavážku několikrát do týdne. My ji zde budeme dělat dvakrát či třikrát denně,“ vypočítává Vojáček a dodává, že všechny pobočky budou stále sloužit i jako výdejny. Na Černém Mostě už mají elektronický výdejní terminál, podobný tomu z Alzy.

Konkurence evropského formátu, jakou představuje Zalando či About You, se Zoot nebojí.

„Máme oblíbený privátní brand a větší zastoupení některých značek, ale obecně s nimi nemůžeme soupeřit na stejném hřišti, protože oni mají všechno. My musíme zvítězit pomocí distribuce. Tím, že budeme na takto zásadních místech, kudy zákazníci chodí,“ doplňuje Vojáčka Lukáš Uhl.

V rámci této strategie se Zoot také pouští do zcela nové oblasti, a tou jsou partnerské výdejny. Jde o prodejny módy, jimž Zoot zaplatí za to, že si v nich zákazníci budou moci vyzkoušet objednané zboží. Taková „zootí Zásilkovna“, chtělo by se říct. První partnerská výdejna se nachází v Novém Městě nad Metují a následovat budu další, typicky v regionálních městech typu Frýdku-Místku či Krnova.

Kromě změn v kamenném retailu Zoot chystá vylepšený vyhledávač na e-shopu či nákupní mobilní aplikaci, kde podle slov současného vedení firma totálně zaspala dobu. „Není to vše růžové, ale po šesti měsících, co jsme u kormidla, máme našlápnuto dobře,“ říká Uhl a podotýká, že některé kroky prý konzultují i s bývalým managementem, jmenovitě s Ladislavem Trpákem a Petrem Ladžovem.