Restart byznysu zasaženého koronavirovou pandemií je jedna věc. Ovšem zajistit, aby vám do práce přišli zaměstnanci, je věc druhá. Postupné uvolňování vládních restrikcí sice řadě firem umožňuje pozvolný návrat k normálnímu provozu, má však jedno velké ale – zaměstnance, jejichž děti mají nadále zavřené školy a školky a je potřeba se o ně doma postarat. 

České firmy oslovené Forbesem vesměs vycházejí svým zaměstnancům vstříc a nadále jim umožňují práci z domova. Někde pro děti zaměstnanců vytvořili firemní dětskou skupinu, někde umožňují volnou pracovní dobu, jinde flexibilně vymysleli i vysloveně nadstandardní zaměstnanecké benefity.

Zároveň se majitelé českých firem shodují, že uzavřené školy a školky lidem práci – a tím i restart jejich byznysu – komplikují.

„Když vláda rozhodla o 80procentní výši ošetřovného ze mzdy, zaměstnanci nejsou příliš motivováni situaci řešit jinak,“ konstatuje Simona Kijonková, jejíž Zásilkovna prožívá extrémní období a velký výpadek zaměstnanců na ošetřovném působí firmě komplikace.

„Naše provozy jedou aktuálně naplno. Budu upřímná, zaměstnanci, kteří jsou dlouhodobě na OČR, nám ve firmě chybí. Již jsme nuceni za ně hledat alespoň krátkodobé personální náhrady, abychom některé procesy tímto dlouhodobým výpadkem nenarušili.“

Podle aktuálních informací by se měly první stupně základních škol otevřít přibližně za tři týdny, 25. května. Zda se ale opravdu otevřou a za jakých podmínek, není podle ředitelů stále jasné. Termín otevření mateřských škol je obdobně nejistý. Oficiálně je totiž vládní nařízení přímo nezavřela – učinili to až jejich zřizovatelé na základě pokynů vlády.

Například Alena Pobudová, ředitelka dvou veřejných mateřských škol na pražském Chodově, tak zatím stále čeká na nutné metodické a hygienické pokyny z ministerstva školství a ministerstva zdravotnictví.

Její zařízení, mateřské školy v Blatenské a v Babákově ulici, zavřel zřizovatel, městská část Praha 11, prakticky hned se zavřením všech základních škol. Zdejší děti jsou doma od 16. března a od té doby vedení školek pečlivě sleduje nové informace.

Znovuotevření školky na pár posledních týdnů před prázdninami je v jednání.

Soubor prvních pokynů a doporučení by podle vyjádření ministra školství Roberta Plagy měli ředitelé škol a školek do svých datových schránek obdržet teprve 4. května.

„Znovuotevření školky alespoň na pár posledních týdnů před prázdninami je samozřejmě v jednání. Čekáme na avizovaný manuál od Ministerstva zdravotnictví, kde by měly být stanoveny podmínky provozu. Pak uvidíme, jak dalece jsme schopni jim dostát,“ odepsala ředitelka Pobudová na konci dubna na dotazy rodičů.

„Až to bude aktuální, hned dáme zprávu na webové stránky. I my doufáme, že alespoň předškoláci se ještě do konce školního roku do školky budou moci vrátit. Školka bez dětí je neradostná,“ uvádí Alena Pobudová. 

Neradostné jsou prozatím i vyhlídky rodičů na plnohodnotný návrat do práce. Jak se k němu staví české firmy, jak vycházejí zaměstnancům vstříc, jak si tu poradili s výpadkem lidí, kteří musejí doma zůstat s dětmi?

Oslovili jsme hráče z různých oborů:

Sazka
Na home officu byla prakticky celá firma. Od 4. května mají zaměstnanci dobrovolný návrat do kanceláří, který se od 11. května přemění v povinný. „Neznamená to ale, že bychom nevnímali problém se školami a školkami, vždy necháme řešení na rozhodnutí manažera, který může umožnit lidem práci z domova,“ říká mluvčí Sazky Václav Friedmann.

Management firmy už nyní řeší fungování home officu v budoucnu. „Předpokládám, že i v dalších měsících či letech se režim práce určitým způsobem změní, čekáme více home officu a videokonferencí s regionálními týmy.“

Avast
Všechny kanceláře Avastu po celém světě zůstávají zavřené, a všichni zaměstnanci tedy pracují z domova. „V současné době zkoumáme možnosti, jak v příštích týdnech znovu otevřít naše kanceláře v Česku, na Slovensku a v Německu,“ říká personální ředitelka Rebecca Grattan.

Všem zaměstnancům-rodičům, kteří potřebují sladit pracovní povinnosti s rodinnými, nabízí Avast flexibilní pracovní dobu a možnost dočasně změnit pracovní smlouvu na částečný úvazek.

Toyota ČR
Celofiremní home office naskočil hned v polovině března. Přes videokonference firma zvládla dvě velké dealerské konference či školení na nové modely a také pro zákazníky rozjela virtuální showroom, který umožňuje vybrat si vůz z pohodlí domova.

„Momentálně fungujeme v přechodném režimu – kdo chce docházet do kanceláře, může, ale zároveň může stále pracovat z domova. To platí zejména pro kolegy, kteří potřebují doma zůstat s dětmi, v tom vycházíme maximálně vstříc,“ říká PR manažerka Toyoty Jitka Jechová.

Seznam
Česká internetová jednička má už několik let zajímavý pracovní benefit: firemní školku. Ta nebyla zavřená ani během nouzového stavu (dětí v ní bylo samozřejmě méně než obvykle). Na home officu měl Seznam přes 80 procent zaměstnanců, někteří se od pondělí chystají znovu do kanceláří.

„Týká se to zejména kolegů z redakcí a obchodního oddělení. Necháváme na ředitelích jednotlivých divizí, aby si rozhodli o návratu lidí zpět do kanceláří, takže spousta z nich – odhadem minimálně polovina firmy – zůstane i nadále pracovat z domova. Počítám, že do klasického pracovního režimu se vrátíme určitě do letních prázdnin,“ říká mlučí Seznamu Aneta Kapuciánová.

Rohlík.cz
Největší český online supermarket je na práci odkudkoli zvyklý již několik let. „Samozřejmě máme nyní omezeno osobní setkávání na mítincích, které nahradily conference cally a větší akce typu Snídaně s Tomášem Čuprem přes Zoom,“ říká mluvčí Rohlíku Zdeňka Svoboda Kuhnová. Od května je tým Rohlíku rozdělen na dvě skupiny, které se v kanceláři budou střídat, aby se nepotkávali všichni.

„Většina zaměstnanců s dětmi má možnost pracovat z domova i nadále. V průběhu května navíc spustíme dětskou skupinu, kdy bude zajištěno hlídání dětí pro zaměstnance přímo v sídle firmy.“ Pro zaměstnance, jejichž děti pořád nechodí do školy, se v podstatě nic nemění a nadále mohou pracovat z domova jako doposud.

Ryor
Kosmetická firma Ryor plánuje postupné vracení k normálnímu režimu od 4. května. Na spouštění zatím čekají její kosmetické salony, na které by se mělo vztahovat otevření 11. května.

„Hygienická opatření ve firmě trvají,“ potvrzuje spolumajitelka firmy Jana Štěpánková, zastávající v Ryoru, který po revoluci založila její matka Eva, pozici obchodní ředitelky. Ke svým zaměstnancům se tu snaží chovat vstřícně.

„Na home office jsme poslali i ty zaměstnance, kteří na něm nemají téměř smysl. Nicméně rozhodli jsme se zaplatit všem stejné peníze, jako by stále chodili do práce. Pokud byl zaměstnanec hodnocen z objemu tržby, rozhodli jsme se mu dát jeho průměrný plat,“ dodává Štěpánková.

Firma zůstává vstřícná i vůči zaměstnancům s dětmi. „Někteří si berou ošetřovačku s tím, že se střídají s partnerem. Jiní se rozhodli zajistit si práci skrz home office nebo si vzít dovolenou. Řešíme to s kolegyněmi a kolegy spíš individuálně,“ dodává Štěpánková.

Zásilkovna
V Zásilkovně se k „normálu“ nevracejí. Po celou dobu karanténních opatření jede firma Simony Kijonkové na 250 procent. „Kolegové v provozech, na depech i řidiči pracují v době nouze s větším nasazením než kdy předtím. Plošný home office jsme zrušili k 20. dubnu a v současné chvíli je spíše na dobrovolné bázi. Musí být ale schválen nadřízeným,“ popisuje Kijonková.

Většina z jejích 700 zaměstnanců v Česku je tak již v kancelářích a pracuje v běžném režimu. Výjimku tvoří právě rodiče malých dětí. „Tito zaměstnanci volí spíše ošetřovné, zůstávají i nadále s dětmi doma. Očekáváme, že tomu tak bude až do chvíle znovuotevření škol,“ konstatuje Simona Kijonková.

Dermacol
Téma dětí a ošetřovného je mimořádně aktuální také v kosmetické firmě Dermacol. „Naše společnost zaměstnává z 88 procent ženy a některé z nich jsou samoživitelky,“ upozorňuje ředitelka Dermacolu Věra Komárová.

„Zavřené školy a školky jsou samozřejmě komplikací pro rodiče, ale i pro zaměstnavatele. Pro tyto týdny jsme zvolili individuální přístup a pokusili se vyjít vstříc jednotlivým požadavkům zaměstnanců. Pokud by situace měla trvat déle, určitě bychom zvažovali i další řešení,“ dodává.

„Od počátku jsme se snažili situaci monitorovat a dělat vše pro to, aby se naši zaměstnanci cítili bezpečně. Jejich zdraví a spokojenost jsou pro nás prioritou. Ti, kterým to jejich pozice dovolila, zůstali pracovat na home officu, další si vybírali dovolenou či upřednostnili ošetřovné. V kancelářích jsme zavedli další opatření, externí i interní schůzky jsme přesunuli do online prostředí a připravili zásobu dezinfekčních gelů či roušek pro zaměstnance,“ uzavírá Komárová.